[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
vacuum vervroeging: hoe controleren? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:29

vacuum vervroeging: hoe controleren?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

vacuum vervroeging: hoe controleren?

Berichtdoor Pcoupe » 29 maart 2009, 21:01

Hallo!

Ik heb een paar weken geleden de Benz (230C, M115) naar de dealer gebracht voor een grote beurt en een aantal klachten (slechte koude start, verbruik 1:8 vond ik ook nogal hoog). Ze hebben er flink aan geklust, met wisselend resultaat, maar vertelden me ook dat de vacuum vervroeging kapot is en dat ze een nieuwe voor me moesten bestellen.

Die nieuwe ligt nu klaar bij hen, maar ik vraag me af of het nodig is, want ik heb vandaag ontdekt dat er een vacuum slang van de stoelvergrendeling (Coupe) los lag. Kan het zijn dat dat het vacuum systeem verstoord heeft en dat de vervroeging het nu wel weer doet nu de slang van de stoel vast zit?

Concrete vraag: hoe is te controleren of de vacuum vervroeging het doet?

Alvast bedankt voor de bijstand,

groeten Pieter
Pcoupe
 


Re:vacuum vervroeging: hoe controleren?

Berichtdoor JantjeV8 » 29 maart 2009, 21:10

Met de stroboscoop en de waardes die het werkplaatshandboek (wis-cd) aangeeft.

Ja, die losse slang kan heel goed het euvel zijn. Een klein lek overwint de vacuumpomp wel als de motor draait, maar een losse slang niet.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vacuum vervroeging: hoe controleren?

Berichtdoor JantjeV8 » 29 maart 2009, 21:11

Overigens, en dat heeft niks met jouw auto te maken, zo'n los slangetje kan ook voor raar schakelgedrag zorgen als je een automaat hebt.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vacuum vervroeging: hoe controleren?

Berichtdoor Gottlieb u. Karl » 29 maart 2009, 22:16

En gemiddeld 1:8 is voor een M115 niet erg vreemd.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat daar veel verbetering in komt.

Groet, Erik
Gottlieb u. Karl
 


Re:vacuum vervroeging: hoe controleren?

Berichtdoor resultit » 29 maart 2009, 22:26

Verbruik kan misschien iets beter naar 1 op 9 misschien 1op 10 op de snelweg
maar veel beter niet.
Het membraam van de vacuum vervoeger kun je controleren door
op de vacuumslang te blazen die aan je onsteking zit als je er
vlot doorheen blaast is het membraam kapot.

Grt Peter<br><br>Post edited by: resultit, at: 2009/03/29 22:28
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:vacuum vervroeging: hoe controleren?

Berichtdoor Leon » 29 maart 2009, 22:39

Idd, je kan zelf (met een grote injectiespuit oid) vacuum op het potje zetten, en dan kijken of de grondplaat verschuift. Ook kan je bij draaiende motor met bijv je tong aan het slangetje voelen of er vacuum op zit. En zoals gezegd, met een stroboscoop (heb ik wel liggen).

Overigens, 1 op 8? Daar zou ik niks meer aan doen, dat is meer dan schappelijk.
Leon
 


Re:vacuum vervroeging: hoe controleren?

Berichtdoor Jeroen » 30 maart 2009, 09:52

Ik heb mijn MB niet bij de hand, dus ik kan niet even kijken, maar ik weet bijna zeker dat bij de aftakking voor de CV op een heel andere plaats zit, dan die van de vacuumvervroeging. Natuurlijk staan die uiteindelijk wel weer in verbinding, maar ik kan me niet goed voorstellen dat die echt invloed op elkaar hebben.

Bovendien, als het goed is zit er ook nog ergens een terugslagklepje in de leidingen naar de CV/koplampverstellers/automaat e.d. En een benzinemotor heeft toch geen vacuumpomp?

En inderdaad, makkelijkste test is even de stroboscoop erop. Ik heb een tijdje geleden voor een paar tientjes een vacuum handpompje gekocht. Erg handig voor onze Benzen ivm alle vacuumen!

Succes ermee.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vacuum vervroeging: hoe controleren?

Berichtdoor Pcoupe » 30 maart 2009, 20:59

Heren,

Bedankt voor alle tips!

Heb net even met een injectiespuit geprobeerd: ik zie de grondplaat verschuiven als ik vacuum op de vervroeger zet, dus dat ding lijkt te werken.

Mijn stoelen vergrendelen allebei niet (deur open, deur dicht, motor aan), dus misschien zijn die vacuum palletjes in de stoelen wel allemaal lek. Met de spuit aan de slang van de stoel had ik ook wel het idee dat daar een lek in zat. Maar om bij die palletjes te komen wordt nog een flink gepruts zo te zien, dan moet de hele stoel eruit of de bekleding eraf. Misschien iets voor het weekend.

En Jeroen, inderdaad komen die slangetjes van de stoelen en die van de vacuum vervroeging op een andere plek uit dat inlaat-stuk (of hoe heet dat ding). Dus ze zullen elkaar niet erg veel beinvloeden, maar blijkbaar toch genoeg...

groeten Pieter
Pcoupe
 


Re:vacuum vervroeging: hoe controleren?

Berichtdoor Coupe280 » 31 maart 2009, 18:46

pcoupe.
die stoelen in een coupe vergrendelen alleen bij voldoende vacuum.
dus je moet wel eerst rijden met de auto voor ze bij een bepaalde snelheid vergrendelen.
ik dacht zo uit het hoofd bij een snelheid van 20 km per uur ongeveer.
en als het goed is heb je op je inlaatspruitstuk een verdeler voor vacuum met oa terugslag klepje voor alleen de stoelen.
en een apart voor deuren .
misschien heb je ook nog koplamphoogte verstelling die hebben allemaal aparte terugslagklepjes .
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 99 gasten