[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
ontluchten remsysteem 123 : Algemene vragen over jouw auto - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:48

ontluchten remsysteem 123

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Liefhebber » 03 apr 2009, 03:44

zo net thuis van mijn werk,ruim 40KM gereden.links nieuwe klauw werkt perfect,rechter klauw (oude)kan de nieuwe schijf+blokken toch niet aan.word toch te heet,waarschijnelijk gaan de cilinders toch niet ver genoeg terug,om de blokken vrij te laten draaien.morgen zet ik er voor voorlopig,dunnere(oude)blokken op.en wil de rechter remklauw op korte termijn ook vernieuwen.ps ik heb mijn lesje wel geleerd

gr hans
Liefhebber
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Semrick » 03 apr 2009, 07:24

En je weet nu hoe het moet dus dan is het een flijtje van een cent. ;-)
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor lleoo » 14 apr 2009, 12:43

Ook ik heb wat vreemds sinds kort, ik heb de handremkabels vervangen voor die tijd remde de auto als een beest en nu remt hij nauwelijks.
Als ik in de rem trap gaat hij eerst remmen en daarna zakt de druk volledig weg.
Alleen als ik dan dor druk dan remt hij achter wel maar voor niet en de achter remmen blokkeren dan erg gemakkelijk.
Heb al een liter olie door de leidingen gepompt en ontlucht maar dat heeft tot op heden geen effect gehad.
Bij het ontluchten komt er wel een straal olie uit de nip[pels van de remklauwen voor en zelf zat ik te denken aan de hoofdrem cylinder al zou ik dat wel bijzonder vinden aangezien hij bij de eerste druk op het pedaal wel de neiging heeft te remmen.

Het is een heel verhaal maar wie kan mij wat tips geven
lleoo
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor lleoo » 14 apr 2009, 19:19

het is al opgelost, heb de hood cilinder maar vervangen en remt weer als een beest:)
lleoo
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Liefhebber » 15 apr 2009, 02:03

hoi leo,

waarschijnelijk zijn door het diep intrappen van je rempendaal,de rubbercups beschadigd.door vorming van corrosie in de cilinder,kan je geen druk meer opbouwen.maarja van welk bouwjaar is deze Benz,ik heb nu o.a ook een nieuwe hoofdremcilinder werkt perfect.remmerij vind ik erg belangrijk,moet je eigelijk niet op bezuinigen,en goed onderhouden.ik zou het hele remsysteem goed controleren,en op tijd de remvloeistof(max twee jaar) vervangen.

gr hans
Liefhebber
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor JantjeV8 » 15 apr 2009, 08:11

Da's een kanp lang avontuur geworden.

Hans:
Je zegt: 'Zet er dunner blokken in'.

Neem me niet kwalijk maar volgens mij begrijp je niets van de werking van het schijfrem principe.

Dikke of dunne blokken, ze komen allemaal altijd even ver vrij van de schijf. Als dikke blokken niet vrij komen zullen dunne blokken ook niet vrijkomen. Met dunnere blokken verander je niet de slag van de klauw, alleen de positie waar de slag plaats vind.
Dat kan 2 oorzaken hebben: Lucht in je systeem, of de plunjers blijven hangen en niet anders!!!

Je zegt zelf hoe belangrijk je de remmerij vindt, verdiep je dan eerst goed in de materie voordat je weer de weg op gaat.

Die remklauw van Wiebren zal ongetwijfeld gewerkt hebben. Als de plunjers bij hem nog bewogen, kun je er een prima klauw van maken: olieruimte schoon, plunjer schoon, nieuwe rubberring er in, nieuw stofrubbertje en voila.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor JantjeV8 » 15 apr 2009, 08:14

Heb afgelopen zaterdag nog de remmerij gedaan van een 240D voor een clubgenoot.

Gewoon alle klauwen netjes uit elkaar en schoon met kopervet weer monteren. Ontluchten op de oude manier, pompen op de pedaal. Olie in et reservoir, ik zet dan wel even een slangetje op de nippels om met de mond de olie even naar de klauw aan te zuigen. Doe dat op alle 4 de wielen en dan 2x de auto rond om te ontluchten. Werkt perfect en totaal in een kwartier tijd heb je het remsysteem ontlucht.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Liefhebber » 15 apr 2009, 14:01

hoi jan,

ik heb inderdaad nog nooit een remklauw gereviseerd,en heb gekozen voor een nieuwe.de dunne(oude blokken)waren voor tijdelijk.positie plunjers,reden corrosie,vuil,waardoor ze niet ver genoeg terug kwamen.advies garage was inderdaad wat jij beschijft,verder niets mis mee als je de spullen hebt(en ervaring)om dit te doen.links achter heb ik een nieuwe gemonteerd+nieuwe schijven en blokken+remslang leiding.mijn redena'tie was dan kan ik hem rechts ook beter vernieuwen,nu werkt het goed.de hoofdremcilinder bij lekkage kan je ook reviseren,ik heb gekozen voor een nieuwe,iedereen moet dit zelf maar weten en kunnen?maar om te zeggen dat ik er helemaal niets van begrijp,vind ik onaardig.

op dit moment remt de wagen prima,stukken beter dan dat hij was.

gr hans
Liefhebber
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Citrobenz » 15 apr 2009, 18:37

Je hebt goed gehandeld hoor Hans.

Reviseren kan, maar het is oud spul en je weet niet of het al eens eerder gebeurt is in al die jaren.
En dan houdt het toch een keer op.

Als je er nieuw op hebt weet je zeker dat je weer jaren vooruit kunt.
Gewoon beide kanten nieuwe klauwen er op.
Dan heb je volgend jaar met de nieuwe APK normen ook geen problemen.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor MB280E » 15 apr 2009, 21:37

Reviseren is best te doen. Ik heb die van mij gedaan( alle 4!) en uit de remtest van gisteren is gebleken dat het verschil links en rechts kleiner is dan 5%. Een heel nette waarde.
Helaas mag je voor revisieset op ongeveer €40 per klauw rekenen en je heb ook speciaal vet nodig . Als je goedkoop aan nieuwe kan geraken, tja dan kan je beter nieuwe monteren. (en dat was bij mij niet het geval)
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor JantjeV8 » 17 apr 2009, 07:56

Wellicht is mijn reactie wat scherp gesteld.
Ik doelde daarmee op het feit dat zijn klauwen niet ver genoeg vrij kwamen met de nieuwe blokken er in. Dan zal de rem warm lopen met alle eleende van dien. Bij een plotselinge rem-aktie kan hij scheef trekken, gevolgen idem.
Dan maar dunnere blokken er in zetten was het punt waar ik op reageerde. Dunnere blokken maken de slag van de remklauw niet groter, die zullen echt niet verder vrij komen van de schijf.

Ik begrijp dat het later alsnog is opgelost.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor henklith » 17 apr 2009, 10:42

Hoi MB280E, wat heb je allemaal voor dat setje?
40E vind ik behoorlijk aan de prijs, dat vet (montage vet) in die blauwe tube is nooit weg, je doet er je hele verdere leven mee :o)
Groet, Henk
henklith
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor MB280E » 17 apr 2009, 21:02

Hoi henk;

Dat vet blijft inderdaad lang goed. Ne maat had het gelukkig nog liggen
Over de prijzen van die revisissetjes:

Vooraan was €33,75/remklauw ex BTW
Achteraan was €21,06/remklauw ex BTW

Prijs is natuurlijk afhankelijk van type en merk remklauw en inderdaad voor de achterste had ik overdreven. Mijn excuses

Setjes heb ik gehaald bij de dealer.

Gegroet
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor henklith » 17 apr 2009, 23:06

Ok MB280E,, maar wat krijg je er voor?
ook de zuigers, rubber afdekkapje, en de warmte plaat, plus nog de rubber ring om de zuiger neem ik aan?
Dus alleen het frame hergebruik je dan.

Groet, henk
henklith
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor MB280E » 17 apr 2009, 23:44

De zuigers krijg je er helaas niet bij.(is wel appart bestelbaar) Is enkel de dichting, stofkap en warmteplaat.(Dus toch nog veel geld voor wat plastiek)
Niet veel onderdelen dus, maar gelukkig voor mij waren de zuigers en cilinders nog goed.
Ik had enkel last van roest in de cilinder op het stuk tussen o-ring en buitenlucht. (kwam door 12jaar stilstand)en roest zet uit waardoor de zuiger vast komt te zitten in de cilinder. (zoals iedereen weet)

Groeten Jan
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Vorige

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten