Hallo Henk,
De meter moet dan ook de startstroom meten en die is erg hoog. De laadstroom is veel lager. Meting heeft dus dan een grotere afwijking. Je massa kabel tussen accu en chassis is van gevlochten koperdraad, deze heeft hierdoor een inwendige weerstand in de buurt de 0,1 ohm volgens de wet van ohm kun je dus er spanning over meten. Bij het starten en ca 40 amp is dat 40 maal 0,1 dus 4 volt.
Je kan ook met een voltmeter over je accu klemmen meten wat er gebeurd, hij hoeft max dus maar ca 15 volt aan te kunnen. De laadspanning zal rond de 13,8V tot 14,2 volt liggen, gebruik je stroom zal de spanning onder de accuspanning komen van ca 12 volt.
Elke accu cel geeft ca 2,25 volt maal zes stuks is 13,5 volt accuspanning (open klemspanning) in geladen toestand.
In de praktijk is dit dus tussen de 12 en 13 volt. Wordt die spanning hoger bij draaiende motor laad je accu op, bij starten zal die spanning lager worden. Dit is de goedkoopste methode om dit te meten.
Oude auto's zat vroegen ook een voltmeter in , kon je zo zien of alles goed was.
Vr.groetend
Kees<br><br>Post edited by: RenK, at: 2009/05/16 14:42