Motori Mongoli, zag vandaag een 200D noest accelerend naar de 50-70-80. 0-100km/u immers in 35 seconden, voor de 200D, niet voor een dikke nieuwe Scania of MAN. Een paar hypermoderne LKW's hadden daar dus wat moeite mee (die trekken sneller op) en dat leidde weer tot gedoe op de linkerbaan. De 280E sprint onder de 10 seconden naar de 100 en even later naar de 120. Het hebben van een reserve is vaak nog leuker dan het aanspreken ervan. De PandaPower vliegt naar de 100, maar de 280E vindt het leuker om erboven te trekken. Tot 120-130 is dat voor mij prima. Maar de 280E is meer. Meer luxe (hout, accessoires, chroom, dubbele uitlaatpijpen), het sonore motorgeluid, de aanwezige kracht. Het feit dat je iets 'hebt' in plaats van dat je moet zwoegen, het verschil geeft rust en plezier. Ben inmiddels op de leeftijd dat ik niet meer vooraan of rechts voorbij hoef te gaan. Pas sinds kort, overigens.
In Duitsland ontdekt dat de 280E boven de 100 echt pas gaat. Maar daaronder is het vooral gezapig, decadent en comfortabel genieten. Met power als reserve en de rust van een herenkamer. In plaats van 60pk, 180pk hebben, is een daarbij fijne optie.