[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
koude motor start goed, maar slaat telkens af : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:48

koude motor start goed, maar slaat telkens af

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

koude motor start goed, maar slaat telkens af

Berichtdoor heleenlvd » 26 apr 2009, 16:00

Hallo allemaal
Ik ben sinds bijna een jaar in het bezig van een W123 230TE, erg tevreden.
Behalve over 1 ding. Sinds een aantal maanden rij ik op gas, ook dat gaat goed.
Maar nu is het al een tijdje zo, dat als ik de motor koud start, hij bij het afremmen
afslaat. Bij elke bocht kan ik opnieuw starten. Als de motor warmer is, loopt ie mooi constant.
Dit gebeurt bij benzine en bij gas.
De kleppen zijn een tijdje geleden opnieuw afgesteld, dat heeft het probleem wel verholpen,
maar nu is het alweer helzelfde liedje. Nu lees ik allerlei dingen hier op het forum, maar echt eruit komen doe ik niet.
Is er iemand die bekend is met dit probleem en mij hiermee kan helpen?
Het toerental (als de motor blijft lopen) is bij een koude start ong. 600 stationair. Ik
weet dat dat te laag is. Als de motor warm is, is het toerental ong. 900.
Het is een automaat, met een ik geloof m110 motor.

Als er nog meer vragen zijn, hoor ik het graag
Als er iemand een goeie monteur kent waar ik naar toe kan, hoor ik dat natuurlijk ook
graag, iemand die me kan helpen met dit probleem is altijd welkom!
Ik woon in de kop van Noordholland, maar ben in de weekenden ook vaak in Den Haag
Alvast bedankt,
Heleen

Post edited by: heleenlvd, at: 2009/04/26 16:54<br><br>Post edited by: heleenlvd, at: 2009/04/26 16:55
heleenlvd

Re:koude motor start goed, maar slaat telkens af

Berichtdoor Coupe280 » 26 apr 2009, 16:21

heleenvd.
om je te helpen moeten we wel weten welke motor je werkelijk hebt??
een m 110 motor hoort is een 2800 cc motor maar je schrijft dat jij een 230TE hebt , dat is een 2300 cc.
of is het zo dat er een 2800 motor ingebouwd is ??
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor heleenlvd » 26 apr 2009, 16:31

Hoi Tonnie,
Ik ben niet zo technisch, het is de info die ik heb gekregen van een kennis van mij.
Maar hij had het over een M110 of M102 motor. Ik kan het navragen als dat belangrijk is voor dit probleem... Maar het is zeker weten een 230TE type, en volgens mij zijn bij dit type motor
beide varianten gebruikt... Mijn auto is uit april 1981
Groetjes Heleen
heleenlvd

Berichtdoor heleenlvd » 26 apr 2009, 16:40

Nogmaals wat info, op het kentekenbewijs staat 100 kw (135 pk) en volgens mij moet
dit dan inderdaad de m102 motor zijn... De m110 motor heeft meer pk's toch?
Op welke manier kan ik er zeker weten achterkomen welke motor erin zit?
Groetjes Heleen
heleenlvd

Berichtdoor Coupe280 » 26 apr 2009, 16:50

heleen
een m110 motor is een 6 cilinder met 2 nokkenassen.
is niet gebruikt in een 230TE
en er zit geen choke op een injectie motor.
ik weet dus niet wat je bedoelt met de temp sensor van de choke??
misschien is het een idee om eerst wat info te vergaren via een reparatie cd of boek .
anders word het erg moeilijk uit leggen hoe iets in elkaar zit .
hier op de site worden regelmatig reparatie cd aangeboden tegen heel schappelijke prijzen dus even zoeken.
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
LPG: Ja

Berichtdoor heleenlvd » 26 apr 2009, 16:54

De dame die ik heb is idd een 4 cilinder, dus je hebt helemaal gelijk. Ik
ben druk bezig met info, maar hoop ook op de 'gouden tip' hier. En wie weet,
is er iemand dus die dit herkent, en me kan helpen in m'n zoektocht...
Groet heleen
heleenlvd

