door JaapW114 » 18 apr 2009, 23:34
Hans,
Dat klopt altijd een ongedwongen sfeer en iedereen kan zijn gang gaan, met hulp daar waar nodig. Nadat Govert eerst jou geholpen had, was de Benz van SGT Peppers aan de beurt, wat er precies allemaal gedaan is, weet ik niet, ik was buiten een nieuwe lastafel in elkaar aan het lassen. Wel weet ik dat het filter van zijn stuurbekrachtiging vervangen is, ik geloof ook de olie uit het differentieel, de versnellingsbak en de motorolie met het filter. Ook zag ik het kleppendeksel eraf liggen dus ook de kleppen zijn gesteld. Weet ook dat er een rammeltje met een redelijk hoge frequentie in zijn auto zat, of dat nog gevonden is weet ik niet.
Toen was het tijd voor mijn auto, ik heb al een tijdje last van een variabel stationair toerental, volgens Govert zou dat de hulpregeling op de brandstofpomp kunnen zijn. Wiebren had vorige weel wee oude brandstofpompen neergelegd, onder het mom van haal maar eens de hulpregeling open, dan weet je hoe het zit. Maar Govert zou Govert niet zijn als hij niet terdege voorbereid voor de dag zou komen, dus een stapel papier onder de arm en veel gelezen over brandstofpompen en hulpregelingen, zijn we begonnen. Bij het begin beginnen, dus eerst het stangenstelsel gedemonteerd en alle stangen op de juiste lengte afgesteld, daar zat al enig verschil in.
Daarna de slag van het gaspedaal afgesteld, deze is behoorlijk langer geworden, bleek dat ik nooit de volgas stand kon bereiken, dus nooit van alle 55 pk's gebruik kunnen maken. Daarna met de vacuummeter geconstateerd dat er inderdaad een vacuum lek in mijn hulpregeling zit, dus ik ga de benodigde onderdelen bestellen. Ook even een hulpregeling gedemonteerd, zodat we weten wat we kunnen verwachten. Er bleek ook een stang uitgesteld te zijn, dus nu alles op een ander manier afgesteld, de veer in de hulpregeling is uitgesteld, daar moeten vulringen onder, die hebben we meteen uit de slooppomp gehaald en kunnen volgende keer ook gemonteerd worden.
Ondanks het vacuumlek bij de as van de hulpregeling, loopt de motor stationair nu al beter en ik kan behoorlijk meer gas geven!
Ook nog even in de Benz van Govert gereden en ik moet eerlijk zeggen, niets mis mee. Lijkt wel degelijker aan te voelen dan mijne, ook is er meer ruimte voor de benen bestuurder.
Na dit alles moest Govert natuurlijk een rondje in mijn Benz rijden, ik geloof dat hij helemaal om is, heel Waarland door gereden, wat zat hij te genieten, ik denk dat hij om is!
Jaap