MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 sep 2024, 14:44

Advies gevraagd: voor of achter???

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor Frasp » 26 apr 2009, 23:42

Hallo,

Al sinds ik mijn 230E heb, vind ik dat ze te hoog aan de voorkant is. Ik heb altijd gedacht dat er voor de verkeerde veren onder zouden zitten. Ik begin echter steeds meer te denken dat de achterveren misschien te slap zijn. Zowel voor als achter zit een rubberveerblok met 1 puntje, dus de laagste rubbermaat. Zou het kunnen dat de wagen van voren naar beneden zal "zakken" als ze bij de achterkant opgehoogd wordt? M.a.w. nieuwe veren achter, of nieuwe, dikkere veerblokken achter? Alles met als doel dat ze weer waterpas staat.

Groet en alvast bedankt

Frank

Frasp
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor SgtPeppers » 26 apr 2009, 23:49

Mijn 230E is ook vrij hoog aan de voorkant, maar niet zo hoog als die van jou denk ik. Na de inbouw van de gasinstallatie heb ik verzwaarde achterveren gemonteerd, hij hangt nog steeds iets achterover maar het comfort is er zeer zeker op vooruit gegaan. Wil ik hem waterpas krijgen, moeten er nog hulpveren bij, wie weet doe ik dat nog wel eens.

Overigens is het monteren van andere achterveren geen hele lastige klus, je moet alleen een veerspanner hebben, en de bouten moeten goed loskomen. Ik heb ze een week vantevoren flink in de WD40 gezet en ze gingen redelijk makkelijk los.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor henklith » 26 apr 2009, 23:56

Hoi Frank, ik vind het wel mee vallen met het achterover hellen.
Je kan diverse acties nemen om het kontje wat te liften.
Hulpveren, achterschokbrekers met hulpveer er omheen, (in de vloksmond koni loadadjusters) of dikkere rubbers.
Achter wat hogere banden zou ook nog kunnen, maar is geen eerste keus, wegens uitwisselbaarheid van de banden rondom.
Een combinatie van dit alles kan ook nog.
Ik zou beginnen met dikkere rubbers, door hefboomwerking in de assenstelsels scheelt een centimeter dikker rubber, bij de achterbumper meerdere centimeters.
Groet, henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/04/26 23:56
henklith
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor Frasp » 26 apr 2009, 23:56

Ik vraag me echt af of ze naar voren zal zakken als er achter nieuwe vering in komt. Moet haast wel. Oude natuurwetten en zo, maar ik denk dat ik er toch aan moet. Afijn, we shall see.

Frank
Frasp
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor Frasp » 26 apr 2009, 23:59

Hoi Henk, had je stukkie nog niet gelezen. Ik vind het heel behoorlijk hoor. Er zit voor bijna 15 cm ruimte tussen de band en de rand van de wielkast. Achter, zoals je ziet zit ie in de mincentimeters.

Groet
Frank
Frasp
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor henklith » 26 apr 2009, 23:59

Hoi Frank ik denk dat het minimaal scheelt dat de voorkant iets zakt milimeters denk ik.
Maar ik vergeet bij mij opsomming eigenlijk nog de meest effectieve optie te noemen, en dat is zwaardere achterveren!
Groet, Henk
henklith
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor Frasp » 27 apr 2009, 00:03

Vooral bij deze foto goed te zien. Maar Henk, denk je dat nieuwe achterveren die 15 cm van de voorkant kunnen compenseren??

Frank

Frasp
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor MartinHolewijn » 27 apr 2009, 00:07

ik denk dat er gewoon een 280E in heeft gezeten (er zit nu een kleiner moter in dus ja minder gewicht)
MartinHolewijn
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor henklith » 27 apr 2009, 00:07

Nee zeker niet, maar Frank je moet ook geen spoken na jagen :o))
Ik zal morgen even de centimeter er bij pakken, en dan meet ik de hoogte van het midden van het rubber van de voorbumper even op tov de grond
In het midden van het rubber zit toch een scherper rand? die neem ik dan als referentie!
Achter zal ik dat ook doen, laat ik dan nog wel even weten!
groet, Henk.

NB: wat Martin zegt kan, of dat er een diesel in gezeten heeft, maar waarschijnlijk lijkt het me niet.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/04/27 00:09
henklith
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor Frasp » 27 apr 2009, 00:10

Martin: Grapje??

Henk: dat zal ik ook even doen morgen.
Frasp
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor MartinHolewijn » 27 apr 2009, 00:11

ja tuurlijk is dat een grapje maar ja je zou zo maar een auto kopen. das best lullig
MartinHolewijn
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor Frasp » 27 apr 2009, 00:13

Toen ik de auto kocht dacht ik dat mijn postuur wel zou zorgen dat de auto wat meer waterpas zou komen. Hij gaat echter alleen maar iets naar links hangen hahahahaha. Dus nog een probleem er bij.
Frank
Frasp
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor MartinHolewijn » 27 apr 2009, 00:14

nou ja dan zaag je van rechts 2 of 3 ringen er af als je er dan in gaat zitten is ie weer recht.
MartinHolewijn
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor henklith » 27 apr 2009, 00:18

Nou het kwam regelmatig voor dat een benzine werd omgebouwd naar diezel, even van de vlugge weet je, en dan hing de voorkant een flinkstukje lager :o(
Omgekeerd van diesel naar benzine komt zelden voor denk ik.