Berichtdoor MajikSimon » 26 apr 2009, 17:56

tsja

Hoe goed en betrokken is je garage (geld?)? Wat kun je zelf?
Wat je zelf al zegt je stationair toerental is te laag, dat zal een grote rol spelen.
daarnaast hoe lang is het terug dat de kleppen gesteld werden?
Vaak wordt 5000 a 10.000 aangehouden , dem eeste mensenhouden ca 7000 aan, dat is dus vrij vaak.
wat je zelf kan is denk ik in ieder geval je luchtfilter controleren of die niet heel vies is, je bougies checken hoe die eruit zien. En die zaken eventueel vervangen.

Loopt ie heel onregelmatig bij het starten of niet?
je kunt je bougiekabels checken door er met een plantenspuit op te sproeien in het donker, zie je vonken en gaat ie stotteren, of 1 van de 2 dan weet je genoeg. Daarnaast kan je je verdelerkap checken en je rotor; zijn ze ingebrand of niet?

De gouden tip, ik snap dat je daarop hoopt ik ken het gevoel maar meestal met dit soort dingen is het er niet...vaak zijn het 1 of meer dingen die niet zo top zijn.

Wat wel gek is, dat het op gas EN benzine is...dat doet toch denken aan een oorzaak in de onsteking, want dat is iets gemeenschappelijks. Dus zeker even rotor, verdeelkap en bougies checken.

Afstellen toerental, en checken onsteking zijn dingen die zelf ook niet zo snel weet uit te leggen.Daar heb je ook vaak meer spullen voor nodig.
MajikSimon

Berichtdoor heleenlvd » 26 apr 2009, 18:03

Ik rij ong. 2000 km per maand, dus het kan dan de afstelling van de kleppen zijn...
Ik ga morgen naar de garage, die is wel ok. maar eens overleggen wat ze denken
De kleppen zijn ong. half feb. gesteld. Leek mij te kort geleden, sinds die tijd nog geen
4000 km gereden (3 weken stilgestaan ivm vak.)
Luchtfilter heb ik gecontroleerd, bougies zijn pas vervangen, evenzo de verdelerkap
Bij het starten loopt ie erg onregelmatig en meestal slaat de auto zelfs af. Bij het onregelmatig lopen lijkt het alsof ik in een trilstoel zit....
Ik ga dus, zoals gezegd morgen informeren bij de garaasje, zal de bevindingen op het forum zetten
groet heleen
heleenlvd

Berichtdoor Citrobenz » 26 apr 2009, 23:09

Ik zou in ieder geval de klepspeling even controleren.
Je schrijft dat het probleem vorige keer na het kleppen stellen over was.

Als de kleppen al weer te strak staan moet je misschien je rijstijl aanpassen.
Het kan ook zijn dat je kop slechter wordt en de kleppen inslaan.
Of dat de gasinstallatie niet goed afgesteld staat.
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Markparket » 27 apr 2009, 01:07

Hoi Heleen,

Je hebt inderdaad een M102 motor.

Ik had ook problemen dat motor slecht liep, vooral koud.
Van alles gedaan en op een gegeven moment toch de klepspeling maar weer gecontroleerd (was ook niet zo lang daarvoor gesteld) en wat bleek?
Van 2 cilinders stonden de kleppen bijna dicht!
Kleppen gesteld en loopt weer als een zonnetje;-)
Markparket

Berichtdoor JantjeV8 » 27 apr 2009, 07:58

Stationair regelaar defect.

Koud 600 toeren is te weinig.
Warm 900 toeren is te hoog, moet juist net andersom zijn.

Stationair werkt met een lucht-bypass, die wordt afgesloten naar mate de moter temperatuur stijgt. Daar is vrij recent nog heel uitgebreid over geschreven en door Trouwkoets keurige foro's bijgeplaatst. Je kunt dat zien als een temepratuursensor, maar dan een ouderwetse mechanische.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981

Berichtdoor heleenlvd » 27 apr 2009, 08:18

Ik neem dit zeker mee als ik zo naar de garage ga, tezamen met het kleppengebeuren.
@Henk, wat bedoel je precies met m'n rijstijl?
Ik ga redelijk rustig zoevend over de weg, rij wel veel km maar doe dat dus rustig...
Mocht ik weten wat de diagnose is, vermeld ik het!

Groet Heleen
heleenlvd

Berichtdoor Citrobenz » 27 apr 2009, 10:29

Hallo Heleen,

Wij konden met kleppenstellen altijd gelijk de scheurders er uit pikken.
Die hadden altijd de kleppen te strak staan.

Maar als je rustig rijdt niet te ver door trekt in de toeren is dat niet het geval.
Een stevige rijder moet vaker zijn kleppen stellen.
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor drieske » 27 apr 2009, 12:42

Hoi Heleen,
Al eens bij Erik Breed langsgeweest in Schagen. De man heeft aardig wat kennis van De W123-serie.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor heleenlvd » 29 apr 2009, 08:48

Hallo,

Gisteren bij de garage geweest, kleppen (uitlaat geloof ik) zaten behoorlijk vast. De kleppen zijn opnieuw gesteld, als een zonnetje!!
Kreeg wel de mededeling mee dat als het op korte termijn weer gebeurt ik waarschijnlijk aan nieuwe kleppen zit. (kostbaar grapje volgens mij)

Eerst maar weer genieten van mooie ritten zonder afslaan!!
bedankt voor al jullie tips, das het mooie van zo'n forum!

Heleen
heleenlvd

Berichtdoor Citrobenz » 29 apr 2009, 10:05

Hallo Heleen,

Is inderdaad een kostbaar grapje.
Zal een koprevisie worden, niet alleen nieuwe kleppen.
Meestal slaan die kleppen in de klepzittingen en moeten er o.a. nieuwe klepzittingen in.

Maar eerst nu maar even afwachten
Veel rijplezier<br><br>Post edited by: Citrobenz, at: 2009/04/29 10:06
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor JantjeV8 » 29 apr 2009, 13:12

Ik sta d'r echt van te kijken dat die kleppen zo snel aan de beurt zijn. Pas sinds een paar maanden rijdt ze op gas, enige tijd geleden kleppen nog gesteld, en nu al weer... Ligt dat dan echt aan de LPG??
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Markparket » 29 apr 2009, 13:38

Jan,

Ik had het recent ook met mijn M102 op benzine...
Misschien na het stellen niet goed geborgd???
Ik ben ook bepaald geen stoplichtscheurder;-)
Markparket

Berichtdoor heleenlvd » 29 apr 2009, 14:01

Ik vond het ook erg snel na de eerste keer stellen. er zat ong. 6000 km tussen... Qua borgen etc. was ik er niet bij, deze keer heb ik het stellen met m'n neus erop gevolgd en precies gevraagd wat er gebeurde.
Ik ben er dan ook redelijk gerust op dat het nu erg goed gedaan is. Ik had altijd al een redelijk rustige rijstijl, maar pas het nog meer aan...Kan geen kwaad denk ik, ik rij veel en lange stukken, dus voorzichtig met m'n Dame doet haar hopenlijk goed.
heleenlvd

Berichtdoor JantjeV8 » 29 apr 2009, 22:17

Je hebt nu een mooi ijk-moment. Eens goed in de gaten houden wat hij doet. Lange afstanden lijken me juist beter dan allemaal korte eindjes. Op zich moet hij gewoon een duurzame betrouwbaarheid bieden bij normaal gebruik. Je moet hem ook niet met een fluwelen voetje hoeven te gebruiken.
Je zit er waarschijnlijk niet op te wachten, maar uiteindelijk is een koprevisie ook wel weer te overleven, zeker als de auto in z'n algemeenheid je goed bevalt.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Volgende

Keer terug naar Techniek