[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Opvoeren 300D : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 07:48

Opvoeren 300D

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Opvoeren 300D

Berichtdoor Unimog » 01 maart 2010, 16:41

Hallo W123 Leden,

Al bezit ik geen W123 Mijn Mercedes Benz Unimog 404 is standaard uitgerust met een 110 6cyl benzine motor dus er is wel een familie band.
Daar op deze vraag: Omdat ik een om617 300 diesel blok in mijn unimog wil zetten vroeg ik mij af of er nog wat meer pk's dan de 88pk die de motor levert uit het blok te halen valt,een pk of 10, zonder al te veel poespas.
Ik heb gezocht naar een (betaalbare) om 617a blok de turbo dus maar kreeg alleen stuk of versleten blokken aangeboden voor 400 tot 1000 euro, die zijn moeilijk te vinden.

Alvast bedankt voor jullie deskundigheid, Mvg Jan.
Unimog
 


Re:Opvoeren 300D

Berichtdoor Vinnievw » 01 maart 2010, 16:53

Niet aan beginnen, gaat alleen maar ten koste van de betrouwbaarheid van de motor. Ik denk dat je meer hebt aan het optimaal afstellen van de motor: goede, nieuwe verstuivers (eventueel de DN0SD265 uit de W124 serie) brandstofpomp goed en perfect op tijd, kleppen goed gesteld. Dat zorgt ervoor dat je zo dicht mogelijk bij de 88pk's aanzit die de motor ooit had.

Wil je sneller, moet je overwegen om een W124 300 turbo diesel motor in te bouwen.
Avatar gebruiker
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 300
Geregistreerd: 07 jun 2007, 11:28
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Opvoeren 300D

Berichtdoor Unimog » 01 maart 2010, 16:57

W124 heeft toch een andere aanbouw krans.<br><br>Post edited by: Unimog, at: 2010/03/01 17:33
Unimog
 


Re:Opvoeren 300D

Berichtdoor keggel » 01 maart 2010, 17:22

Hoi,

Ik haak even in mbt die verstuivers van de 124. Kun je die ongestraft inbouwen, of moet er nog iets worden aangepast?
keggel
 


Re:Opvoeren 300D

Berichtdoor Vinnievw » 01 maart 2010, 22:17

Ik heb in de verstuivers mijn 220D uit 1977 20.000km geleden DN0SD265 nozzles laten zetten. Dat zijn de Nozzles die Mercedes ook gebruikt in de W124 250D. Heb me er toen uitgebreid op ingelezen, ook op Duitstalig en Engelstalige fora, en de strekking van het verhaal is dat de 265 nozzles een 'moderate prespray' hebben alsmede een reinigingskanaal. Tevens is het 'beeld' van de nozzles beter. Door een Bosch centre laten monteren en laten vlakken en op druk laten zetten e.d. om lekkage te voorkomen: mijn 220D loopt er werkelijk als een tierelier mee. Bescheiden nagel, zuinig (voor een 1e type W123 diesel: 1 op 12) en minder roken/roeten. De nozzles passen sowieso in de verstuivers van een W123, op buitenlandse fora lees je nog wel eens dat deze nozzles worden gebruikt bij het gebruik van plantaardige olie.
Avatar gebruiker
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 300
Geregistreerd: 07 jun 2007, 11:28
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Opvoeren 300D

Berichtdoor Unimog » 01 maart 2010, 22:31

Als je de dieselpomp "rijker"zet kan je dan meer toeren maken? dus meer pk pakken?
Het gaat mij niet om de snelheid, maar de verhouding tpm bandenmaat km/pu.
Unimog
 


Re:Opvoeren 300D

Berichtdoor Unimog » 01 maart 2010, 22:34

Als je de dieselpomp "rijker"zet kan je dan meer toeren maken? dus meer pk pakken?
Het gaat mij niet om de snelheid, maar de verhouding tpm bandenmaat km/pu.
Unimog
 


Re:Opvoeren 300D

Berichtdoor Vinnievw » 01 maart 2010, 23:03

Daar schiet je niks mee op, gaat 'ie enkel meer van verbruiken en meer roken. Qua vermogen win je er niets mee.
Avatar gebruiker
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 300
Geregistreerd: 07 jun 2007, 11:28
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Opvoeren 300D

Berichtdoor JantjeV8 » 01 maart 2010, 23:11

Het haalt allemaal niks uit. Pomp kun je iets meerv diesel laten geven, feitelijk wordt hij daar iets sterker door. Met zwaar werk zou je daar profijt van kunnen hebben. Anderzijds is de kans op een vervuilde verbranding er ook en ga je op den duur andere problemen krijgen. Het verbruik neemt natuurlijk ook toe.
Meer toeren maken haalt niks uit, je draait de zaak over de zeik.

Zelf heb ik een G met om617 waarop later een turbo is gebouwd. Werkt super omdat het een later opgebouwde fabrieksoptie was. Er zijn praktijkvoorbeelden van knutselaars die een kleine turbo van een Vito o.i.d. op dee motoren bouwden. Wel meer vermogen maar niet controleerbaar. Het komt er pas bij veel te hoge toeren in en dan is de bandbreedte ook nog te beperkt.

Waarom zoek je geen blok uit de 406/416? Die zijn er volgens mij ook genoeg.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Opvoeren 300D

Berichtdoor Unimog » 01 maart 2010, 23:39

Het 617.950 tot 952 zijn geblazen blokken extra versterkte blokken, zelf een turbo op een 617.912 blok zetten is niet verstandig tenzij je met lage turbodruk werkt. Ik moet een hoog toeren blok hebben ivm de versnelingsbak overbrenging.
Unimog
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten