[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
aankoop 230E? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 23:52

aankoop 230E?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

aankoop 230E?

Berichtdoor wassermann » 04 apr 2009, 12:51

Hallo allemaal,

Hier mijn eerste bericht. Ik ben tot nu toe een tevreden bmw 520 én citroen sm rijder, maar ook het MB virus lijkt toe te slaan..

Al enige tijd ben ik op zoek naar een 230TE. Van de week ben ik wezen kijken en rijden met een 230TE van eind 1981. Een keiharde wagen, met hier een daar wat lakschade. ( krassen..) De kilometerstand is rond de 190.000, en de auto heeft een 5 bak. Nu heb ik toch een paar vraagjes die mij aan het twijfelen hebben gebracht: Met name de verhalen over de levensduur van de 5 bak doen wij denken of het wel een verstandige aankoop zou zijn. Is het zo dat de 5 bak écht na 250.000 km meestal wel overlijden gaat? De bak schakeld nu wel ok, en is ook niet luidruchtig. Maar toch..

Graag jullie ervaringen en advies.

Groet,

Yuri
wassermann

Re:aankoop 230E?

Berichtdoor Semrick » 04 apr 2009, 13:36

Tja Yuri,
Hier verschillen de meningen denk ik over. Er zijn inderdaad mensen die, waarschijnlijk uit ervaring, zeggen dat een 5 bak van mindere kwaliteit is. En ik denk dat dan ook zo is. Maar aan de andere kant geeft een 5 bak ook weer meer rijplezier.
Ik zou een auto niet laten staan omdat er een 5-bak inzit.
Er zijn ook motoren die bij 250.000 km, of minder, vastlopen. Als je dat risico uit wilt sluiten kun je dus geen auto meer kopen.
En hoeveel kilometer per jaar ga je rijden?
Stel 15.000 km per jaar. Dan kan je nog zeker 4 jaar probleemloos rijden als de bak al bij 2,5 ton stuk zou lopen. Maar misschien gaat hij wel 3,5 ton of nog langer mee. En loopt hij dan alsnog stuk dan is het vervangen van de bak door een andere ook niet zo'n probleem.

Kortom als de rest van de auto je aanstaat zou ik hem om de 5-bak zeker niet laten staan. ;-)
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor wassermann » 04 apr 2009, 14:03

Ik zou er zo'n 20.000 km per jaar mee willen gaan rijden. ( vooral als dagelijkse auto, voor 't weekend heb ik de citroen sm). Ik vind zo'n 5 bak toch wel een aangename optie. Minder herrie en het drukt het verbuik toch ook wel wat. Daarnaast zou er toch wel een LPG installatie in moeten. Dat blijkt geen groot probleem te zijn. Wat ik verder opvallend vond was dat ik het differentieel van de auto niet helemaal stil vond. Je hoort toch wel een ruis uit de achteras. En dan de stuurspeling... nou ja, die dingen kan ik ( als WTB'er met 10 jaar auto-wereld ervaring) wel oplossen. Ik zag hier op het forum ook nog een leuke 230TE met automaat en LPG staan, die meneer heb ik ook maar even een berichtje gestuurd. Hopelijk is die nog te koop..

Ik moest wel even wennen aan de rijervaring van de W123. Mijn dagelijkse auto is nu een bmw 520i ( model E28) en dat rijdt toch duidelijk wat directer en sportiever..
wassermann

Berichtdoor henklith » 04 apr 2009, 16:05

Hoi Aquarius,, ik zeg altijd, neem er de tijd voor, echt, je kan er nog een heleboel bekijken, en dan nog kan je nooit voor 100% zekerheid gaan.
Die zingende achteras, komt waarschijnlijk door zware belasting, hij heeft denk ik dan ook een trekhaak?
Een wat zingende achteras zou mij niet zo veel zorgen baren, kan ie verschikkelijk oud mee worden, en ik heb het ooit nog wel eens redelijk weg kunnen krijgen bij een omega van 1992, met iets van een toevoeging, (geen zaagsel hoor :o))
Kortom ga is lekker kijken overal, neem een W123 deskundige mee, want ooooo, die dingen kunnen rrr,, ik krijg het lelijke woord even niet op papier, sorry.
Groet, henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/04/04 16:06
henklith

Berichtdoor wassermann » 04 apr 2009, 16:26

Henk,

Hartelijk dank voor je tips. Ik was/ben ook al een tijdje bezig en heb al enkele auto's goed bekeken. De 230TE waar ik over schreef kwam/komt dicht bij wat ik "zoek". Een 200 T vind ik nét effe te kort aan vermogen hebben ( ik rijd heel veel franse autoroutes, heuveltje op en af..)en de 280 is me weer wat té zeg maar.

Overigens heeft de auto in kwestie geen trekhaak en heeft deze er ook nooit op gezeten. De auto is keihard, en ook geheel eerste lak. Helaas rondom in de parkeerschades ( erg licht, maar toch..) Ook zit er een (natuurlijk) lege airco op en nog wat meer leuke opties.

Maar ja, in vergelijking met m'n huidige bmw rijdt het toch wel.... ehhh... anders... Laat ik het zo maar zeggen...

Groet,

Yuri
wassermann

Berichtdoor Citrobenz » 04 apr 2009, 17:11

Ja Yuri, als je het rijcomfort van een sm gewent bent................................

Maar zo'n Mercedes is ook een leuke auto om mee te rijden, wel heeeeeel wat anders
Dat dan weer wel

succes met je zoektocht
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 04 apr 2009, 20:52

Ok Yuri, als je er een goed gevoel bij hebt, (bij de auto bedoel ik), laat hem dan voor alle zekerheid nog even controleren bij Harrie van Klasse Klassiek, kan die daar de brug even op, en weet je al weer wat meer, en voorde kosten hoef je het zeker niet te laten, ik geloof iets van 50 Euro.
Groet Henk
henklith

Berichtdoor wassermann » 04 apr 2009, 21:08

Nog een korte vraag: hoe zit dat met die oliedrukmeter? stationair komt die nét niet aan de 1 bar, op toeren staat ie wel op 3. Dat leek me een beetje weinig, omda mijn SM ( met dat Maserati blok..) 7 bar heeft...
wassermann

Berichtdoor Leon » 04 apr 2009, 23:15

koud starten = meteen 3 bar
warm stationair = rond de 1
warm beetje gas = meteen weer 3 bar.
Leon

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto