[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
voorstoel vergrendeling : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 13:27

voorstoel vergrendeling

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

voorstoel vergrendeling

Berichtdoor Hans230CE » 07 okt 2006, 13:59

Hallo Benzfreaks

Kunnen jullie me helpen

Van mijn 230CE bj'82 werkt de vergrendeling niet meer van de leuning van beide voorstoelen.
Nu was ik verleden week bij een begeleiding van een oldtimertreffen betrokken van de BOC en daar zaten een paar Benz fraeks tussen met oa pontons, 220 cabrio en coupe (kwijlen). Één van hun wist me te vertellen dat dat leuning mecanisme met de druk werkt die ook de lamphoogte regelt.

Iemand ervaring en tips om het te herstellen ???

Bedankt GTZ Hans

van ant zeetje
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Antwoord:voorstoel vergrendeling

Berichtdoor MajikSimon » 07 okt 2006, 17:54

ja

bij heel veel coupes werkt de vergendeling matig of niet. Onder / in de stoelen zit een vergendelingsmechanisme, eigenlijk 2 per stoel. Deze trekken via een stangetje een vergendelingsmechanisme aan t.h.v de overgang rug leuning/zitting ( daar waar de grote draaiknop zit om je achterleuning naar voor aof achter te zetten)

de vergrendelings "blaasbalgjes" worden idd door vacuum bestuurd. Een vacuumlek ergens (koplampen, motorruimte, elders...) zorgt dan ook voor problemen. De blaasbalgjes zelf kunnen heel makkelijk lek zijn, maar ook de vacuumleidingen of de rubberen T-stukjes in het verloop.Ook kan een lek zitten bij de leidingen achter de plastic zijpanelen bij je voeten( ter hoogte van je kuit als je in de auto zit/rijdt).

check eerst de leidingen of er vacuum op staat met lopende motor (gewoon voelen) zo niet check dan de leidingen/ het mechanisme thv de deurscharnieren achter de hierboven genomende zijpanelen.

Staat er wel vacuum op, dan lekt het bij de blaasbalgjes zelf , deze zitten goed in de stoelen verstopt; stoel eruit of bekleding eruit wippen en dan kun je ook bij het binnenwerk van je stoel( op stoel gaan zitten en skai naar beneden uit rand duwen..dit vergt wat ervaring, ook om het weer terug te krijgen)

helaas zitten er in alle coupes 4 blaasbalgjes; 2 per stoel en ze gaan vrij makkelijk kapot.Je kunt ze bestellen bij MB dealer of een andere toeleverancier.
waren dacht ik iets van 33 ex btw per stuk. je kunt ze met wat geluk ook herstellen met bandenplak spullen, dit moest ik doen voor de apk, de MB-dealer was nogal langzaam met het aanleveren van de balgjes...
(2 weken?) voor de apk moet het vergendelingsmechanisme echter goed werken...

Plan was ze te vervangen met nieuwe zodra de dealer zou bellen dat ze gearriveerd waren; dat hebben ze nooit gedaan en tot nu toe doen ze het zowaar perfect! ik denk echter dat bepaald dit niet te adviseren is behalve in geval van nood...

succes he...evt is een vacuummeter handig, maar niet echt per-se noodzakelijk<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/10/07 17:59
MajikSimon

Berichtdoor Hans230CE » 08 okt 2006, 09:42

Dag Majiksimon,

Dat wordt een hele klus dus, maar ik ben toch in vakantie volgende week. We zullen de klus eens aanpakken en zien of we dit tot een goed einde kunnen brengen.
Ik sta er toch wel verstelt van dat die aanlevertijden van jouw dealer zo lang zijn, het langste dat ik heb moeten wchten was 4 dagen op sierspripbevestigingen.
Voor bv lucht- en oliefilters nemen ze die gewoon van de schap, zowel bij B als bij een onafhankelijke leverancier, nu, zo'n pompje.....

Bedankt voor de uitleg

GTZ Hans

van ant zeetje
_________________________________________________________________________________

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor MajikSimon » 08 okt 2006, 15:11

Normaal zijn ze bij de dealer ook wel snel, alleen nu hebben ze helemaal niet gebeld, en ik ben er niet meer achteraan gegaan...

misschien valt het wel mee hoor en zit er alleen maar ergens een slangetje los..ik had pech en bij mij was er erg veel lek....

succes he!!
MajikSimon

Berichtdoor Harrie » 10 okt 2006, 10:43

weet wel, dat de vergrendeling pas werkt als de deur gesloten is !!
Harrie

Berichtdoor MajikSimon » 10 okt 2006, 14:13

inderdaad!! ook niet onbelangrijk!

ik kon mijn apk keurmeester hiervan destijds niet overtuigen, die wilde het maar niet begrijpen

Heb het toen maar aangepast zodat de deur OOK vergendelde met deur open...anders kwam ie niet door
de apk en had ik een herkeuring moeten doen...met extra kosten..

ik weet omgekeerde wereld ja, daarna weer alles gezet hoe het hoort..<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/10/10 14:16
MajikSimon

Berichtdoor Hans230CE » 11 okt 2006, 22:37

Juplahoi

Het werkt weer

Bedankt voor de tips

GTZZ Hans

van ant zeetje

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Re:voorstoel vergrendeling

Berichtdoor mnieuwen » 20 apr 2009, 13:11

Ik ben bang dat ik er ook aan moet geloven, ik vond namelijk onder elke voorstoel een los blauw slangetje (geen idee hoe hij vorig jaar door de apk is gekomen eigenlijk...).
Ik heb de bijrijderstoel er even uitgehaald, maar het is mij eerlijk gezegd niet opgevallen dat er 2 vacuumpotjes per stoel onder zaten; misschien niet goed gekeken. Ik vind de werkplaats-cdrom op dat gebied niet echt duidelijk eerlijk gezegd, maar wat ik uit de fotootjes kan opmaken is dat die blauwe slangetjes worden aangesloten op een verdeelslangetje dat weer op die vacuumpotjes is aangesloten? Dat hele verdeelslangetje hangt er bij mij namelijk ook niet onder... ik ben bang dat er een keer een slager bezig is geweest om de boel te 'repareren' ;)
Komende week de stoel er nog maar eens uitslopen om het wat beter te bekijken. Ik zal proberen om meteen wat foto's te maken dan.
mnieuwen

Keer terug naar Interieur