[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Amerikaans tellerhuis inbouwen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:33

Amerikaans tellerhuis inbouwen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Amerikaans tellerhuis inbouwen

Berichtdoor Lampi W123 250 » 25 apr 2010, 21:49

Hallo Allemaal,

Ik ben momenteel bezig mijn "Franse"(Europese) Benz om te bouwen naar een Amerikaanse. Ja volgens sommigen "vloeken in de kerk" en ja ik weet het "dan is ie niet meer origineel..." maar smaken verschillen toch?

Nou heb ik de volgende vragen bedacht:

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een tellerhuis met een US mijlenteller?
De snelheidsmeter is kwestie van de kabel gewoon aansluiten, hier verandert niets.
In mijn huidige tellerhuis zit rechts naast de snelheidsmeter een klok. In de Amerikaanse unit zit er nu echter een toerenteller met daaronder een kleine klok. Die toerenteller sluit je aan op de bobine... Maar hoe werkt dat dan?
In de Amerikaanse unit zit links naast de snelheidsmeter, onder de gebruikelijke oliedruk, tankinhoud en temperatuurmeter nu ook een economy-meter. Hoe sluit je die aan?
Wie weet hoe je dat allemaal doet?

Ik hoor het graag!
Lampi W123 250
 


Re:Amerikaans tellerhuis inbouwen

Berichtdoor MB280E » 25 apr 2010, 23:05

Heeft u wel de correcte tellerunit?

Die ecometer zat enkel op de benzinemodellen.
Maak anders eens een paar foto's van de unit.
Voor en achterzijde.

En nu ie er toch uitligt raad ik u aan om de ELCO van het klokje te vevangen.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Amerikaans tellerhuis inbouwen

Berichtdoor Lampi W123 250 » 25 apr 2010, 23:19

Hallo Jan,

Dank voor je reactie. Ik heb het tellerhuis nog niet binnen. Het tellerhuis komt uit een 280 van 1985. Gekocht via E-bay.
Ik probeer een foto erbij te posten.
Ik heb een 250 op benzine/gas. Zou dus moeten kunnen toch? Wat is een ELCO?

Lampi W123 250
 


Re:Amerikaans tellerhuis inbouwen

Berichtdoor Hans230CE » 26 apr 2010, 00:00

De km teller kan je aansluiten: maar; als je kmteller EU BV V-max 200 aangeeft en deze 23O, heb je mazzel, de km teller zal ongeveer juist lopen, anders liegt hij nog meer, maar dat is bij te stellen. maar tussen 250 en 280E zal er niet zoveel verschil zijn, denk ik.

De toerenteller heeft denk ik ook geen afwijking, vermits allebij 6-cyl. Er is wel degelijk verschil tussen een 4 & een 6-cyl qua toerenteller.


Econometer sluit je aan op je vacuim, precies waar weet ik niet, maar bij een 4-cyl kan ik wel een foto maken, maar dat zal niet hetzelfde zijn.

Ondertussen is bij mij alles aangepast en het geeft een goed gevoel, hahaha, vooral die econometer die constant in het rood staat als je maar naar het gaspedaal kijkt.
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Amerikaans tellerhuis inbouwen

Berichtdoor Lampi W123 250 » 27 apr 2010, 14:10

Hallo Hans,

Ik heb net gesproken met de MB dealer hier in Harderwijk (Wensink) maar de werkplaats-expert had dit nog nooit meegemaakt en kon er ook niets mee.
Ik had gehoopt dat het EPC systeem van de dealer kon uitwijzen of de productienummers konden matchen.

Op mijn snelheidsmeter staat: 123 542 09 01
Op de Amerikaanse staat: 230 107 13 en in het plastic erboven: 87001123

De toerenteller schijn ik aan te moeten sluiten op de groen/gele draad van de bobine.
De economy meter op de vacuum / onderdrukslang..... Waar dat ding dan ook moge zitten....

De omloopsnelheid van de banden kan een oorzaak zijn van een mogelijke tellerafwijking....
Maar zitten er onder een 280 uit 1985 dan andere banden qua maat? Wie weet dat?

Ja, je kunt de boel natuurlijk aanschaffen (ding kost me 95 euro als ik tot aanschaf overga) en dan met je Tom Tommetje de snelheid checken, maar ja dat is niet echt een optie...<br><br>Post edited by: Lampi W123 250, at: 2010/04/27 14:11
Lampi W123 250
 


Re:Amerikaans tellerhuis inbouwen

Berichtdoor MB280E » 27 apr 2010, 20:23

Voor de teller moet je kijken naar het differntieel. is een 3.58 op een 280E.


ook de toerenteller zal het waarschijnlijk niet werken.

280 is een transistorontsteking terwijl een 250 een spoelenonsteking is.
Die van de 250 is wel om te bouwen naar transistoronsteking. (is bij de latere modellen ook gebeurt)

Veel succes
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Amerikaans tellerhuis inbouwen

Berichtdoor Lampi W123 250 » 27 apr 2010, 21:02

Hoi Jan,

Ik ben best handig maar nu ben ik je helemaal kwijt....
Als ik het goed begrijp is het inbouwen van dit dashboard dus een no go omdat je teveel aanpassingen moet doen?

Ik kan dus met andere woorden beter af zien van de aankoop?

En waar vind ik de data waarop staat wat voor een type differentieel ik heb op mijn 250?

Post edited by: Lampi W123 250, at: 2010/04/27 21:20<br><br>Post edited by: Lampi W123 250, at: 2010/04/27 21:20
Lampi W123 250
 


Re:Amerikaans tellerhuis inbouwen

Berichtdoor MB280E » 28 apr 2010, 20:50

Afzien van de aankoop?
Als je handig bent krijg je alles aan de praat.
Op een of andere manier moet die toerenteller wel aan de praat te krijgen zijn.
Vraag me momenteel niet hoe.

En voor die kilometerteller

Het dif van een 250 zou een 3.69 zijn
Het dif van een 280 zou een 3.58 zijn
Afwijking van de teller zal nog groter zijn. Dit is bij te regelen.
Echter de dagteller en totale mile teller zullen ook afwijken.
Na berekening is de afwijking 3% (voor mij verwaarloosbaar)
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten