[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
accu stroom meter. : Algemene vragen over jouw auto - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:21

accu stroom meter.

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Re:accu stroom meter.

Berichtdoor RenK » 16 mei 2009, 14:30

Hallo Henk,

De meter moet dan ook de startstroom meten en die is erg hoog. De laadstroom is veel lager. Meting heeft dus dan een grotere afwijking. Je massa kabel tussen accu en chassis is van gevlochten koperdraad, deze heeft hierdoor een inwendige weerstand in de buurt de 0,1 ohm volgens de wet van ohm kun je dus er spanning over meten. Bij het starten en ca 40 amp is dat 40 maal 0,1 dus 4 volt.
Je kan ook met een voltmeter over je accu klemmen meten wat er gebeurd, hij hoeft max dus maar ca 15 volt aan te kunnen. De laadspanning zal rond de 13,8V tot 14,2 volt liggen, gebruik je stroom zal de spanning onder de accuspanning komen van ca 12 volt.
Elke accu cel geeft ca 2,25 volt maal zes stuks is 13,5 volt accuspanning (open klemspanning) in geladen toestand.
In de praktijk is dit dus tussen de 12 en 13 volt. Wordt die spanning hoger bij draaiende motor laad je accu op, bij starten zal die spanning lager worden. Dit is de goedkoopste methode om dit te meten.
Oude auto's zat vroegen ook een voltmeter in , kon je zo zien of alles goed was. :-)

Vr.groetend
Kees<br><br>Post edited by: RenK, at: 2009/05/16 14:42
RenK
 


Re:accu stroom meter.

Berichtdoor henklith » 16 mei 2009, 15:52

Ja dat klopt helemaal Kees, als je de accu spanning monitoort weet je al bijna alles :o))
Dat doe ik dan ook!
Ik heb een mooi metertje gemaakt met 10 leds, die de accu spanning weergeven
Punt is dat de accu spanning nogal open neer gaat, in de oude benzen van mij, variaties tussen de 13,2 en 14,6 zijn voortdurend waar te nemen.
Voor al op mijn Heckflosse van 1964 met gelijkstroom dynamo.
mijn 72er 200/W115 heeft wel een wisselstroom dynamo, maar nog een mechanische regelaar.

De stroom die de accu levert, krijgt, is te meten als je de startmotor buiten het meetcircuit houd, dus de draad die naar de dynamo gaat niet aansluiten op de dikke draad naar de startmotor, maar direct bundelen met de verbruikerdraad en samen naar de accu voeren (moet je eigenlijk op tekening zien)
Ga je over de mindraad (accu-chassis) meten, dan meet je natuurlijk altijd inclusief de startmotor!

NB Ik heb de spannings monitor omschakelbaar gemaakt, zodat ik twee ranges kan bekijken, een met motor uit, dus puur de accu, en een met draaiende motor, dan meet de monitor in een wat hoger gebied, en hou je een redelijke diferentiatie van 200mV
Groet Henk lith.




Post edited by: henklith, at: 2009/05/16 15:55<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/05/16 16:05



henklith
 


Re:accu stroom meter.

Berichtdoor henklith » 16 mei 2009, 16:07

En het binnenwerk voor techneuten :o))

henklith
 


Re:accu stroom meter.

Berichtdoor Hans230CE » 17 mei 2009, 11:04

Sorry Henk, ik dacht dat je een dashbord metertje zocht. Niet dus<br><br>Post edited by: Hans230ce, at: 2009/05/17 11:06
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:accu stroom meter.

Berichtdoor RenK » 17 mei 2009, 15:42

Hallo Henk,

Die snelle wisselingen kun je dempen met een elco en een spoel. spoel in serie en de elco over de klemmen van de meter.
Wordt je uitlezing rustiger van.
Er zijn ook bouwpakketjes van VU-meters, R-netwerkje ervoor en je bent klaar. Is veel kleiner en ik denk goedkoper dan jou mooie doosje met inhoud. :-) VU-meter heeft vaste Ri dus met twee weerstandjes en een zener van ca 15 volt ben je veilig, en snel klaar.

Voor niet electro-techneuten:
De spoel werkt veranderingen in spanning tegen, dempt ze dus. Wisselspanning zal dan ook hier vrijwel niet doorkomen.
De elco werkt als een soort buffer die de spanningvariatie tegengaat door pieken en dalen op te "vullen met zijn lading.
Een condensator laat geen gelijkspanning door maar wel wisselspanning.
Zener begrenst de spanning dmv bij te hoge waarde die door te laten naar massa.

Groetend
Kees<br><br>Post edited by: RenK, at: 2009/05/17 15:47
RenK
 


Re:accu stroom meter.

Berichtdoor MB280E » 17 mei 2009, 16:08

Ik zie liever die metertjes van VDO
Had ze zitten in mijn vorige wagen.

280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:accu stroom meter.

Berichtdoor Bob250stijn » 17 mei 2009, 20:19

Goh Henk heb jij in W115 nog die mechanische spanningsregelaar zitten. Dat is het eerste wat ik verwijderd heb toen ik mijn W115 220D kocht en deze rare laadstroom perikelen ging geven. Ik heb hem gleoof ik nog wel . Wil je hem hebben?

Groet Bob
Avatar gebruiker
Bob250stijn
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 227
Geregistreerd: 30 mei 2008, 14:53
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:accu stroom meter.

Berichtdoor henklith » 17 mei 2009, 21:55

Hoi leuke reacties allemaal, en de meeste snijden hout :o))
Zo'n rijtje meters in je dashboard ziet er ook wel sportief uit zeg, werken ze ook allemaal goed?
Stijn, jij hebt dus waarschijnlijk de oude dynamo in zijn geheel vervangen door een type met geintegreede spanningsregelaar.
Dat is electrisch heel goed te doen, alleen de blauwe D+ draad (draad 61) even doorsluizen naar de identieke pen op de dynamo, en de B+ en B- even aansluiten natuurlijk.
Groet, henk

NB: ik moet erlijk zeggen dat ik met een soort hobby bezig ben aan de hobby als je snapt wakbedoel :o)<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/05/17 21:56
henklith
 

Vorige

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten