[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Luchtfilter : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:50

Luchtfilter

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Luchtfilter

Berichtdoor RenK » 16 apr 2009, 20:19

Benzers,

Mijn oudje heeft nog een luchtfilter met een laag olie onderin, dus geen papierfilter !!
Kan ik die straffeloos vervangen door een modernere met papierfilter ??
wie weet dit ??

Groetend
Kees
RenK
 


Re:Luchtfilter

Berichtdoor Antoontje » 16 apr 2009, 21:35

ik weet niet of er wel papieren versies zijn gemaakt die je oliebad afdichten.

In de luchtslang kan er olie uit de carter ontluchting condenseren en naar het oliebad lopen. Met een oliebad filter is dit geen probleem maar ik denk dat een papieren luchtfilter er niet beter op word. ik denk dus dat je dan ook de luchtfilterbak moet vernieuwen door één van het model na 1979.

Als ik jou was zou ik het oliebad zo nu en dan bijvullen en de filter eens ontvetten. (ik denk dat je blij mag zijn met een oliebad filter)

waarom wil je eigenlijk een papieren filter gebruiken?<br><br>Post edited by: Antoontje, at: 2009/04/16 21:38
Antoontje
 


Re:Luchtfilter

Berichtdoor Luigi » 16 apr 2009, 22:43

Beste RenK

Moet gewoon kunnen maar waarom wil je dit doen?
Je hebt verschillende soorten filters maar ze hebben allemaal hetzelfde doel.


Groet Luigi.
Luigi
 


Re:Luchtfilter

Berichtdoor Govert » 17 apr 2009, 13:06

Het luchtfilterhuis vervangen is nog niet zo eenvoudig, omdat er ook een ander inlaatspruitstuk bij hoort. De papieren filters zitten bovenop het inlaatspruitstuk, de oliebadfilters eigenlijk onder het spruitstuk.

Laatst een oliebadfilter schoongemaakt, in het inlaatspruitstuk zat wel olie van de carterontluchting, maar dat was niet zo dramatisch dat het in het oliebadfilter liep. De buis is ook wel lang, bovendien is de luchtstroom de andere kant op.

Het grootste probleem zal zijn het vinden van een juist papieren filter. Bedenk dan wel dat de capaciteit een stuk minder is. Een papieren luchtfilter is vrij groot, zo'n oliebadfilter is een klein bakje.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Luchtfilter

Berichtdoor RenK » 18 apr 2009, 12:03

Benzers,

Bedankt voor jullie reacties.
Nee er zal geen filter bestaan dat in de bak past, maar de hele unit eruit en een andere erin zou dan de optie zijn.

Ja, die "condens" olie zit ik ook mee. Komt die in een papieren filter is die dus verstopt.
In de rubberslang van filter naar inlaat (ribbelbocht) zitten ook olieresten, die kunnen nu terug lopen in de luchtfilter. Bij papier mag dat niet. Onder de ribbelbocht zit ook een slang naar het carter toe als ontluchting.
die is gewoon open en droog. Denk dat ik dus maar gewoon die oude filter weer terug zet na reparatie plaatwerk.
Hij hoort er immers in. Dacht misschien dat hij dan minder zou roeten doordat de inlaatlucht niet "vettig" is.
Nu eerst zoeken naar een stuk binnenscherm tussen de koplamp en de schokdemper. Dat is helemaal gaatjeskaas en poreus.
Gek genoeg zijn de randen waar de spatborden aan zitten nog goed net als het vlakke deel net achter de koplamp. het is aleen die bult die daar tussen zit.

Vr.Groetend
Kees
RenK
 


Re:Luchtfilter

Berichtdoor Govert » 19 apr 2009, 00:04

Bij het papieren luchtfilterhuis komt de carterontluchting onder het filter uit in het inlaatspruitstuk. Bij de meeste diesels die ik gezien heb komt er olie mee en zit er dus olie in het inlaatspruitstuk en soms komt het omhoog naar het filterhuis. In het filter komt het niet, daarvoor is de luchtstroming te sterk en de olie te gering.

Roeten door olie uit het oliebadfilter is niet zo waarschijnlijk, als er al olie wordt meegezogen, dan zal die wel gewoon verbranden, net als de rest van de diesel. Wel is het belangrijk het maximum toerental juist af te stellen, omdat als dat te hoog staat er wel teveel olie kan worden meegezogen. Dan loop je de kans dat de motor op hol slaat.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 123 gasten