[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Duraterm snelstartset : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 18:34

Duraterm snelstartset

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Duraterm snelstartset

Berichtdoor Robit » 01 jun 2009, 13:52

Hallo,

Kan iemand mij helpen met het volgende probleem.
Ik heb een gloeisysteem voorzien van een gloei(controle)spiraal en wil deze vervangen door de duraterm snelstartset.

Nu kom ik niet uit het bijgeleverde schema, ik heb vier draden;
Groen, deze moet naar de controlelamp
Rood op klem 15 ?
Zwart naar de startmotor ?
Bruin = massa

Op mijn voorgloei controle spiraal gaat nu een draad van het contact naar het spiraal en van het spiraal naar de eerste gloeiplug.
Moet dit zo blijven en waar moet de groene draad op aansluiten?

Bruin heb ik op de massa aangesloten

Rood klem 15 geen idee waar deze heen moet evenals de zwarte.

Groet
Robit

Re:Duraterm snelstartset

Berichtdoor Brijn » 01 jun 2009, 18:53

Eigenlijk moet je dat schema even terzijde leggen.
Om snelgoeiers te laten werken moet je het volgende doen:

Oude gloeiers eruit schroeven met de spiralen, en alles in het museum opbergen.
Nieuwe gloeiers erin draaien, onderling verbinden met DIKKE kabeltjes, die zullen wel bij je setje geleverd zijn.
Nu even in hoofdletters: DE GEVLOCHTEN AARDDRAAD DIE AAN DE LAATSTE OUDE GLOEIER (VOORKANT)ZAT WEGHALEN, NIET AANSLUITEN!
Dan de stroomdraad die van het schutbord kwam aan de eerste gloeier aansluiten.

Klaar.
Het enige is dat je voorgloeilampje nu onbetrouwbaar is. Oplossing: 's Zomers tot 5 tellen en 's Winters tot 15 en dan starten.

Als het nu goed werkt heb je maanden de tijd op op je gemak de bruine zwarte, groene rode draden wirwar uit te zoeken, als je daar uberhaupt nog zin in zou hebben, want zoals ik het omschreven heb werkt het prima tot in lengte van dagen.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re:Duraterm snelstartset

Berichtdoor henklith » 01 jun 2009, 22:34

Hoi brijn, de snelgloeiers staan alle 4 parallel, dat lees ik ook goed uit jouw verhaal, maar begrijp ik dat de controle spiraal nog steeds in serie blijft staan met de parallel geschakelde snelgloeiers?
Je moet je overigens wel realiseren, dat er zeker 100A startstroom door de trekschakelaar zijn weg moet vinden, en dus ook door die oude spiraal.
Te lang gloeien, en de oude spiraal is er gloeiend bij (leest sterft ter plekke!?)
De trekschakelaar heb ik wel redelijk vertrouwen in, ik heb nog nooit van defect exemplaar gelezen.
Groet, Henk
henklith

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto