MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:40

laadstroom / voltage

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

laadstroom / voltage

Berichtdoor Leon » 08 mei 2009, 08:25

Ik had al zo'n vermoeden, maar een rondje rijden met een multimeter aangesloten liet soms een laadstroom van 14 volt zien, maar soms ook 18!! volt.

Is dat een kwestie van nieuwe koolborstels+regelaar of zou ik het nog ergens anders in moeten zoeken?

thanks!

gr

Leon
Leon

Re:laadstroom / voltage

Berichtdoor agavengroen » 08 mei 2009, 12:04

kan alleen de spanningsregelaar zijn, deze moet de stuurstroom naar de dynamo afknijpen zodat de spanning niet te hoog oploopt als de auto toeren maakt. Vormt een set met de koolborstels.
vaes
agavengroen

Berichtdoor henklith » 08 mei 2009, 14:54

Moderne dynamo's moeten de spanning behoorlijk stabiel op 14 volt kunnen houden, als dat ineens 18volt is is er iets goed mis, kan inderdaad (meestwaarschijnlijk) de regelaar/koolborstel set zijn.
Maar ook de sleepringen kunnen versleten zijn, en afentoe slecht contact maken, de regelaar laat dan spanningspieken zien, maar je kan eerst de regelaar met het koolborstel setje is proberen.
Wil je geen enkel risco lopen kan je even een paar goeie dynamoboeren afbellen wat een ruildynamo kost.
In Rotterdam zit Jongeneel, heeft ze waarschijnlijk op voorraad.
010-4765784
Groet, Henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/05/08 14:56
henklith

Berichtdoor Leon » 08 mei 2009, 17:17

Was vandaag bij "auto electric" in alphen en die begon over verschillende maten sleepringen en dat hij echt even de oude moest zien. WD40, studje mee en onder de auto gedoken. Natuurlijk zit er een schroef vast... Toen waaide er ook nog allemaal crap in mijn gezicht en begon het te regenen terwijl ik mijn knokkels en het schroefje aan het slopen was...

Morgen weer een dag dus :)
Leon

Berichtdoor Leon » 13 mei 2009, 22:49

zooo,,, ff updaten.

Nieuwe koolborstels + regelaar en we zijn weer het heertje.
De sleepringen waren idd niet zo best meer, maar voorlopig doe ik het ermee.

Misschien dat ik van de winter de dynamo even laat reviseren.
Leon

Keer terug naar Techniek