Groet, Henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/04/27 00:19
henklith
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor henklith » 27 apr 2009, 12:40

Frank ik zou nog even de meet gegevens doorgeven.
Gemeten van de grond tot het midden van het bumper rubber (een beetje in een knik/punt in dat rubber, vlak naast het kenteken.
Mijn auto stond rechts, vlak, geen inzittenden, tank half vol.
(buiten temperatuur 16,4 graden en auto net gewassen :o)).
Bandenspanning 2.4 rondom, banden 175x80 ca. 5mm profiel, 14Inch 5,5J velgen.

hier de meetwaarden:
Voor: 45,5 cm.
achter: 47,5 cm.

Waarvan acte!

Groet, Henk lith.
henklith
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor Jaap 230E » 27 apr 2009, 15:42

Maar Henk zo meet je niet op de juiste manier, ik zal het je even uitleggen.

A: Je rijdt eerst naar de benzinepomp alwaar je eerst de tank 100% afvuld!

B: Vervolgens controleer je de bandenspanning (2,2) voor en achter!

C: Je cotroleerd of alle vloeistoffen olien etc maximaal zijn voorzien!

D: Je zet de auto op een plek, die waterpas dient te zijn!

E: Je haalt je accu eruit (deze kunnen onderling nogal af wijken in gewicht!)

F:Dan neem je een balk van een 2 meter (7x7x200) en eentje van 1 meter
7x7x100 let op dat deze recht zijn, vervolgens monteer je de balk van 1 meter exact haaks in het midden van de balk van 2 meter met behulp van een winkelhaak.

G: Dan haal je de wieldeksel er af en vervolgens de dop zodat je de centreer punt waar de groote geborgde moer opzit als eikpunt A gebruikt.

H:Vervolgens leg je de balk van 2 meter en leg deze evenwijdig langs de auto , en wel zo dat deze de de deze in lijn ligt met eerder genoemd eikpunt A hier zet je een merkpunt met potlood en vervolgens zet je een merkpunt B exact van het midden van standaard horizontale sierlijst met viltstift let er op dat dit punt wel exact dient afgetekend daar waar de balk de sierlijst kruist!

I: Vervolgens meet je de juiste maatvoering tussen punt A en B.

Het lijkt wat omslachtig deze Focwa meting doch hij is wel zeer betrouwbaar en exact, stel er is ooit een wielkast rand in het scherm gelast, kijk dan heb je al gauw een afwijking in je meeting.

Ik zou zeggen succes er mee.

Mvg,

Jaap
Jaap 230E
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor henklith » 27 apr 2009, 15:56

Jaap,, neem je mij nou bij de neus?
Maar ik ga het opvolgen, moet alleen de trekhaak er nog even afhalen natuurlijk.
Tjonge ik dacht het even van de snelle te doen, maar ben blij dat je mij even op die punten wijst, hier kan ik wat mee :o))
metingetje, ben je in een dagje mee klaar!
Groet, henk
henklith
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor Frasp » 27 apr 2009, 16:02

AAAAAHHHHH, mannen....!!!!!!! Maak me gek. Kan zelf nog even niet meten, want ik heb de auto op de krik staan. ALs het rechter voorwiel er weer opzit, zal ik ook even meten. Had vanmorgen wel gemeten, maar niet opgeschreven, dus exacte maat weer kwijt. Ben nu de kroonkurkvelgen aan het spuiten. What a job...

Maar ik denk dat ik binnenkort met Stef een afspraak ga maken om mijn achtervering te gaan doen. Ik denk toch dat dat de oplossing moet zijn.

Groet
Frank
Frasp
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor Jaap 230E » 27 apr 2009, 16:18

Henk dat van de trekhaak heb ik even opgezocht, als het een trekhaak is met kunsstof behuizing dan moetje er 24 mm bij optellen, en bij een aluminium deze ietsjes zwaarder 26mm.

Mvg,
Jaap

p.s
Als ik de voorkant van Frasp bekijk denk ik dat er ooit skippy veren ondergezet zijn dwz type skippy van het merk Kangeroe was meen ik ooit een dochter onderneming van Monroe.
Jaap 230E
 


Re:Advies gevraagd: voor of achter???

Berichtdoor henklith » 27 apr 2009, 16:27

Ok Jaap,, dan kan ik het zo laten,, mijn trekhaak is van koek :o))
inderdaad, van klets koek!
Hee Jaap,, ik ga nu even wat nuttigs doen, want die Frank wordt helemaal knetter van ons :o))
Groet, henk
henklith
 

Volgende

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 83 gasten