[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Het nut van toevoegingen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:23

Het nut van toevoegingen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Het nut van toevoegingen

Berichtdoor keesies240d » 26 mei 2009, 07:37

Graag jullie mening over het volgende:
In onze garage verkopen wij produkten van Forte, dit zijn toevoegingen, zoals een dieselreiniger, motor-flush, gear-treatment.
Een dieselreiniger wordt bijvoorbeeld gebruikt als een diesel niet door de roetmeting komt. Die van mij is al 2 achtereenvolgende jaren glansrijk geslaagd. Maar ik eigenlijk benieuwd of iemand wel eens een zogenaamde motor-flush heeft gebruikt. Dit produkt voeg je bij de olie toe voordat je het gaat verversen , je laat de auto dan een kwartier hiermee draaien en gaat dan de olie verversen. Er wordt beweerd dat alle aanslag wat in het blok met de afgewerkte olie afgevoerd wordt en dat de keerringen en soepel door worden.
Iemand hier ervaring mee?

Groeten ,

Kees
keesies240d
 


Re:Het nut van toevoegingen

Berichtdoor wwwW123 » 26 mei 2009, 15:39

? als jullie garage het verkoopt, dan zouden jullie toch ook de resultaten moeten horen/zien/weten via terugkoppeling klant of via eigen onderzoek :-)?
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Het nut van toevoegingen

Berichtdoor agavengroen » 26 mei 2009, 16:43

Ik zou het niet durven, flush-olie gebruiken. Het schijnt inderdaad alles los te weken, maar:
-sommige losgeweekte deeltjes blijven achter en kunnen oliekanaaltjes e.d. verstoppen.
-sommige vervuiling is goed. Keerringen e.d. kunnen wel eens gaan lekken als ze ontdaan worden van alle vervuiling.
Als je dan toch je motor inwendig wilt reinigen kun je dat beter langzaam aan doen door ieder keer kort voor je de olie gaat verversen een scheutje ATF bij de motorolie te gooien en daarmee rond te rijden. Dat is niet zo rigoureus.
agavengroen
 


Re:Het nut van toevoegingen

Berichtdoor MBvO » 26 mei 2009, 18:06

Hoi Semrick,

Mijn olie moet er binnenkort uit, dus wat is "kort voor je de olie gaat verversen"? Kun je ongeveer aangeven
- hoeveel tijd of kilometer je die ATF erin zou moeten laten, en
- hoeveel ATF je erin zou moeten gooien

Bvd
Bart
MBvO
 


Re:Het nut van toevoegingen

Berichtdoor agavengroen » 27 mei 2009, 08:00

hoi Bart,

ik ben Vaes, maareuh. Tja, ik zou zeggen 1000 tot een paar 100 km. ATF bevat reinigende bestanddelen. Ik denk dat je een kwart tot een halve liter kunt toevoegen. Zou zeggen begin eens met een beetje, volgende keer wat meer. Na een aantal verversingen zou je motor schoner moeten zijn. Wellicht zijn er mensen die hier meer ervaring mee hebben; 't wordt geloof ik vrij veel toegepast.
succes!
agavengroen
 


Re:Het nut van toevoegingen

Berichtdoor keesies240d » 28 mei 2009, 20:55

Ik ben zelf ook terughoudend wat betreft die motorflush....als ie goed loopt , houden zo.
Motorflush wordt weinig verkocht. Dieselreiniger en injectiereiniger (gaat in de tank) wordt vaak preventief gebruikt. Het schijnt te helpen om motorstoringen te voorkomen. Ik werk bij Vw, veel TDI en SDI dus.
Ik gebruik zelf geen toevoegingen.

Groeten,

Kees
keesies240d
 


Re:Het nut van toevoegingen

Berichtdoor RenK » 31 mei 2009, 19:24

Hoi,

Als een diesel iets rookt (dus roet) is dat heel normaal, is het te erg is er in de motor iets niet in orde.
Je kan dit ook oplossen met aceton.
Diesel heeft een druppel-grootte die materiaal specifiek is, komt hierop neer dan de druppels een minimale afmeting hebben.
Komt het uit de inspuiting kan de druppel dus nooit kleiner zijn dan die maat. Dat heet te maken met oppervlaktespanning van het product. Net als vet op water in je afwas-teiltje, druppels op het water. Dit kun je oplossen door afwasmiddel toe te voegen, gevolg is verlagen oppervlaktespanning van het water en de druppel valt uiteen.
Bij diesel kun je op een tank een vingerhoedje aceton toevoegen, gevolg is een verlaging van de oppervlaktespanning dus kleiner druppels die de inspuiter kan vormen.
Dat heeft weer tot gevolg betere verbranding van je diesel en dus minder roetvorming.
Kleine heoveelheid kan geen kwaad maar te veel aceton lost je pakkingen op dus pas op hiermee!
Er rijden ook campers rond hiermee en de resultaten zijn goed, minder roetvorming en dus ook een iets lager verbruik.

Er wordt ook getest met lpg-inspuiting in de diesel motoren, raar maar waar en er rijden al proefprojecten rond die goed voldoen. ca 10% LPG spuiten ze meestal in.

Ik volg dit een beetje uit interesse maar rommel er zelf niet mee. Al kan dit wel met de oude 200D, krijg je bijna niet kapot :-)

Groetend
Kees (RenK)<br><br>Post edited by: RenK, at: 2009/05/31 19:25
RenK
 


Re:Het nut van toevoegingen

Berichtdoor Citrobenz » 31 mei 2009, 23:21

over dat LPG met diesels is hier al eens e.e.a. over geschreven.
is wel al lang geleden volgens mij
met name bij vrachtwagens schijnt het toegepast te worden
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten