[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
2 vastzittende bougies : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:33

2 vastzittende bougies

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

2 vastzittende bougies

Berichtdoor FrankG » 15 feb 2009, 21:26

Hallo,

mijn 250 van '82 staat bij de garage, om de ontsteking te vernieuwen en wat ander achterstallig onderhoud weg te werken.

Gisteren kwam de monteur echter aan de deur, met de mededeling dat er twee bougies vastzaten, en één schroefdraad al kapot was. Die heliciol vind ik niet zo'n probleem, wel jammer natuurlijk. Maar die andere 2 durfde de monteur niet door te draaien. Hij was bang dat de boel afbrak.

Voorlopig heb ik hem gezegd die 2 dan maar te laten zitten, en dan bekijken we of de startproblemen (voorlopig) opgelost zijn. De andere 4 waren aan vervanging toe, maar niet dramatisch slecht. Maar we weten natuurlijk niet hoelang de vorige eigenaar die twee al heeft laten zitten.

Maar hoe dan ook moeten ze er (ooit) uit. Mijn idee was wachten op een financieel meevallertje (belastingformulier op tijd invullen of zo) en dan doordraaien maar. Dan kunnen ze losfloepen, met draad en al er uit komen of inderdaad kapot breken. Dan zal de kop er af moeten.

Concrete vraag aan jullie is tips om ze los te krijgen. Inspuiten met WD40 of IMAL of zo? Via google kwam ik op de site van "Caramba Rasant". Wordt aangeprezen om bougie's los te krijgen. Zeer lovende reactie's in het gastenboek, maar je weet niet of dat echt is. Iemand bekend met dat spul?

Ik denk dat de ring bovenop de draad een afdichtende werking heeft en dat het oplosmiddel dus niet in de draad kan komen.

Normale bouten heb ik tot nu toe bijna altijd losgekregen door gewoon een flinke klap boven op z'n kop te geven. (Dit is m.i. ook de werking van een slagschroevendraaier, de klap doet het werk). Maar bij een cilinderkop durf ik dat niet aan.

Ben benieuwd naar jullie reactie's en alvast bedankt!

Groetjes,
FRank
FrankG

Re:2 vastzittende bougies

Berichtdoor D!rk » 15 feb 2009, 21:28

Inspuiten met WD40 helpt goed, althans wel bij mijn voorheen gruwelijk vastzittende gloeipluggen.

Als de WD40 direct uitloopt, gewoon even de auto aan één kant opkrikken, en een nachtje inlaten werken. Dit heeft bij mij wél geholpen

Succes

Dirk
D!rk

Berichtdoor bartolo66 » 15 feb 2009, 21:39

Frank je geeft het zelf al aan, de slagmoersleutel er op zetten.
bartolo66

Berichtdoor JantjeV8 » 15 feb 2009, 21:45

Daar hoeft je kop er toch niet voor af??

Een helicoil werkt eventueel goed.
Mid-Lock heeft nog een methode, en dat is geen helicoil maar een stalen draadbusje in de kop draaien. Dat kan gewoon zo van buiten af. Er zit een speciale tap bij zo'n setje kost een tientje of 3 bij de automaterialen handel.

eerst maar eens de wd-40 methode proberen, zoals dirk zegt, op een of andere manier goed in laten werken.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor jan280CE » 15 feb 2009, 21:58

Als je het zelf aandurft (op grond van de staat van de andere bougies) zou ik ze in eerste instantie laten zitten, regelmatig (minimaal 1 week) dagelijks inspuiten, en daarna voorzichtig bij een warme motor proberen ze los te draaien. Lukt dat niet dan het ritueel nog een week of langer volhouden. Daarna kan je altijd nog geforceerd iets (laten) doen.
jan280CE

Berichtdoor JaapW114 » 15 feb 2009, 23:05

JaapW114

Berichtdoor FrankG » 16 feb 2009, 00:23

OK, blijkbaar kan WD40 (of zoiets) toch effect hebben. Gaan we proberen, baat 't niet, schaadt 't niet. Mijn mening/vrees dat de kruipolie niet door of langs de afdichtring kan was nlijkbaar ongegrond. Niet op ervaring vastgesteld trouwens.

@ Jantje: Ik begreep van de monteur dat ie bang was de hele bougie kapot te draaien, zodat je echt niks meer kunt. Als alleen de draad mee zou komen met de bougie, is het een kwestie van een helicoil. Dat moet ie met één bougie gat ook al doen.

@ Jaap: klopt, maar mijn opmerking was min-of-meer off topic. Ik durf ook niet zomaar op een cilinderkop te gaan hengsten.
FrankG

Berichtdoor Paul Snip » 16 feb 2009, 13:11

De motor even goed warmrijden, en dan gelijk proberen de bougie eruit te draaien, dat wil ook nog wel eens helpen.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee

Berichtdoor bartolo66 » 16 feb 2009, 13:35

bartolo66

Berichtdoor Weizengelb » 16 feb 2009, 17:14

Ik zou ook goed inspuiten met kruipolie,goed warm rijden, en als er beweging in komt, draai hem dan na elke slag weer opnieuw vast en zo op en neer met veel toegeving van kruipolie!
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee

Berichtdoor FrankG » 15 mei 2009, 23:12

Ben nu een tijdje bezig met de bougies los te krijgen. Eéntje is gekomen, de andere blijft enorm zwaar gaan. Wat ik doe is iedere dag inspuiten (WD40), warm laten lopen, een halve of een hele slag losdraaien en dan weer stoppen. En weer inspuiten. Die bougie kraakt enorm bij het ronddraaien, dus ik draai hem niet telkens terug vast. Ben bang dat de draad dan nog verder beschadigt. Hij loopt gewoon goed met die bougie half er uit. Ik draai alleen maar even warm, rijd er verder niet mee tot dit gemaakt is.

Erger probleem is de achterste bougie, die zat er scheef in! Viel me ineens op. En (natuurlijk) ook niet helemaal tot onder. Ik weet het eigenlijk niet helemaal zeker, is misschien gezichtsbedrog. Je kunt er ook niet recht op kijken. Feit is dat ie maar tot halverwege de draad zat. Ik durf hem niet verder te draaien natuurlijk.

M'n monteur is weinig willend de kop er af te halen, hij zegt dat de motor dan nooit meer zo goed wordt als ie was. Zou olie gaan verbruiken en zo. Heb ik nog nooit van gehoord, eerlijk gezegd. Jullie? Eigenlijk is een koprevisie bij 300.000 niet zo dramatisch, zeker niet als je er net LPG in hebt gelegd. Meteen harde zittingen er in, en dan zien we over 300.000 km wel weer verder.<br><br>Post edited by: FrankG, at: 2009/05/15 23:14
FrankG

Berichtdoor Luigi » 16 mei 2009, 01:01

Ik lees dat jullie het steeds hebben over het verwijderen van bougies bij een warme motor.
Bij een motor met een cilinderkop van aluminium zal dit verhaal wel op gaan.
Als de cilinderkop van gietijzer is vraag ik me dit af.
De uitzetting van rvs is meer dan die van gietijzer.
De uitzetting van een voorwerp van 1 meter lang bij 25 graden verhoging is:
Aluminium 0.6 mm
RVS 0.4 mm
Gietijzer 0.275 mm
Weet iemand precies hoe dit zit?

Als je ze terug zet zou ik wat kopervet op het schroefdraad smeren, dan gaan ze de volgende keer beter los.

Groetjes Luigi.<br><br>Post edited by: Luigi, at: 2009/05/16 01:04
Luigi

Berichtdoor siko13 » 16 mei 2009, 09:13

weet iemand eigenlijk wat dat ongeveer kost harde zetels er in laten zetten ???
siko13

Berichtdoor FrankG » 16 mei 2009, 10:40

Luigi:
Volgens mij is de kop van alu, en de cilinder van gietijzer.
Een bougie is van staal, niet van RVS. Zet dus nog iets minder uit.

Verder denk ik dat niet alleen het uitzetten van belang is maar ook dat warme dingen nou eenmaal beter glijden...

Koperver is wel een goeie tip. Ik denk echter dat we allemaal met "vorige eigenaars" te maken hebben.

Siko13:
Dacht altijd dat dat tientjeswerk was. Dat iedereen dat standaard doet als de kop er om wat voor reden dan ook af is. Maar info is welkom!<br><br>Post edited by: FrankG, at: 2009/05/16 10:44
FrankG

Berichtdoor MajikSimon » 16 mei 2009, 16:26

ik zou het met caramba rasant proberen. Heb wel eens caramba spul gebruikt, was idd heel goed. Was geen Rasant maar andere soort kruipolie van ze... dingen die echt kei vast zaten heb ik goed losgekregen daarmee.
WD40 vind ik niet zo bijzonder als kruipolie. Werkt wel, maar is niet uitzonderlijk goed.
Wat hierboven ook al staat, halve slag uitdraaien en weer gedeeltelijk in etc... heel langzaam te werk gaan.
Bougie half eruit is natuurlijk ook verre van optimaal.
Wat is dat nou voor gelul dat een auto waar de kop vanaf is geweest nooit meer zo goed gaat lopen? Wat een rare opmerkingen voor een monteur.

Als je de helft van de vacuumslangen naderhand verkeerd aansluit, dan wel idd. zal dan nooit meer goed lopen.

Helicoil en soortgelijke oplossingen zijn idd ook heel mooi, dan moet je er wel bij kunnen om het gereedschap goed te kunnen houden.

succes met alles en laat weten hoe het afloopt aub
MajikSimon

Berichtdoor agavengroen » 16 mei 2009, 20:15

je hebt ook nog van die kruipolie die het werkstuk 'bevriest'. De temperatuurschok kan dingen wel eens losmaken.
Dat van die kop is idd onzin. Het enige wat kan gebeuren is dat door het vlakken van de kop de compressie iets verhoogt en dat door de verkleinde afstand de kleptiming iets te laat komt. Er zijn echter dikkere koppakkingen verkrijgbaar meen ik (?) en de kleptiming kun je ook corrigeren door eventueel een ander spietje te gebruiken waarmee het kettingwiel op de as zit.
Maar ja, als het niet nodig is... Als er gewoon goede nieuwe helicoils in kunnen kun je natuurlijk ook vooruit.
agavengroen

Berichtdoor JantjeV8 » 16 mei 2009, 21:21

Het heeft niet zozeer met uitzettingscoefficenten te maken.

Als iemand al ooit de bougies er met wat vuil aan de draad ingedraaid heeft gaat de huls van de bougie vreten in de kop. Dat geberud ook als er al ooit een bougie te vast ingedraaid is, wat waarschijnlijk het geval zal zijn. Ook gezien het feit dat er ogenschijnlijk 1 schuin in zit.

Als hij te vast is gedraaid, is de binnendraad van het bougiegat al beschadigd en kun je je bougie er net zo goed met dom geweld uitdraaien. Een nieuwe krijg je er nooit meer in vast gezet. Een helicoil of zo'n andere reparatiebusje blijft dan over.

Als je bougie er maar half in zit, en je motor loopt kan door de compressie en de ontbranding je bougie er gewoon uitknallen. Ook wel eens gehad, je schrikt je kapot.

Met majiksimon eens, lulkoek van die koprevisie.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981

Berichtdoor FrankG » 24 mei 2009, 22:36

En ja hoor, ook de laatste bougie is onder zwaar protest log gekomen. Die heeft zeer waarschijnlijk al heel lang vast gezeten, zie foto. De schroefdraad is echter onbeschadigd, er kwam weinig metaal mee.

Nieuwe bougie's heb ik licht ingevet met kopervet en (natuurlijk) niet al te hard aangedraaid.

De tactiek heeft uiteindelijk toch gewerkt; Rijkelijk inspuiten met WD40, met warme motor, tussendoor ook de koude motor rijkelijk inspuiten. De bougie zit min-of-meer in een kommetje, en met de linker wielen op de stoep blijft er best wel wat van die rommel in staan. En dan telkens een stukje verder draaien, tot het niet meer gaat. Dan bij wijze van afscheid weer inspuiten en de volgende dag weer verder.

Ben bewust niet met ander spul begonnen, want dan krijg je 2 soorten door elkaar. Geen idee wat je dan krijgt.

FrankG

Berichtdoor Adrieaantjuhh » 24 mei 2009, 22:50

die was idd hoog nodig aan vervanging toe.

zo zie je maar weer de aanhouder wint
Adrieaantjuhh

Berichtdoor Coupe280 » 25 mei 2009, 19:07

frank g.
even een tip ik draai mijn bougie s vaak met een momentsleutel aan .
weet ik zeker dat ik ze niet te strak draai omdat je ze met 28 nm aan moet draaien staat op de verpakking.
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
LPG: Ja

Volgende

Keer terug naar Techniek