Hallo Jaap,
Ben het helemaal met je eens. Maar als je een huis gaat bouwen doe je dat ook niet op drijfzand.
Mij viel op dat de instructeur (lasser van zijn vak) zelfs bij de dingen die hij fout wilde laten gaan, toch een goede las kreeg. Simpel weg ervaring die ons nog ver ontbreekt.
Als je basis goed is kun je pas beginnen te leren lassen, ook die goede basis ontbrak mij.
Ben zelf gaan proberen met een oud MAG machine en ontdekt dat het wel ging maar zeker niet eenvoudig was.
Dus onder de schermen aan de onderkant bij de rubberdoppen begonnen, dat was een hele klus om te beginnen.
Met vallen en opstaan toch voor elkaar gekregen. Nu moet ik binnenscherm rechtsvoor vervangen en dat blijf je zien.
Dus eerst maar een basis geleerd en de rest lukt wel maar net als je zegt beide voetjes op de grond houden
Ik durfde het niet aan om zo'n groot gat te dichten, nu ik weet hoe het moet durf ik het wel aan maar het blijft toch voorzichtig zijn. Ervaring doe je alleen op door oefenen.
Ga nu als het weer het toelaat de rotte delen eruit slijpen en dan de randen goed schoonmaken. Dan het nieuwe deel pas maken en met proplassen vast zetten. Daarna de zijkant (verticale deel) maken en erin maken. Beschermen met coating en dan de auto op de kantelbrug zetten. Vervolgens het echte zichtwerk........ de dorpel deels vervangen.
Door die brug kan ik dat gewoon op een krukje doen en hoef dus niet onder de auto te kruipen.
Ben dus nog wel ff bezig.
Die hand tekort hoeft niet. Een automatische laskap kost ca €50,-- daar heb ik dan een hand bij over dus
Die truuk had ik ook al snel gevonden want bij electrodelassen kom je ook altijd een hand tekort en binnen de kortste keren heb je lasoogjes. je ziet nl niet wanneer de electrode de plaat raakt en iets bibberen is rampzalig.
Die automatische kappen kun je zien wat je doet en worden vanzelf donker als de vlamboog ontstaat.
(0,001 sec reactietijd) Heb een voordelige kap gekocht die tot shade 12 gaat, alleen TIG is die te licht voor maar dat heb ik toch niet.
www.tools.vocor.nl heeft een goede voordelige.
vr.groetend
Kees
Post edited by: RenK, at: 2009/05/08 16:28<br><br>Post edited by: RenK, at: 2009/05/08 16:35