[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Beginnende roest : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 sep 2024, 14:47

Beginnende roest

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Beginnende roest

Berichtdoor Wim Vermeulen » 09 mei 2009, 17:05

Beste W123 liefhebbers,

Al meer dan twee jaar rijd ik met veel plezier (onthaastend traag) en zonder problemen een witte 200D uit 1981, afkomstig uit Berlijn. Nou is ze nog steeds in een goede staat, behalve het opkomende roest op de bekende plekken (randen schuifdak, onderzijde deuren en rand spatbord achter).

Over de roestvorming heb ik een vraag. Veel mensen zeggend dat dit goed zelf is te behandelen maar ik maak mij toch wel druk om het schuifdak. Volgens mij moet dit wel grondig gebeuren. Heeft iemand ervaring met het zelf behandelen van roest op deze plek of weet iemand een goede garage (in Amsterdam of in de buurt daarvan) waar men het goed behandelen kan?

Verder denk ik ik na over een grondige anti-roest behandeling maar weet eigenlijk niet in hoeverre dat nodig/nuttig is (de auto staat wel altijd buiten). Hoe kan ja dat het best laten beoordelen?

Ik hoop op een reactie,

Alvast dank!

Wim Vermeulen
Wim Vermeulen
 


Re:Beginnende roest

Berichtdoor RenK » 09 mei 2009, 18:31

Hallo Wim,

Hier een 200D uit '79, nog een oude met olie-gevuld luchtfilter.
Ja roest is een bekend probleem, ben nu onder mijn voorscherm bezig, enorm gat zit daar in het binnenscherm.
Roest kun je op verschillende manieren te lijf gaan, allen afhankelijk van je mogelijkheden en kennis.
Zelf gebruik ik Fertan , roest wegschuren zo ver mogelijk, dan Fertan opspuiten, dit zet de restjes roest om in een beschermend laagje en sluit de onderliggende laag af voor de zuurstof.
Naast Fertan heb je ook Brunox , deze laatste is na droging meteen overschilderbaar met grondlak, Fertan moet je eerst weer schoonmaken. Er is ook zinkspray die je over blank metaal kan spuiten, stopt ook roest.
Is het ondermateriaal echt roest vrij geworden kun je het ook vertinnen, er is S39-vertinpasta
(GEEN S39 soldeerwater gebruiken !!!!!!!)
Pasta op schone ondergrond smeren en heet stoken met verfbrander of soldeerbrander. Dan gaat het eerst bruin worden en daarna zilverkleurig, dan met doekje de restanten weg vegen en je onderlaag is vertint en roest nooit meer.
Dan het grote probleem weer van gronden en lakken :-)

Ja een oude Bens kost je wel tijd, maar het is leuk om aan te sleutelen ;-)

Gts
Kees
RenK
 


Re:Beginnende roest

Berichtdoor Wim Vermeulen » 30 mei 2009, 21:35

Beste Kees,

Dank voor je antwoord!

Ik zal toch echt aan de slag moeten ben ik bang... Had je toevallg nog een advies over de rand van het schuifdak?

Moet deze week toch even langs bij garage De Oude Ster in Amsterdam. Misschien weten ze daar meer.

Groet,

Wim Vermeulen
Wim Vermeulen
 


Re:Beginnende roest

Berichtdoor JantjeV8 » 30 mei 2009, 21:48

Als jehet plaatdeel van het schuifdak zelf bedoeld, heb je geluk want dat heb je in een kwartiertje er uit liggen. Dan kun je het eenvoudig compleet opnieuw spuiten.
Maar beginnen er blaasjes op het dak zelf te komen, tja, een kleine plek bijwerken is erg moeilijk om dat onzichtbaar te doen. Dan wordt het al gauw een groot vlak waarvan je de spuitrand onder een sierlijst legt.

Als je op blank metaal begint:
2 componenten epoxy primer, dan eventueel plamuur, dan washprimer, filler en vervolgens de laklagen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 88 gasten