[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
230C start perfect,rijd 400meter loopt dan "vast" : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:49

230C start perfect,rijd 400meter loopt dan "vast"

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

230C start perfect,rijd 400meter loopt dan "vast"

Berichtdoor LouisGhijselings » 26 mei 2009, 11:42

Ik heb vorige week na 13 jaar mijn Mercedes weer van stal gehaald om weer in het verkeer te brengen. Nu heb ik om te beginnen alle olie ververs,koelvloeistof ververst,benzine ververst en proberen starten. Hij startte na 13 jaar binnen de 20 seconden :D dus ik was zeer tevreden, en dus naar huis proberen rijden.. Nu deed zich het volgende voor. de auto deed alles zoals hij moet, maar na 400 meter schokte hij en viel hij stil. Ik dacht: ok,ofwel een verstopping in de benzineleiding ofwel ontsteking niet meer goed.
Opnieuw porberen starten en hij sloeg bij de eerste draai aan.. Weer voort gereden en na 400meter begon hij weer te schokken, dus ik ontkoppelde alvast om in de berm uit te bollen, en wat bleek: als ik het koppelingspedaal indruk(dus ontkoppel) stopt hij met schokken en blijft de motor gewoon draaien :s Dus het lijkt erop dat ik met een versnellingsbak probleem zit, echter deze symptomen ben ik nog nooit tegengekomen,dat hij na een bepaalde afstand pas dit begint te doen..
Wie kan mij helpen het probleem te localiseren ?

Mvg
Louis
LouisGhijselings

Re:230C start perfect,rijd 400meter loopt dan "vast"

Berichtdoor brianm » 26 mei 2009, 12:14

hoi
nieuwe condensator in de ontsteking plaatsen geeft vaak de oplossing
groet
brian
brianm

Re:230C start perfect,rijd 400meter loopt dan "vas

Berichtdoor LouisGhijselings » 26 mei 2009, 12:34

Dus jij denkt dat het toch door de condensator komt dat de motor niet genoeg kracht heeft om de wagen aan te drijven?
LouisGhijselings

Berichtdoor Leon » 26 mei 2009, 13:25

Ik zou eens kijken naar je benzine opbrenst. als je de koppeling intrapt, en je geeft een tijdje gas, blijft ie dan wel lopen?
Leon

Berichtdoor MBvO » 26 mei 2009, 18:14

Hoi,

Alle olie inclusief de ATF van de bak en de SAE90 van het differentieel?
Ik weet niet precies hoe stabiel ATF is, maar het zou aan je versnellingsbak kunnen liggen. De olie in de motor moet je in principe, ook als je 0 km. rijdt, elke 2 jaar vervangen omdat dit schijnt te verzuren met de tijd en dit schade kan toebrengen aan metalen en pakkingen etc.
Nu is het vervangingsinterval van ATF veel langer dan motorolie, maar het zou toch kunnen zijn dat er na 13 jaar stilstand iets goed vastgekoekt zit in de bak? Zelfs al zit er nieuwe olie in zou dat kunnen misschien...? Of misschien zit het lager van de cardan vast en loopt dat in 400 m zo warm dat het blokkeert?
Carburateurs geven ook vaak problemen na lange stilstand, dit komt al voor bij veel motorfietsen na de winterstop. Benzine schijnt te vergommen en kan bepaalde openingen doen verkleinen of verstoppen.
Het kan net zijn dat je stationair druppelaar wel schoon is maar je gasnaald verstopt zit.(oid - ik ken alleen een beetje mijn benzinemotor van m'n tweewieler - ik ben meer een dieselaar)

Je kan misschien een additief toevoegen aan de brandstof (Wynns/ Forte oid) en daarmee (in de neutraal een beetje gasgeven) de eerste rommel eruit branden... baadt het niet dan schaadt het niet - is niet duur en wel simpel.

Succes!<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/05/26 18:16
MBvO

Berichtdoor aernout » 26 mei 2009, 20:21

ik ga met Leon mee, denk inderdaad dat je de carb leeg rijdt.
filter verstopt ???
aernout

Berichtdoor LouisGhijselings » 26 mei 2009, 20:31

dadelijk eens even proberen...
Die olie van de versnellingsbak en differentieel is niet vervangen nee, ik zou niet weten hoe ook.
Zit er in een handgeschakelde bak AFT(automatic transmission fluid)???
LouisGhijselings

Berichtdoor LouisGhijselings » 26 mei 2009, 21:00

zo even getest,
Motor blijft gewoon draaien als ik wat gas geef, dus denk niet dat het daar aan ligt..
Wat ik wel merk is dat de auto vrij warm word als ik niet rijd :s
LouisGhijselings

Berichtdoor SgtPeppers » 26 mei 2009, 21:01

Inderdaad, in een handbak van een W123 gaat zogenaamde ATF Suffix A olie.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Jeroen » 26 mei 2009, 21:39

Ik zou toch denken aan een verstopping in de toevoer van de benzine.

Haal de toevoer naar de carburateur eens los en kijk eens hoeveel benzine daar uitkomt. Als er ergens een verstopping zit, kan het zijn dat er net voldoende flow is om bij stationair, of stilstaand op hoge toeren te draaien. Maar zodra je werkelijk gaat rijden, en dus vermogen gaat ontwikkeld moet er voldoende benzine continue naar de carburateur worden gepompt.

Als dat goed lijkt, zou ik ook de hele onsteking gaan controleren. Dat de bak oid vastgaat zitten lijkt me niet zo waarschijnlijk.

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Roel280€ » 26 mei 2009, 23:29

Louis. Welkom. 13 jaar? What took you so long? Succes met het gangbaar houden!
Roel280€

Berichtdoor Toontje » 27 mei 2009, 05:45

hoi hoi
Als je de koppeling intrapt en de wagen rijd gewoon uit en niet zeg maar heftig stoppend dan zal je probleem niet in de bak zitten met koppeling intrappen zet de de motor vrij van de bak.
De aandrijf lijn blijft dus wel bestaan zou je bak vast lopen dan zou je dus ook met koppeling intrappen hard afremmen zeg maar.
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor JantjeV8 » 27 mei 2009, 07:15

Zjustem Toontje.
Ken de carburateur niet zo, maar vlotterkamer leegrijden, of choke die blijft hangen en hij daardoor verzuipt, bougiekabels in orde, verdeelkap en rotor even controleren, peut filter, maar het meest waarschijnlijke zit het hem in de gasfabriek!!<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2009/05/27 07:16
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Leon » 27 mei 2009, 17:08

Idd, daarom ook die benzine opbrengst check.

Die carb zal verstopt zitten en of te arm / of te rijk staan.
Leon

Keer terug naar Techniek