[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Motor vastgelopen (?) : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:55

Motor vastgelopen (?)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Motor vastgelopen (?)

Berichtdoor Benzbroeder » 16 apr 2010, 20:26

Goedenavond allemaal,

Samen met twee vrienden ben ik sinds vorig jaar mei eigenaar van een fantastische W123 ambulance (viewtopic.php?t=9326&p=9276).
Er is laatst alleen iets wat minder fantastisch gebeurd: Na een dagje sleutelen deed de Benz het weer naar behoren. In de winter wilde ze niet zo lekker starten, dus in januari en februari heeft ze stilgestaan. Na het sleutelen hadden we er een stukje mee gereden zonder problemen.
Een paar dagen hierna wilde we weer even rijden, alleen startte ze niet meer. Dus wij kijken of het aan de ontsteking lag, alle zes de bougies vonkten prima. Een beetje spelen met de carburateur werkte ook niet. Omdat we niet te gekke dingen durven te doen hebben we de Benz naar een garage gesleept en die kwamen een paar dagen met slecht nieuws. Ze zeiden dat de motor zeer waarschijnlijk is vastgelopen.
Natuurlijk schrokken we erg van dit bericht. En nu vragen we ons een beetje af wat we nou moeten doen...
Een "nieuw" blok kopen en het wisselen van het de blokken lijkt ons het beste. Weet iemand of dit een beetje te doen is, zonder al te veel geld uit te geven aan garage etc.?

Alvast hartstikke bedankt

Groeten, Wout

Keep the Benz alive ;)
Benzbroeder

Re:Motor vastgelopen (?)

Berichtdoor JaapW114 » 16 apr 2010, 22:21

Geld uitgeven aan een garage? Blokken heb je in alle prijsklassen, dat heb jezelf in de hand. Maar het mooie van een achterwiel aangedreven Benz is dat je het blok er zo naast heb liggen. Hier in Waarland willen wij je er wel mee helpen, zaterdags een beetje op tijd beginnen, dan rij je 's avonds weer blij huiswaarts met je Benz. Stukje nostalgie voor SGT Peppers!

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Walter » 17 apr 2010, 10:27

Goedenmorgen

Hoe kunnen je bougies vonken als je blok vast staat,dan moet hij nog rond gaan en staat hij dus niet vast.

mvg Walter
Walter

Berichtdoor Leon » 17 apr 2010, 10:39

Idd, als de motor nog rond gaat staat ie niet vast.

Maar wellicht is de motor wel een keer vastgelopen oid? Kop beschadigd?

Als er een vonk is en er is benzine (alhoewel ik dan meteen die solex verdenk), dan kan je met compressie meten / een cilinderlektest een heel eind komen.
Leon

Berichtdoor JantjeV8 » 17 apr 2010, 10:49

Dat kan makkelijk, het blok kan zichzelf los geslagen hebben. Meestal hoor je dan wel flink mechanisch geluid er bij. Een vastloper heeft ooit mijn carnaval gekost.
we hadden een vrachtauto, een V6 van Mercedes. 3 dagen voor de carnaval liep hij vast, maar sloeg zich ook weer los. Hij bleef ook verder gewoon lopen, maar wel met een hoop extra herrie. 3 Dagen door kunnen rijden tot het weekend, weliswaar met geknepen billen maar hij hield het vol. Met de carnaval het blok open getrokken en voeringen, zuigers en lagers vernieuwd. Maandagavond 23.00uur liep hij weer, dinsdag kon hij weer aan de bak. Vergeet het nooit meer, die ouwe van ons: Als ge straks het gereedschap schoon het gemoakt, dan kunde noar de kroeg...

Ik lees echter niks over gerammel of geklop, dus vastlopen zal wel meevallen. Compressie meten, klepspeling nakijken, ontsteking controleren en dan hoeft hij alleen nog maar peut te krijgen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor WJ15129 » 17 apr 2010, 11:42

Zoiets had ik ook met mijn 250. Hij deed het niet, toen alle boegies eruit en ze vonkten ook allemaal prima.
Alleen bleek dit vonken niet op het juiste tijdstip te gebeuren, zeg maar volkomen willekeurig, op een bepaald ogenblik kreg ik zelfs een soort backfire, en dat gewoon met benzine. Het bleek dat het stuurkastje, of hoe dit ook heet, was overleden. Schroef dit kastje eens van je binnenscherm af en bekijk het aan de achterkant. Bij mij was het alluminium huis aan die kant ontzettend gecorrodeerd en bleek dit de boosdoener te zijn.
Gr Willem
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee

Berichtdoor Benzbroeder » 17 apr 2010, 19:27

Het is maar goed dat ik een vraagtekentje in de topictitel heb gezet ;)
Maarja, als een garage tegen je zegt: De motor heeft een vastloper gehad, dan geloof je ze toch gauw. Wellicht is dat dus niet het geval. Dan kan ik vanavond weer gerust een pilsje nuttigen.

Dan moeten we binnenkort maar eens zo'n apparaatje aanschaffen om de compressie te meten. En mocht die niet kloppen, dan ligt het dus waarschijnlijk aan de cilinderkop/koppakking?

Ik houd jullie wel op de hoogte! In ieder hartstikke bedankt voor de vlotte en nuttige reacties!

Groeten, Wout
Benzbroeder

Berichtdoor Benzbroeder » 09 mei 2010, 16:28

We hebben afgelopen week even een bougie eruit gedraaid en er kwam meteen een hele spuit koelvloeistof achteraan. Dat lijkt ons dus een gevalletje lekke koppakking.
We willen donderdag de cilinderkop eraf halen. En nu vroegen wij ons af of dat een beetje te realiseren is.
Eigenlijk wil ik ook even zo'n werkplaatshandboek op cd aanschaffen. Weten jullie of de cd-rom's die op marktplaats voor vijf euro worden aangeboden de moeite waard zijn?

Groeten, Wout
Benzbroeder

Berichtdoor Benzbroeder » 28 mei 2010, 13:46

We willen binnenkort dus graag de koppakking gaan vervangen. Ik heb wel al een beetje op het forum rondgesnuffeld en het belangrijkste is dus dat we het motorblok op het juiste tijdstip zetten. Zijn er nog andere essentiele dingen die zeker niet vergeten mogen worden?

En als we dan toch bezig zijn leek het ons (en Wiebren) een goed idee om dan maar meteen de distributieketting en de kleppenhoedjes te vervangen. Ik heb even op internet gezocht en kwam de site van Jaap Havik tegen, die een heel arsenaal aan onderdelen aanbiedt. Wellicht dat het een goed plan is om de onderdelen bij hem te bestellen?

Als ik het goed begrijp moeten we dus, na het demonteren van de cilinderkop, de kop laten afpersen en afvlakken? Dan de nieuwe koppakking erop en de kop, op het juiste moment aandraaien.

Ik zal proberen om wat foto's te maken als we echt aan de slag gaan.

Groeten, Wout
Benzbroeder

Berichtdoor Antoontje » 28 mei 2010, 14:37

Vergeet niet de juiste volgorde aan te houden bij het vastzetten van je kopbouten.

en de aandraai momenten na te leven:
1e keer: 40Nm
2e keer: 80Nm
10 min wachten
3e keer: 110Nm
oftewel, flink trekken aan de sleutel.

voor de onderdelen kun je gewoon naar de locale MB dealer. Hij zal blij zijn je te helpen.

Ook raad ik je aan even rond te kijken waar je je kop laat vlakken als dat nodig is.
Een revisie bedrijf vroeg me ooit €150, terwijl er om de hoek ook iemand zat met zo'n apparaat, die blij was dat hij weer eens gebruikt werd. (€40)

Antoontje

Berichtdoor JaapW114 » 28 mei 2010, 15:23

In Alkmaar zit Ruud Stam motorenrevisie. Met een dag heb je de kop terug. Dit is nog echt een vakman met een werkplaats die eruit ziet alsof het een steriele ruimte is, zo schoon en netjes.

http://www.motorenrevisieruudstam.nl/

Mocht je het in Waarland gaan doen, de kop lichten, Ruud zit op ca. 15 minuten bij mij vandaan.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Benzbroeder » 30 mei 2010, 20:12

Hartstikke bedankt voor de info! Ik zal deze week even langs gaan in Zaandam bij de dealer.

@JaapW114: Ik zal wel even contact opnemen met deheer Stam, hopen dat hij ons wil helpen voor een mooie prijs! De Benz staat in Heiloo, dus het bedrijfje is redelijk om de hoek, ideaal dus!

Groeten, Wout
Benzbroeder

Berichtdoor Benzbroeder » 23 jun 2010, 08:47

Nou we hebben laatst de cilinderkop er af gehaald en toen kregen we dit te zien:

Waarschijnlijk is de koppakking dus tussen de achterste twee cilinders lek geraakt.
Nu hebben we de cilinderkop naar Ruud Stam gebracht en die belde ons met minder goed nieuws. Hij zei dat hij meerder scheurtjes in de kop zag zitten.

Hij heeft hem dus nog niet af laten persen, maar dat kost 100 euro. Wellicht dat het handiger is als we proberen om meteen een "nieuwe" cilinderkop te vinden. Weet iemand toevallig of er op het forum een cilinderkop voor een 250 wordt aangeboden? Op marktplaats kon ik niks vinden en met de zoekfunctie lukte het ook niet.

Groeten, Wout
Benzbroeder

Berichtdoor Leon » 23 jun 2010, 10:15

Ik weet niet hoe je zoekt op marktplaats, maar deze kwamen al snel boven water:
http://link.marktplaats.nl/356596718
http://link.marktplaats.nl/338551483
http://link.marktplaats.nl/355543604
http://link.marktplaats.nl/352830228 (weet niet zeker of dit voor een M123 is)

Je kan ook even bellen met bijv. Mercedes only in hapert, of wat andere bekende slopers (thimo uit zaandam?)<br><br>Post edited by: leon, at: 2010/06/23 10:16
Leon

Berichtdoor Herman250 » 23 jun 2010, 18:51

Hoi,

Bij het monteren van de kop de tips van Antoontje volgen. Maar daarnaast de kop na zo'n 1000 km ook nog natrekken. Je gebruikt namelijk geen trekbouten bij een 250.

Die kop heeft trouwens goed op z'n donder gehad als er scheurtjes inzitten! Ik heb mij door een expert laten vertellen dat deze koppen vrijwel niet scheuren.

Controleer bij een nieuwe kop de klepsteelspeling en of de klepzittingen ingeslagen zijn. En uiteraard goed de kleppen bekijken, als die sporen van verbranding vertonen zegt dat ook iets over de kop.

Succes!

Gr Herman
Herman250

Berichtdoor Trouwkoets » 23 jun 2010, 20:56

Benzbroeder,

Als er zoveel water in de cilinder heeft gestaan dan is het gevaar van waterslag niet ontdenkbaar. Waterslag is berucht bij boten, vooral zeilboten die onder veel helling varen. Boten hebben een 'natte' uitlaat, dat wil zeggen dat het koelwater na te zijn verbruikt in de uitlaat wordt geïnjecteerd en met de uitlaatgassen mee naar buiten gaat. Om ervoor te zorgen dat het koelwater niet terug de cilinder in kan stromen wordt een zwanehals in de uitlaat in gebouwd. Echter, door met veel helling te schommelen kan er meestal toch wat koelwater teruglopen de cilinder in via een open uitlaatklep. 1-pitters hebben hier minder last van, omdat de motor meestal stilvalt in de compressieslag. Bij meerpitters staat altijd wel een uitlaatklep open. Als er water in de cilnder komt, dan zal bij de volgende keer starten (koelwater laat zich niet samenpersen) de zuigerstang, krukas en krukaslager enorm op zijn sodemiter krijgen. Ikhebeen keer een volkomen kromme zuigerstang mogen aanschouwen. Waterslag is meestal het eind van je motor.
Dus de vraag: hebben jullie de motor nog gestart, of proberen rond te krijgen door bijvoorbeeld aan te slepen?

Groet, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor JaapW114 » 23 jun 2010, 21:38

Caspar,

Ik heb heel wat onderhoud aan schepen verricht, maar volgens mij zit de zwanenhals nagenoeg altijd tegen de achterspiegel aan gemonteerd, om te voorkomen dat er water via golven naar binnenkomt. Het koelwater wordt vaak bij het uitlaatspruitstuk al geinjecteerd. Ook hebben tegenwoordig heel veel schepen een gesloten koelsysteem, zodat het koelwater schoon blijft en indien voorzien van antievries 's winters niet hoeft te worden afgetapt. Voorkomt dus bevriezing. Maar inderdaad waterslag komt veel voor bij buitenboordmotoren en dan is het einde oefening.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor MB280E » 23 jun 2010, 22:53

Ik weet niets van boten, maar indien men geprobeerd heeft deze motor te starten dan is het wel einde oefening.
Zoveel koelwater in de cilinder is dodelijk
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee

Berichtdoor Benzbroeder » 24 jun 2010, 17:11

@ Trouwkoets en MB 280E: Zo had ik het nog helemaal niet bekeken. Ik was er zelf niet bij toen de Benz er mee stopte. Maar volgens mij is er wel nog even geprobeerd om te starten. Hoe lang dit "even" heeft geduurd weet ik niet. Maar ik weet wel dat toen we de bougies er voor het eerst weer uitdraaide er een enorme spuit koelwater achteraan kwam.
Omdat de Benz een automaat heeft is aanduwen/slepen niet mogelijk. De Benz heeft ook een hele poos (3 weken) stilgestaan nadat de motor niet meer wilde aanslaan, dus in die periode zou er ook koelvloeistof in de cilinder kunnen zijn gelopen.

Is er misschien een simpele manier om te checken of alles nog wel een beetje vrij draait? Wellicht door aan de krukaspoelie te draaien?

Ik ga morgen met een maat even bij Thiemo in de Wormer langs. Hij heeft daar nog een cilinderkop liggen, die we wellicht kunnen kopen.

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Groeten, Wout
Benzbroeder

Berichtdoor Leon » 25 jun 2010, 00:42

Als ie echt waterslagschade heeft dan kom je er niet met een andere kop, maar zou je zomaar aan een ander blok moeten....
Leon

Volgende

Keer terug naar Techniek