Hoi Allemaal, mijn naam is Olivier van der Vooren, 29 jaar jong, woon in Amsterdam en heb een eigen zaak in Haarlem. Verzorg bedrijfsuitjes met oude legervoertuigen, vandaar de link naar oude wagens.
Voor de leden die nieuwsgierig zijn: www.jansoldaat.nl
Nu de link naar de W123
Het begon allemaal toen ik 2 jaar geleden op zoek was naar een oldtimerdiesel op marktplaats.
Hoop voertuigen gezien, maar het was het allemaal net niet. Nog geen 14 dagen voor mijn vakantie (wilde naar Hongarije en Kroatië), vond ik een redelijk nette 240TD km stand 182.342.
Voertuig stond bij een handelaar te koop in Drenthe, daar aangekomen bleek het een erg net ding, interieur was nieuw, zaten een paar leuke opties op (waaronder open dak, rollo, originele radio met fader in middenconsole en centraal). Vraagprijs was 2700, voor 2500 mocht hij van eigenaar wisselen.
En wat bleek bij het overschrijven, ik was de de tweede eigenaar, vorige eigenaar was van bouwjaar 1924, beste man was papieren kwijtgeraakt en blijkbaar later terug gevonden.
Enige nadelen aan de wagen, hier en daar roest aan bodem en carrosserie en de wagen had ongeveer 8 jaar stilgestaan. Er was dus een hoop te doen voor we er mee op vakantie konden, er waren inmiddels nog 10 dagen te gaan..
De volgende zaken gefixt voor we er mee weg konden:
- Niveauregeling stond vast, gangbaar gemaakt + stikstofballen vervangen.
- Remmen stonden vast; gangbaar gemaakt + remolie vervangen.
- Radiateur + thermostaat vervangen
- V-snaar dynamo vervangen
- Filters + alle smeerolie (bak, motor en dif.) vervangen
- Auto volledig uitgesopt (onder leiding van vriendin).
Daarna op vakantie, probleemloos 4500 km gereden, wilde auto nu helemaal netjes maken,
eerst ff sparen en toen de spaarpot bijna op de juiste hoogte was gebeurde er dit:
Kwam zondagochtend bij mijn auto en zag dat de hele zijkant er uit was gereden. Moet een enorme klap zijngeweest, want zelfs mijn fuseekogel RV was los gebroken.
Gelukkig kreeg ik 2500 euro terug van het waarborgfonds, heb tesamen met mijn spaarpot en heeeel veel uurtjes de auto helemaal netjes gemaakt. De Volgende zaken zijn er aan gedaan:
- 300 turbo blok uit een W123 ambu met 1 ton op de teller ingebouwd.
- Handgeschakelde 5 bak geplaatst (717400)
- Originele Tempomat ngebouwd
- Plaatwerk waar nodig vervangen en door een erkend bedrijf laten spuiten
- Raamwerk open dak gereviseerd
- Centraal gereviseerd
- Nieuwe remmen, uitlaat, etc.
- Rubbers ophanging voor vervangen
En vele kleine puntjes aangepakt.
Nu bezig met het inbouwen van de originele klima.
Als dit project af is ga ik waarschijnlijk aan de gang met een 280TE, heb deze van de neef van mijn vriendin gekocht. Zal bij doorgang van dit project regelmatig foto's maken, heb dit helaas bij mijn vorige project niet gedaan...
Wordt vervolgt...
Groetjes,
Oli4