[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Enkele vragen van een nieuweling : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:59

Enkele vragen van een nieuweling

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Enkele vragen van een nieuweling

Berichtdoor Limpsalot » 25 apr 2009, 22:21

Beste clubleden,
Vol spanning kijk ik uit naar maandag: dan kan mijn 230E ophalen.
Natuurlijk probeer ik al zoveel mogelijk info over mijn nieuwe ouwe Benz uit 1983 te verzamelen, en daarbij stuit ik op een paar dingen:

De centrale deurvergendeling werkt op luchtdruk. Welke filosofie schuilt daarachter? Het is toch veel en veel simpeler en goedkoper om dit elektrisch te doen? Bovendien werkt het dan altijd en niet zoals nu maximaal 5x na het uitschakelen van de motor.

Waarschijnlijk wil ik een gas installatie laten inbouwen. Ik heb aanbiedingen gezien voor ongeregelde, G2 en G3 installaties. Welke is voor mijn auto geschikt en wat zijn verschillen? (de prijzen verschillen heel wat)

Er is mij een originele Mercedes trekhaak voor de W123 sedan aangeboden compleet met bedrading voor E 150,- Is dit een redelijke prijs en zijn die trekhaken schaars of kan ik rustig nog even afwachten voor een betere prijs?

Hopend op jullie bereidwilligheid om je expertise met mij te delen,
met vriendelijke groet, Roel
Limpsalot
 


Re:Enkele vragen van een nieuweling

Berichtdoor Markparket » 25 apr 2009, 22:44

Hoi Roel,

Vele zaken bij de W123 werken op vacuum, denk ook maar aan de hoogteverstelling van de koplampen bv.
Was een filosofie van Mercedes...weet ook niet waarom.
Wellicht wat lichter dan allemaal electromotoren?
Of geruislozer?

Over gas kan ik je niet zoveel vertellen, orienteer me al langer op gas, maar ben nog steeds (alweer 30.000 KM) benzine stoker;-)

Als die trekhaak netjes is en met de originele stekkerverbindingen dan lijkt het me geen gekke prijs.

Nieuw kan je voor een ietsiepietsie meer krijgen, maar het schijnt moeilijk te zijn om aan de originele stekkerverbindingen te komen, en dan moet je draden door gaan knippen;-)
Ik heb voor nieuw gekozen, want dan weet je zeker dat je echt alles hebt en er nooit iemand achterop is gekleund;-)
Markparket
 


Re:Enkele vragen van een nieuweling

Berichtdoor Greccehus1 » 25 apr 2009, 22:44

Dag Roel,

eigenlijk ben ik ook maar een leek in vergelijking tot vele anderen hier op het forum, maar ik kan je laten weten dat ik laatst uit zeer betrouwbare bron heb vernomen dat gas in een W123 zeer af te raden is. Volgens deze Mercedes-kenner (iemand die zelf al jaren Mercedes-onderdelen verkoopt) gaat het de eerste 40.000 km goed en daarna blijf je sleutelen naar het schijnt. Hij zegt: als je 'goedkoop' wil rijden neem je een diesel of geen W123. Over die centrale deurvergrendeling kan ik slechts antwoorden: de electrische doet het ook lang niet altijd (batterijtje leeg; duur als het vervangen moet worden), zendertje stuk of heeft gewoon kuren... Ik heb eigenlijk erg weinig klagen over de CV van de Benz. Ach ja, als ze langer heeft gestaan duurt het langer eer alle deuren open zijn -en inderdaad: na een dag stilstaan gaat alleen de bestuurdersdeur, maar er is uitgebried geschreven over het verhelpen van deze lekkage en ik zal er ook eens naar op zoek moeten waar het bij mijn Benz wegebt- maar wat ik zo mooi vind is dat de deuren zich op slot trekken als je ze probeert te openen terwijl de knoppen niet helemaal los zijn (prachtige beveiliging tegen openen door onbevoegden- en de wijze waarop ze verdwijnen en zodoende geen gevaar opleveren (ik geloof dat dat in de eerste serie nog niet zo was...)

Verder wil ik je welkom heten en je erg veel geluk en vooral genot toewensen met je nieuwe oude aanwinst.

Groeten,

Jasper
Greccehus1
 


Re:Enkele vragen van een nieuweling

Berichtdoor Govert » 25 apr 2009, 23:04

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/16 18:10
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Enkele vragen van een nieuweling

Berichtdoor Liefhebber » 25 apr 2009, 23:34

hoi roel,

persoonlijk vind ik de minimale electronica,in een 123 juist een sterk punt van deze wagen.onderdruk(vacuum,systeem)als het goed werkt,kwestie van onderhoud is erg betrouwbaar,juist omdat het zo simpel is.electronica is mooi als het goed werkt,maar als je een storing krijgt probeer dan maar eens uit te vinden,waar het zit(dit vind ik een nadeel).moderne auto's kan je alleen nog uitlezen(diagnose,kast)bij de dealer,zelf kan je hier weinig mee.kwestie van chips,boordcomputer's en ingewikkelde electronica.het mooie van een 123,is de techniek die je nog kan begrijpen,en daarbij ook nog eens oerdegelijk.

gr hans
Liefhebber
 


Re:Enkele vragen van een nieuweling

Berichtdoor Babe Hardy » 26 apr 2009, 12:26

Sinds een half jaar rijdt ik een W123 230, let op, geen E(inspritz) uit 1978. Op het moment van aanschaf had de auto slechts 36500 km gereden. Opties: nauwelijks, dus geen stuurbekrachtiging, geen centrale deurvergrendeling etc. Wel een lekkere armsteun en getint glas. Er is meteen gas ingebouwd. Met een carburator zoals deze auto prima te doen. Hij is wel dorstig, zo'n 1:7/7,5. Twee probleempjes gehad: spanningsregelaar meteen kapot (te lang stilgestaan vermoed ik) en een relais van de gasinstallatie. Vrijwel de enige elektronica die op deze auto zit. Wat er niet op zit kan ook niet kapot zeg ik altijd maar. Ik rijdt er vrijwel dagelijks met veel plezier mee, ja ook 's winters. Succes met je aanwinst.
Babe Hardy
 


Re:Enkele vragen van een nieuweling

Berichtdoor Gottlieb u. Karl » 26 apr 2009, 20:15

Als je zorgt dat je cilinderkop is aangepast voor gas, is er niks aan de hand.
De problemen ontstaan bij auto's die op de originele klepzittingen en kleppen gas loslaten.
Die kunnen daar idd. maar enkele tienduizenden kilometers tegen.
Gottlieb u. Karl
 


Re:Enkele vragen van een nieuweling

Berichtdoor Limpsalot » 27 apr 2009, 23:00

Aha, bedankt voor de tip G&K. Dit klinkt als het heel erge inwendige van de motor. Ik neem aan dat een beginnend knutselaar als ik dat niet zelf kan doen. Enig idee van de kosten voor deze operatie?
Limpsalot
 


Re:Enkele vragen van een nieuweling

Berichtdoor Limpsalot » 27 apr 2009, 23:08

Het is ook absoluut geen waarde oordeel hoor (wie ben ik?), ik vind het juist wel leuk dat de cv op lucht werkt. Een beetje exclusiviteit toch eigenlijk wel. Ik was er alleen nieuwsgierig naar of er een diepere gedachte achter zat die ik op het eerste gezicht niet kon doorgronden.

Post edited by: Limpsalot, at: 2009/04/27 23:09<br><br>Post edited by: Limpsalot, at: 2009/04/27 23:10
Limpsalot
 


Re:Enkele vragen van een nieuweling

Berichtdoor Jeroen » 28 apr 2009, 08:18

Dat de CV op lucht (vacuum) werkt ligt inderdaad aan het feit dat er in die tijd er geen ervaring was met elektronica e.d. Mercedes ingenieurs hebben deze systemen afgekeken van de luchtvaart. Ook in de scheepvaart zie je in de 70 - 80-er jaren allerlei bedienings, en meet en regelsystemen op luchtdruk en of vacum werken. Was toen gewoon "State of the art technology".

Ik heb wel eens een artikeltje gelezen waarin werd beweerd dat de ingenieurs van Mercedes de systemen uit de luchtvaart niet goed genoeg vonden en toen besloten alles gewoon helemaal zelf te ontwerpen en dus ook uiteindelijk te (laten) produceren. Zou best wel eens waar kunnen zijn. De W123 wordt door velen gezien als de laatste echte kwaliteits Mercedes. Alles daarna was minder, qua ontwerp, uitvoering en dus uiteindelijk mindere kwaliteit.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Enkele vragen van een nieuweling

Berichtdoor Govert » 28 apr 2009, 09:57

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/16 18:14
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Enkele vragen van een nieuweling

Berichtdoor Jeroen » 28 apr 2009, 17:04

Govert,
Ben ik wel met je eens hoor. Maar ik heb nu eenmaal een W123. Dus ik hoor graag dat ik de laatste "echte" Mercedes bezit!

Waar jij opdoelt geldt voor vele zaken in het leven; bijna alle ouders vinden dat zij vroeger op school veel beter onderwij kregen dan hun kinderen vandaag. Dit vinden ouders al sinds er onderwijs is. En toch groeien al onze kinderen op, vinden banen, worden zelfstandig, gaan trouwen/samen wonen etc. etc. Net als hun ouders.

Maar ja, Bob Dylan zong het al: "The times they are changing". Dit komt nog uit de tijd dat er echte muziek werd gemaakt, uiteraard!

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Enkele vragen van een nieuweling

Berichtdoor MBvO » 28 apr 2009, 19:20

Best geinig, dat onderdruk systeem, is mij namelijk al 's goed van pas gekomen, en wel omdat het uitzetten van de motor daar ook mee werkt.
Stond laatst met een accu met te weinig spanning, heb m'n 3 liter diesel door 4 kerels laten aanduwen (ik sturen natuurlijk :-) ) maar kon niet de hele tijd bij de auto blijven. Dusheb ik het vacuumslangetje van de 'motor-uit-schakelaar' getrokken, waarna je de sleutel gewoon naar links kan draaien, uit het contactslot kunt halen, de deur op slot kunt doen en doen wat het is ook is dat je moet doen, terwijl je auto veilig geparkeerd staat, op slot, met draaiende motor! Al raad ik je niet aan om dat vaak en langdurig te doen, en er al te ver bij weg te gaan :-D
MBvO
 


Re:Enkele vragen van een nieuweling

Berichtdoor Liefhebber » 28 apr 2009, 19:27

hoi,

klopt de 123 serie is ook de laatste Benz, die door das-haus handmatig is ontworpen,ontwikkeld.(ik beschouw het als kunst)hierna ging men over op het gebruik van wind tunnels,vanwege de stroom'lijn(om de luchtweerstand te minimalise'ren)dit is verder ontwikkeld,en auto's gingen steeds meer op mekaar lijken(minder karakter).een collega van mij rijdt een Mercedes C-klasse-estate-compressor,een erg goede,veilige wagen met tal van moderne optie's.zeker niet het niveau van een lada,komt niet in de buurt.deze collega vind de oldtimer modellen van Mercedes ook prachtig,maar hij zou er één willen hebben qwa model,maar dan met moderne technologie.voor de rest vind hij het oude troep,ach ja ieder zijn mening.ik val voor de nostalgie en uitstraling van een W123,en ben dik tevreden(als hij technisch,goed is)qwa,comfor,rijeigenschappen,wegligging,enz.hij of zij was haar tijd ver vooruit.maar een moderne Mercedes rijdt ook fantastisch,ontwikkeling vooruitgang(in de goede zin dan)is niets mis mee.

gr hans
Liefhebber
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten