door Brijn » 28 mei 2009, 06:49
Bedenk voordat je gaat slopen: "gewone" schokbrekers voor een T bestaan niet, ze zijn niet te koop, niet bij de dealer, niet bij de onderdelenhandel, nergens. Je enige optie is ze op maat te laten maken, tel uit je winst... Je hoeft geen originaliteitsfreak te zijn om het systeem gewoon te laten zitten, laat je niet gek maken: het IS namelijk een uiterst functioneel en betrouwbaar systeem. Als je je er een kwartier in verdiept (op de WIS CD staat een glasheldere, zij het Duitse, functiebeschrijving) kent het systeem geen geheimen meer voor je. En denk na over de verkoopwaarde van je auto: als ik een T met een onklaar gemaakt veersysteem zou kunnen kopen laat ik hem staan.
Overigens: 99% van alle postjes op dit forum die over defecten van dit veersyteem gingen en gaan betreffen kapotte veerbollen (Bulleneier op zijn Duits, Stierenkloten), die hebben kennelijk een levensduur van 25 jaar of zo. Juist die bollen zijn relatief goedkoop en simpel te vervangen. Ik geloof dat twee of drie eigenaren ooit een probleem met de pomp hebben gehad (mijzelf incluis) dat met een keerringeje van 15 euro of een gebruikt pompje werd opgelost. Dat is alles. Kapotte veerpoten, leidingen of regelaars ben ik nog niet tegengekomen. Alle andere posts gaan niet over defecten, maar over afstelling (hoeft niet), functioneren (lees de WIS CD), wat voor olie (ESSO Nuto 22, of Kroonolie Hydraulisch 22), zweten van de veerpoten (hoort zo = smering) en dergelijke.
Ergo: Het gaat bijna altijd om één slijtageartikel: veerbollen met een kapot membraan.
Bert<br><br>Post edited by: brijn, at: 2009/05/28 07:07