[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
lastig : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:23

lastig

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

lastig

Berichtdoor Greccehus1 » 23 maart 2009, 22:50

De laatste tijd mag ik mezelf erg gelukkig prijzen omdat ik mijn Benz erg geregeld 'mag' gebruiken. Vanwege de steeds hogere brandstofkosten was ik genoodzaakt een kleiner autootje (Clio 1.2 1992 -overigens een best wagentje; geen enkele klacht) aan te schaffen voor de dagelijkse ritten, terwijl mijn vrouw zich bediende van de 'familiewagen' (Espace 2.0 1998). Laatstgenoemde liet het evenwel in januari er een beetje bij zitten door plots geen informatie meer te geven op het digitale dashboard. Omdat die dingen nieuw schreeuwend duur zijn gaf ik er de voorkeur aan zelf een zoektocht aan te gaan langs sloperijen, maar helaas hebben we het voor elkaar een vrij uniek type, met maar één stekker (anders 3 of 5), in de auto te hebben, met als resultaat dat de Espace al enige tijd uit de roulatie is.

Dat is op zich goed nieuws voor mij en mijn geliefde old-timer, want nu rijdt vrouwlief met de kleine Clio en ik dus met de mooie auto. Wat lastig is, is dat er nu wat kleine probleempjes optreden die op zich geen man-overboord zijn, maar toch hinderlijk (en zo word ik meteen 'gestraft' voor mijn opschepperij over de 123 dat die zo ongelooflijk betrouwbaar is en je nooit in de steek laat. Dat doet íe namelijk bijna nooit). Het meest vervelende blijft de startmotor die gewoon niet altijd gaat als hij zou moeten (ik moet soms tot drie, vier keer de sleutel omdraaien voor hij pakt). Nou las ik ergens dat iemand een reviseur gevonden heeft in Nijmegen, dus daar ga ik eens op af.

Verder heb ik nu al twee keer gehad dat hij meteen na het starten weer afslaat en vervolgens bijna niet meer aan wil. Dat wil ik wijten aan de startmotor die niet pakt, terwijl er misschien al wel brandstof wordt ingespoten en de M110 (280E) daarmee misshien een beetje wordt verzopen(?) maar ik weet niet zeker of dat zo is (als iemand me daarover meer kan vertellen, graag).

Ten slotte lijkt het of mijn verlichtingsschakelaar het steeds verder laat afweten, want eerst werkte de mistverlichting niet meer, en nu ook het stadslicht. Aan de zekeringen zie ik niets en de lampjes zijn ook in orde. Ik hoop dat iemand me in deze ook weer met raad en daad terzijde kan staan.

Om toch positief af te sluiten: ik voel me nog altijd de koning te rijk en verheug me nu alweer op het ritje van morgen.
Greccehus1
 


Re:lastig

Berichtdoor Greccehus1 » 25 apr 2009, 22:27

Ik ben na het rondzoeken op dit forum ook maar eens mijn zekeringenkastje gaan doorlopen met zo'n schoevendraaiertje met een lampje er in en een snoertje met klemmetje er aan om op een massa te zetten (een probe?), zoals ik een ANWB-man wel heb zien doen, om de zekeringen te testen. Ik was verbaasd op te merken dat de onderste rij (volgens mij de even-genummerde rij) op iedere lip spanning geeft (lampje gaat aan), maar de bovenste op geen enkele. De sleutel staat in de eerste contact-stand; ik tip met de schroevendraaier de koperen lippen aan weerszijden van een zekering om beuten aan, maar er gebeurt bij de bovenste rij niets. Is er iets wat ik verkeerd doe, waar ik niet aan gedacht heb, of moet ik achter het zekeringenkastje gaan speuren? Graag het zeer gewaardeerde advies...
Greccehus1
 


Re:lastig

Berichtdoor MB280E » 25 apr 2009, 22:35

Zekeringen kunnen ingebrand zijn en daardoor slecht contact maken.
Maar de schakalaar kan ook defect zijn. of de lamp.
Zijn de stekkers niet gecorrodeert aan de lampunit?
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lastig

Berichtdoor Coupe280 » 25 apr 2009, 22:45

greccehus.
sommige zekeringen krijgen pas spanning op beide kanten als je de verbruiker inschakeld van het circuit wat die bepaalde zekering beveiligd.
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lastig

Berichtdoor Coupe280 » 25 apr 2009, 22:45

greccehus.
sommige zekeringen krijgen pas spanning op beide kanten als je de verbruiker inschakeld van het circuit wat die bepaalde zekering beveiligd.
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lastig

Berichtdoor Coupe280 » 25 apr 2009, 22:50

wat bedoel je met eerste contactstand,
bedoel je de garagestand??
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lastig

Berichtdoor henklith » 25 apr 2009, 23:37

Ja en wat bedoel je met dat de startmotor niet aan gaat?
Gaat ie niet draaien? hoor je geen klik (dat het startrelay op de startmotor aan trekt), dit in combinatie met wat andere electrische zaken die niet aan gaan lijkt mij het contactslot zondermeer verdacht.
Groet, Henk
henklith
 


Re:lastig

Berichtdoor Greccehus1 » 27 apr 2009, 10:03

De startmotor maakt een geluid alsof hij in het niets draait, en de motor slaat dan niet aan. Dat gebeurt soms zo'n drie vier keer en dan gaat het weer. De startmotor zelf doet het dus. De garagehouder die geprobeerd zou hebben hem te reviseren (en dat was niet gelukt zei hij; ik moest maar een nieuwe bestellen) vertelde me dat de Bendix niet ver genoeg uitschiet. Ik sprak laatst Ivo van Mercedes-Only er over en die zegt dat die startmotoren goed te reviseren zijn, en dat die garagist waarschijnlijk alleen maar wat koolborsteltjes heeft vervangen... Ik ben overigens al een hele tijd geen klant meer bij deze meneer die steeds weer een nieuw mankement wist te ontdekken, maar nooit mijn bougies heeft vervangen.
Dat sommige zekeringen alleen spanning krijgen bij ingeschakeld apparaat schoot me later ook binnen. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar vroeg me af: zouden dan alle instrumenten die op de bovenste rij ziteen deze eigenschap hebben? Ik denk er in ieder geval over alle zekeringentjes maar eens te vervangen -kan geen kwaad lijkt me, en dan heb ik het corrosieverhaal vast geelimineerd. De lampen zijn al vervangen zonder resultaat. Ik heb de schakelaar al eens zitten bekijken, maar wilde die voor later bewaren, want het ziet er redelijk ingewikkeld uit om die los en uit elkaar te halen.
De eerste contactstand is de eerste stand waarin je contact maakt: de startmotor krijgt dan nog geen stroom, maar je kunt bjvoorbeeld wel je radio aanzetten of andere stroomverbruikers zoals de ventilator.

Ik lees bij een ander subject van mij ook al de reactie dat het contactslot verdacht klinkt. Wat kan er mee zijn en is dat (zelf) te verhelpen?

Bedankt voor jullie reactie trouwens.
Greccehus1
 


Re:lastig

Berichtdoor henklith » 27 apr 2009, 12:26

Hoi Cresse?, nu ik dat verhaal van je lees wordt al weer meer duidelijk, en de kans dat het aan de start schakelaar ligt ook wat minder.
Je startmotor moet je door een gespecialiseerd bedrijf laten vervangen, kost wat, maar ja de onzekerheid of ie het doet of niet is ook niet prettig (bovedien krijg je bij een goed berijf ook een jaar garantie!)
Ik heb eens een andere gehaald in Rotterdan bij Jongeneel, 010-4765784
Als je de zekeringen gaat vervangen, (lijkt mij overdreven, maar toch?)
Maar dan eerst de min van de accu los!!!!!
Groet, Henk
henklith
 


Re:lastig

Berichtdoor JantjeV8 » 27 apr 2009, 12:43

Zekeringen hoef je niet te vervangen.
Allemaal er uit halen.
Koperen lipjes in de houder schoon schuren.
De kopjes van de zekeringen zelf schoonschuren.
De draadaansluitingen idem.
Daarna hermonteren. Eerst wat contactspray er op. Dat in laten werken, dan droogblazen met perslucht. Daarna vaselinespray er overheen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lastig

