Hallo allen,
Ik heb een probleem met de Mercedes waar ik niet uit kom.
Ongeveer 2 weken geleden wilde de auto plotseling niet meer aan. Bij het omdraaien van het contact zwakke controlelampjes (accu, rem, gloeispiralen).
Startmotor tikte wel, maar draaide niet. Verschijnselen lijken erg op .
Verdenking van ontladen accu (reden niet helemaal duidelijk, wel vermoedens). Accu opgeladen, polen goed schoongemaakt: auto startte weer.
Zaterdag moest ik snel na elkaar wat korte ritjes doen van 3 tot 6 km. Bij de 4de keer starten was het mis. Zelfde verschijnselen. Motor aan moeten
drukken. Daarna voor de zekerheid een half uren over de autoweg gereden om de accu goed te laden. (Stom genoeg het starten daarna niet meer getest.)
Niet meer met de auto gereden, maar Vanmorgen weer hetzelfde.
Vandaag wat getest en nagekeken, maar het werd uiteindelijk alleen maar slechter. Accu geladen, maar deze geeft eigenlijk steeds rond de 12,5 volt. Is ook nog geen 2 maanden oud. Gloeirelais geprobeerd te meten, maar kwam er niet helemaal uit. Zekering is goed. Polen wat schoongemaakt.
Weerstand van de gloeispiralen gemeten, maar niets bijzonders gezien. Nog niet het voltage op de spiralen gemeten, doe ik morgen nog even.
Op de startmotor ook 12,5 volt gemeten.
Het is nu alleen nog maar slechter: controlelampje gloeien doet niets meer. Startmotor tikt niet meer, is helemaal stil.
Ruitenwisser per ongeluk aangezet (de bedoeling was de koplampen even te zien branden) en toen was het met met de controlelampjes bijna helemaal gebeurd. Ze branden nog alleen zo zachtjes dat je dat alleen in het donker nog een beetje ziet.
Heeft iemand enig idee waar ik het kan zoeken? Slechte massa op de motor? Waar zit die eigenlijk?
Startmotor kapot? Nog wel een tik met een hamer op gegeven, maar bracht ook geen verandering. En waarom zou dan het gloeirelais dan ook zo raar doen?
En als misschien het gloeirelais kapot is, dan moet de startmotor toch gewoon nog wel draaien?
Groeten,
Olivier