[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Opgelost: Massaprobleem dashboard? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:31

Opgelost: Massaprobleem dashboard?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Opgelost: Massaprobleem dashboard?

Berichtdoor mnieuwen » 24 mei 2009, 13:17

Ja en toen wist ik het niet meer!

Gisteravond toen ik naar huis reed zag ik de temperatuurmeter op het dashboard heel even naar beneden schieten op het moment dat ik remde. Daarna even niks meer aan de hand, maar een minuut of 10 verder: weer hetzelfde probleem, alleen bleven de temperatuurmeter en de benzinemeter iets langer op '0' staan. Een paar seconden later was alles weer normaal. Vervolgens de richtingaanwijzer aangezet, en toen weer hetzelfde verhaal, maar nu kwam ik er ook achter dat de richtingaanwijzer(s) zelf het ook niet deden. Het viel me ook op dat het lampje van de startonderbreker begon te knipperen. De koplampen en achterlichten deden het nog wel, en volgens mij werkte de dashboardverlichting zelf ook nog.
De auto even aan de kant gezet, en toen ik verder geen auto's meer zag toch maar als een gek naar huis gereden. Tijdens het parkeren zag ik dat de remlichten ook niet werkten(achterlichten deden het nog wel, en de achteruitrijlichten deden het wel).
Eenmaal veilig thuis even wat proberen:
op het moment dat ik de richtingaanwijzer aanzet hoor ik 1 keer het relais tikken, maar binnen nog buiten werkt de richtingaanwijzer. Op dat moment gaan (en blijven) ook meteen de wijzertjes van de temperatuur en de benzinemeter naar 0. Als ik het contact opnieuw aanzet schoten ze meteen weer naar de normale stand, maar inmiddels lijkt dat ook nauwelijks meer te helpen.
Behalve bij de richtingaanwijzer gebeurde dit ook zodra ik de rem intrap: alles terug naar 0.
De alarmverlichting werkt wel normaal, en ik kan de parkeerrem ook intrappen zonder dat de wijzertjes naar 0 gaan, en het waarschuwingslampje van de parkeerrem werkt ook. Op het moment dat de wijzertjes op 0 staan, werkt het waarschuwingslampje van de parkeerrem ook niet meer.

Het lijkt dus alleen te gebeuren op het moment dat ik richting aangeef, of als ik de rem intrap.
Wat ik onlangs heb gedaan aan de auto: radio ingebouwd, en automatische antenne aangesloten. Het loskoppelen hiervan heeft niet geholpen. Verder zijn afgelopen week de remschijven/blokken aan de voorkant vervangen. Ik denk niet dat het probleem bij het massapunt achter zit, aangezien de alarmlichten wel werken, en de achterlichten ook. Alle zekeringen lijken ook nog intakt. Zit de inschakeling van de richtingaanwijzer en de remlichten heel toevallig op hetzelfde circuit?

Om een lang verhaal kort te maken: help!
Het betreft een 280CE automaat uit '82.<br><br>Post edited by: mnieuwen, at: 2009/05/24 20:31
mnieuwen

Re:Massaprobleem dashboard?

Berichtdoor MB280E » 24 mei 2009, 13:57

Heb exact hetzelfde gehad met een 250D. Was de remlichtlampje dat inwendig in kortsluiting lag. Heb toen alle lampen vervangen en probleem was opgelost(de rest was ook al niet meer super gezond)
Gemakkelijk te testen door de achterlichten los te koppelen. Dus de connector los doen aan de achterlichten.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor mnieuwen » 24 mei 2009, 16:20

Hallo Jan,

bedankt voor de reactie. Ik heb het zojuist even geprobeerd, en ik ben tot de volgende conclusie gekomen:
als ik de stekkers van de achterlichten los haal, dan gaat het wel goed als ik de rem intrap. Zodra ik 1 van de units (links of rechts) weer aansluit, dan gaat het mis.
Als ik de richtingaanwijzer aanzet gaat het ook mis met allebei de achterlichtunits losgekoppeld.
Het rare is dat de alarmlichten het wel doen, dus met de lampjes zelf lijkt me niets mis.
mnieuwen

Berichtdoor MB280E » 24 mei 2009, 20:19

Dan weet ik ook niet waar je moet zoeken. Ik denk wel dat er ergens kortsluiting zit.
Wat is de spanning als de motor draait. Als die te laag is krijg je ook leuke dingen.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee

Berichtdoor mnieuwen » 24 mei 2009, 20:28

Nou het probleem lijkt zichzelf min of meer te hebben opgelost. Ik zag in het schema van de zekeringen dat de richtingaanwijzer en de remlichten op dezelfde zekering zaten. Een andere zekering erin, en warempel, alles werkt weer! En als ik de oude zekering weer terug doe... dan werkt ook alles weer als vanouds! De zekering is nog heel, dus misschien zat hij er net niet helemaal lekker in. Voor de zekerheid toch maar even een nieuwe zekering erin gedaan.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
mnieuwen

Re:Opgelost: Massaprobleem dashboard?

Berichtdoor JantjeV8 » 24 mei 2009, 21:40

Moet je ook nog even de koperen lipjes waar de zekering inzit schoonschuren, anders heb je het binnenkort weer!!
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Re:Opgelost: Massaprobleem dashboard?

Berichtdoor mnieuwen » 25 mei 2009, 13:00

Goed dat je het zegt!
mnieuwen