door MBvO » 02 jun 2009, 15:18
Een gedachte n.a.v. dit topic: mijn snelheidsmeter geeft ook (progressief) teveel aan, maar boven de 80 komt het neer op zo'n 10% teveel. Als ik dus 110 op de teller rij, geeft mijn TomTom 100 aan. Nou vind ik die snelheidsafwijking niet zo erg, maar ik vraag mij het volgende af:
Gaat de kilometerteller (afstand-teller/ afgelegde kilometers) ook niet 10% te snel?
Mijn gedachtengang is als volgt: als ik feitelijk 120 rij, leg ik dus 2 kilometer per minuut af. Als mijn teller 120 aangeeft, rijdt ik feitelijk 10% minder, dus zo'n 108 kilometer per uur, oftewel 1,8 km per minuut - terwijl mijn auto de afgelegde afstand bijhoudt, en registreert dat ik na 1 minuut 2 kilometer verder ben, terwijl ik feitelijk nog maar 1,8 km. heb afgelegd.
Mijn kilometerstand is nu zo'n 156000. Als die teller dus al die tijd 10% te snel geteld zou hebben, zou mijn auto dus feitelijk 10% minder (dus 15000 km!!) minder gereden hebben dan de teller aangeeft.
Nou is de afwijking progressief, dus het zal over het geheel gezien iets minder zijn, maar deze aanname voor de duidelijkheid.
Heb ik nu een tipje van de sluier opgelicht waarom onze W123's zulke hoge kilometerstanden halen...? Of zijn de snelheidsmeting en de afstandsmeting geheel gescheiden systemen en hebben ze niet met elkaar/ elkaars afwijking te maken?