[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
lekke koppelingscilinder, geen remdruk : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 28 nov 2024, 00:01

lekke koppelingscilinder, geen remdruk

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

lekke koppelingscilinder, geen remdruk

Berichtdoor Geurt » 03 apr 2009, 19:41

hallo,

een paar maand geleden heb ik mijn 1e Mercedes 300D gekocht, kheb er veel plezier van.
toen ik hem gekocht had, heb ik de matten eruit gehaald en uitgezogen. Toen viel mij al op dat er een vettige vloeistof op de bodem aan de bestuurderskant lag, niet overdreven veel.

Ik dacht eerst dat het van een lekke verwarmingsslang kwam, maar na vanmorgen dacht ik er anders over:

ineens was alle remdruk weg, gelukkig was ik al op de plaats van bestemming. Ik kijken, was de remvloeistof op. snel weer bijgevuld. en uit school weer naar huis toe. dit ging zonder problemen ( het resevoir van de remvloeistof was niets geminderd ) en alles functioneerde naar behoren

Toen keek ik vanavond ff onder het dashbourd ( de kap weggehaald) toen zag ik dat de koppelings cilinder lek was.

Ik moet er ook bij zeggen, het schakelen moest ik altijd best rustig doen, anders ging hij al kraken.

nu had ik een aantal vragen:
1. kan ik hier nog ff mee door blijven rijden tot de onderdelen binnen zijn?
2. wat voor type heb ik nodig?
3. hoe duur is zo'n cilinder, of is een afdichtingssetje ( als dat bestaat) voldoende?
4. hoe kan de remdruk ineens wegvallen als ik een lekke koppelingscilinder heb?

ik zal nog ff wat foto's plaatsen.

alvast bedankt !
Geurt
 


Re:lekke koppelingscilinder, geen remdruk

Berichtdoor Geurt » 03 apr 2009, 19:43

de bovenkant

Geurt
 


Re:lekke koppelingscilinder, geen remdruk

Berichtdoor Geurt » 03 apr 2009, 19:44

ff wat dichterbij

Geurt
 


Re:lekke koppelingscilinder, geen remdruk

Berichtdoor Geurt » 03 apr 2009, 19:44

de onderkant ( hier is hij niet lek)

Geurt
 


Re:lekke koppelingscilinder, geen remdruk

Berichtdoor Semrick » 03 apr 2009, 20:47

Zo'n koppelingscylinder kost ongeveer 70 euro.
Zie www.hbase.nl
Ik zou er niet te lang mee door blijven rijden. Zo'n cylinder moet binnen 1 a 2 dagen binnen kunnen zijn bij de plaatselijke automaterialenhandel.
Theoretisch zou je door kunnen blijven rijden als je de remvloeistof maar op peil houdt.
Als de koppelingscylinder lek is zou de remdruk niet weg mogen vallen.
De aansluiting van de slang die de koppelingscylinder van remolie voorziet zit hoog aan de zijkant van het reservoir. Als er vloeistof weglekt door een kapotte cylinder dan zou dat moeten stoppen zodra het pijl onder deze aansluiting komt. Daardoor blijft er voldoende remvooeistof over om nog te kunnen remmen.
Mogelijk is ook je hoofdremcylinder lek (inwendig).
Reviseren zou ik niet aan beginnen. Het is lastig, het resultaat laat te wensen over en ook prijstechnisch kun je net zo goed een nieuwe kopen.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lekke koppelingscilinder, geen remdruk

Berichtdoor Wiebren240D » 03 apr 2009, 20:48

Hallo Geurt

ik denk dat je dit verhaal in twee delen moet zien.
het 1 heeft wel met het ander te maaken dat wel maar waarom je geen remmen meer had dat heeft denk ik niks met de koppeling te maaken die haalt de remolie wel uit het zelfde reservior maar de aansluiting voor de koppeling cylinder zit veel hooger dan voor de remmen die aansluiting zit helemaal aan de onderkant van je reservoir.
dat koppeling verhaal is niet zo moeilijk gewoon allebeide cylinders vervangen de gever en de nemer want als de ene stuk gaat komt de andere er aan denk daar maar om.
en die remmen dat kan ook een vacuumprobleem zijn.
maar om daar nu zo even te vertellen dat is het is moeilijk te zeggen.

maar veel suc6 met herstel groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lekke koppelingscilinder, geen remdruk

Berichtdoor Citrobenz » 03 apr 2009, 21:07

Hallo Geurt,

Als al je remolie op was heb je dus meer lekkage.
Zoals Eric al schreef kan je rempotje niet helemaal leeg gaan door een lekke koppeling.

Controleer je remsysteem goed op lekkage.
Het kan via 1 van je remzuigers, dat moet je kunnen zien dan heb je een vette remklauw.
Het kan ook bij een remslang of een gesleten/doorgeroeste remleiding
Als je potje al helemaal leeg was had eigenlijk je controle lampje moeten gaan branden.
Maar ja zo zie je maar weer vertrouw nooit op controle lampjes ;)

Met een lek remsysteen dus NIET doorrijden!
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lekke koppelingscilinder, geen remdruk

Berichtdoor Geurt » 04 apr 2009, 19:02

hallo,

allemaal bedankt voor jullie reacties,

ik heb nog even goed gekeken,
de koppelingcilinder moet in iedergeval vervangen worden, die lekt behoorlijk. maar de slang naar het remvloeistof resevoir zweet ook, en de aansluiting op het remvloeistofresevoir is ook niet al te best.

het probleem met de remmen:

het is in iedergeval geen vacuum probleem, want na bijvullen van remvloeistof deed hij het meteen weer goed.
de remschijven zijn ook niet vettig ofzo, de leidingen ernaar toe zijn nog allemaal intact.
de hoofdremcilinder is een heel klein beetje lek, als ik stevig rem, komt er een luchtbelletje remvloeistof uit het gaatje ( het gaatje dat voorkomt dat de rembekrachtiger volloopt als de hoofdremcilinder lek is)

ik vervang in ieder geval de koppelingscilinder, en dan kijk ik hoe het allemaal gaat. met dat lekje wat ik aan de hoofdremcilinder heb kan ik nog wel een paar jaar mee blijven rijden denk ik

1 ding snap ik niet, dat ik de koppeling gewoon kon blijven gebruiken toen ik nauwelijks vloeistof had om te remmen !
Geurt
 


Re:lekke koppelingscilinder, geen remdruk

Berichtdoor Wiebren240D » 04 apr 2009, 20:51

Hallo Geurt

ik snap het wel hoor dat je koppeling nog werkt is dat er geen lucht in dat systeempje zit is namelijk maar een klein stukje en verbruikt geen remolie tenminste zolang de onderste cylinder niet stuk gaat als dat zo is dan loopt het systeempje leeg en dan sta je zonder.
vul je het systeempje dan weer en je pompt dan even goed met je koppelings pedaal op en neer dan komt er wel weer druk maar dat is dan ook maar van korte duur vervangen van beide cylinder is het beste eerlijk waar want zo iets overkomt je wanneer je het niet uit komt.

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lekke koppelingscilinder, geen remdruk

Berichtdoor Geurt » 06 apr 2009, 16:46

ah dat is dan ook weer duidelijk.

ik heb vanmiddag de koppelingscilinder bij harold in bemmel besteld, die komt woensdag binnen samen met de koplamp( die was erg dof en niet meer waterdicht )

ik doe eerst de "gever" repareren de "nemer" repareer ik als het weer nodig is.

iedereen bedankt !

ps maybe komen er nog vragen bij het ontluchten
Geurt
 


Re:lekke koppelingscilinder, geen remdruk

Berichtdoor Geurt » 11 apr 2009, 20:06

hallo,

zo hehe, vanmiddag heb ik de koppelingscilinder ook vervangen.
het ging eigenlijk best goed, eerst losgekoppeld, de andere cilinder eraan gekoppeld, ontlucht. En toen meteen de slang naar het remresevoir vervangen. Door een echte remolieslang.

iedereen bedankt voor zijn hulp en advies.

Geurt
Geurt
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast