door JaapW114 » 31 mei 2009, 22:28
Zaterdag 30 mei, was en rustige dag in Waarland, ook wel eens lekker. Alleen Govert was aanwezig, die heeft meteen even het nieuwe alarm getest, deur open, alarm gaat af, deur dicht alarm staat weer op scherp, het werkt dus. Op het programma stond het vervangen van het membraam van de hulpregeling van mijn brandstofpomp. Vorige week al geoefend op een uitgebouwde 240D, maar daar kan je veel makkelijker bij, dan bij een ingebouwde motor. Govert heeft zich hier over gebogen en na een tijd noeste arbeid was het gelukt, motor warm draaien en alles afstellen en weer een probleem getackeld. Dit ene zinnetje over dit onderwerp staat niet in verhouding met het door Govert geleverde werk. Ondertussen heb ik de originele antenne welke op het spatbord zat maar niet meer werkte maar eens gedemonteerd. Oorzaak was een gebroken antenne kabel, dus de soldeerbout ter hand genomen en een verse kabel gesoldeerd, alles weer gemonteerd en jawel er was weer muziek! Afgelopen week ook wat kontakt met Henk (Lith) gehad over het aansluiten van een zoemertje dat afgaat bij verlichting aan en kontakt uit. Henk had nog een zoemertje over, welke hij belangeloos opstuurde inclusief tekst en uitleg hoe dit te monteren. De uitleg was dusdanig duidelijk dat alles in een keer werkte. Eigenlijk heel simpel, een draad van de verlichtingsschakelaar en een geschakelde plus van het kontaktslot op de zoemer aansluiten en klaar. Aangezien ik geen zin had om het kontakslot uit te bouwen heb ik de geschakelde plus van de autoradio aansluiting genomen. Henk nogmaals bedankt.
Ondertussen was de jongste met haar Daihatsu Coure ook langsgekomen, rechterachterlicht deed het niet, wel spanning op de kontakten, maar geen licht, dat had ik eerder deze week al gemeten. Dus ik had van de week bij de sloop een achterlichtunit gehaald en zou die even monteren. Op deze unit zat een stekker met een stuk afgeknipte kabel, na een beetje wrikken de stekker los gekregen, maar toen zag ik de stekkerverbindingen, zwaar gecorrodeerd en als je ze aanraakt breken ze af. Bij haar auto ook deze stekker maar even losgehaald, precies hetzelfde, dus de doos met AMP klemmen gepakt en de stekker vervangen door een aantal AMP verbindingen. Toen was er weer licht, dus de gehaalde unit kan weer terug naar de sloop.
Ook nog een telefoontje van Peter200 gekregen, zijn akkulampje was gaan branden en de akku was al aardig ontladen, radio en claxon functioneerde al niet meer. Nou had ik precies een jaar geleden van deze dynamo de koolborstels al eens vervangen, dus het leek mij al sterk dat deze nu al weer versleten waren. Met Peter afgesproken dat hij de dynamo alvast zou demonteren, dan zou ik hem samen met mijn vriendin vanochtend even oppikken en er mee langs mijn schoonvader gaan. Dus vanmorgen na het ontbijt op pad richting Heemstede, bij Peter aangekomen, eerst koffie en koek. Ik had een akkulader meegenomen, dus de akku meteen onder lading gezet, dynamo in de kofferbak en toen naar Schoorl naar mijn schoonvader. Daar aangekomen meteen de schuur in en de dynamo gedemonteerd, tot mijn verbazing stak de onderste koolborstel nog voldoende uit, maar de bovenste zat nagenoeg geheel in de behuizing. Even met een schroevendraaier een beetje duwen tegen het koolborsteltje en daar schoot het ineens naar buiten, zat gewoon vast. Dus koolborstels eruit gehaald, alles schoongemaakt en de koolborstels weer gemonteerd, even de verende werking hiervan getest, was prima en alles weer gemonteerd. Morgenochtend dus weer een ritje naar Heemstede om de dynamo weer te monteren en hopelijk weer iemand blij gemaakt.
Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/06/01 16:03