Ja en toen wist ik het niet meer!
Gisteravond toen ik naar huis reed zag ik de temperatuurmeter op het dashboard heel even naar beneden schieten op het moment dat ik remde. Daarna even niks meer aan de hand, maar een minuut of 10 verder: weer hetzelfde probleem, alleen bleven de temperatuurmeter en de benzinemeter iets langer op '0' staan. Een paar seconden later was alles weer normaal. Vervolgens de richtingaanwijzer aangezet, en toen weer hetzelfde verhaal, maar nu kwam ik er ook achter dat de richtingaanwijzer(s) zelf het ook niet deden. Het viel me ook op dat het lampje van de startonderbreker begon te knipperen. De koplampen en achterlichten deden het nog wel, en volgens mij werkte de dashboardverlichting zelf ook nog.
De auto even aan de kant gezet, en toen ik verder geen auto's meer zag toch maar als een gek naar huis gereden. Tijdens het parkeren zag ik dat de remlichten ook niet werkten(achterlichten deden het nog wel, en de achteruitrijlichten deden het wel).
Eenmaal veilig thuis even wat proberen:
op het moment dat ik de richtingaanwijzer aanzet hoor ik 1 keer het relais tikken, maar binnen nog buiten werkt de richtingaanwijzer. Op dat moment gaan (en blijven) ook meteen de wijzertjes van de temperatuur en de benzinemeter naar 0. Als ik het contact opnieuw aanzet schoten ze meteen weer naar de normale stand, maar inmiddels lijkt dat ook nauwelijks meer te helpen.
Behalve bij de richtingaanwijzer gebeurde dit ook zodra ik de rem intrap: alles terug naar 0.
De alarmverlichting werkt wel normaal, en ik kan de parkeerrem ook intrappen zonder dat de wijzertjes naar 0 gaan, en het waarschuwingslampje van de parkeerrem werkt ook. Op het moment dat de wijzertjes op 0 staan, werkt het waarschuwingslampje van de parkeerrem ook niet meer.
Het lijkt dus alleen te gebeuren op het moment dat ik richting aangeef, of als ik de rem intrap.
Wat ik onlangs heb gedaan aan de auto: radio ingebouwd, en automatische antenne aangesloten. Het loskoppelen hiervan heeft niet geholpen. Verder zijn afgelopen week de remschijven/blokken aan de voorkant vervangen. Ik denk niet dat het probleem bij het massapunt achter zit, aangezien de alarmlichten wel werken, en de achterlichten ook. Alle zekeringen lijken ook nog intakt. Zit de inschakeling van de richtingaanwijzer en de remlichten heel toevallig op hetzelfde circuit?
Om een lang verhaal kort te maken: help!
Het betreft een 280CE automaat uit '82.<br><br>Post edited by: mnieuwen, at: 2009/05/24 20:31