Berichtdoor MBvO » 28 apr 2009, 13:34

Let wel op dat als je ze er allemaal uittrekt in je enthousiasme ;-), dat je noteert (of een goede foto maakt) welke zekering waar zat zodat je alle waarden weer goed terug kan zetten. Als ik het me goed herinner zitten er bij mij alleen maar rode en witte zekeringetjes in, terwijl er wel meer dan 2 ampere-waarden waren, te zien aan de dikte van het draadje (en zal er ook wel op staan in cijfers).
Succes!
MBvO
 


Re:lastig

Berichtdoor JantjeV8 » 28 apr 2009, 17:22

Of even opschrijven, maar als het goed is zit in het deksel van de zekeringkast een kartonnetje waarop precies staat beschreven welke zekering op welke positie hoort en welke componenten hij afzekert.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lastig

Berichtdoor Greccehus1 » 28 apr 2009, 20:52

Ja, dat kartonnetje zit er in. Ik ga eerst je andere tips opvolgen Jan, voordat ik ze inderdaad allemaal er uit ga halen, maar ik zal nog even moeten wachten omdat er wat aan gewerkt wordt ;)
Greccehus1
 


Re:lastig

Berichtdoor henklith » 28 apr 2009, 21:42

Cresse,, gaat gene spoken najagen hoor :o))
Hoe meer je uit elkaar haalt hoe meer gevolg fouten je introduceerd!
Groet, Henk
henklith
 


Re:lastig

Berichtdoor JantjeV8 » 29 apr 2009, 07:30

Geweldige uitspraak Henkie!!
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lastig

Berichtdoor Greccehus1 » 29 apr 2009, 07:39

Juist. En om dat te voorkomen zet ik mijn vragen hier op het forum, opdat ik aan de hand van de informatie en reacties die ik daar op krijg gericht te werk kan gaan. Werkt prima.
Greccehus1
 


Re:lastig

Berichtdoor mercivo » 29 apr 2009, 08:05

Hoi Cresse,

De symptomen van het niet starten komen exact overeen met degene die ik had. Startmotor draaide wel, maar werd niet (voldoende) door de Bendix tegen de starterkrans gedrukt. Heb toen op aanraden van een vriend de startmotor verwijderd (niet eenvoudig bij een 300TD) en laten reviseren. Voor € 130 had hem compleet gereviseerd weer terug. Dat is nu 5 maanden geleden en het euvel heeft zich nooit meer voorgedaan en hij start als een tierelier.

Succes!!

Groeten, Ivo.
mercivo
 


Re:lastig

Berichtdoor henklith » 29 apr 2009, 10:29

En,,, nog 7 maanden garantie te goed Ivo!
Groet, Henk
henklith
 


Re:lastig

Berichtdoor drieske » 29 apr 2009, 11:34

Waarschijnlijk komt dit door vuil(hard vet)op het asje v.d. startmotor waardoor het tandwieltje er niet ver genoeg eruitkomt en de startmotor in 't niets draaid. Remedie: probeer of je d'r wat kruipolie op kan spuiten ! Waarschuinlijk heeft die 'garagehouder'het asje ingevet wat helemaal fout is, het mag, na schoongemaakt te zijn, alleen worden ingeolied met dunne olie.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:lastig

Berichtdoor Bertoluchi » 29 apr 2009, 11:46

Wat beteft de startmotor, gewoon ff bij de firma Wolf auto elektro, Ambachtsweg 41 te Nijmegen brengen (024-3778975). Zij zijn gespecialiseerd in startmotoren en dynamo's.
Ik heb de startmotor daar ook laten nakijken en hij vervangt alleen wat vervangen moet worden, waardoor de prijs schappelijk blijft.
Ik was voor 45 euro incl. BTW klaar.

Succes, Bert
Avatar gebruiker
Bertoluchi
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 02 nov 2006, 19:18
Woonplaats: Arnhem
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten