[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Aansluiten toerenteller 300TD op W contact dynamo : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 11:47

Aansluiten toerenteller 300TD op W contact dynamo

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Aansluiten toerenteller 300TD op W contact dynamo

Berichtdoor lekkerbakkie » 07 jun 2009, 17:52

Beste W123 techneuten,
Ik heb alle technische artikelen over het aansluiten van een toerenteller op een 300TD Diesel
nagelezen op dit en op het Duitse W123 forum, maar wat betreft het aansluiten van een draad op het W-contact van de Dynamo kom ik er toch niet uit. Omdat de Dynamo van mijn 300TD van bouwjaar 1979 niet zo'n W-contact heeft, moet er een aansluiting gesoldeerd worden op 1 van de fasen van de Dynamo.
Mijn vraag is; hoe doe je dat precies ?
Ik heb een toerenteller tot 6000 rpm gekocht,hij zit al in mijn dashboard, maar de bedrading moet nu nog aangesloten worden.
Bedankt voor jullie antwoord,
MVG, Jan Willem<br><br>Post edited by: lekkerbakkie, at: 2009/06/07 17:53
lekkerbakkie
 


Re:Aansluiten toerenteller 300TD op W contact dynamo

Berichtdoor Govert » 07 jun 2009, 18:11

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/14 13:26
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Aansluiten toerenteller 300TD op W contact dynamo

Berichtdoor lekkerbakkie » 08 jun 2009, 16:59

Hi Govert,
Bedankt voor je feedback.
Als het niet te veel moeite is, zou ik het heel erg waarderen als je een foto van je reservedynamo
zou willen maken.
De toerenteller zit er al in, stond iets op de achterzijde van 6 of 8,000 imp wat ik me kan herinneren.
Of zou hij nog intern aangepast moeten worden voor aansluiting op het W contact van de dynamo ?
MVG, Jan Willem
lekkerbakkie
 


Re:Aansluiten toerenteller 300TD op W contact dynamo

Berichtdoor Govert » 08 jun 2009, 17:54

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/14 13:28
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Aansluiten toerenteller 300TD op W contact dynamo

Berichtdoor Govert » 08 jun 2009, 21:20

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/14 13:32
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Aansluiten toerenteller 300TD op W contact dynamo

Berichtdoor MB280E » 08 jun 2009, 21:28

Jan Willem, welke symbolen staan er op de achterkant van de toerenteller. Als er TD opstaat ga een krukassensor moeten plaatsen en kan je niet werken via de alternator.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Aansluiten toerenteller 300TD op W contact dynamo

Berichtdoor lekkerbakkie » 10 jun 2009, 19:51

Hi Jan,
Er zitten twee contacten aan de achterzijde vd toerenteller.
Een plus, de ander TD .
Dus zal ik kijken of ik bij Mercedes Only zo'n krukassensor kan krijgen.
Bedankt voor jullie feedback.En Govert, hardstikke bedankt voor je foto's.
MVG, JW
lekkerbakkie
 


Re:Aansluiten toerenteller 300TD op W contact dynamo

Berichtdoor lekkerbakkie » 10 jun 2009, 19:54

Hi Jan,
Er zitten twee contacten aan de achterzijde vd toerenteller.
Een plus, de ander TD .
Dus zal ik kijken of ik bij Mercedes Only zo'n krukassensor kan krijgen.
Bedankt voor jullie feedback.En Govert, hardstikke bedankt voor je foto's.
MVG, JW
lekkerbakkie
 


Re:Aansluiten toerenteller 300TD op W contact dynamo

Berichtdoor henklith » 10 jun 2009, 21:32

Govert zijn die zwarte draden die je ziet, de fase U, V, W,?
En sluit je die dan op de toerenteller aan?
In theorie zou dat moeten werken, maar moet je dan niet wat afregelen?
Ik kan me voorstellen dat als de riem wat strakker gezet word, er niet exaxt meer een afgeleide van de rotatie snelheid van de motor word gerepresenteerd, of valt dat mee?
Groet, Henk
henklith
 


Re:Aansluiten toerenteller 300TD op W contact dynamo

Berichtdoor Govert » 10 jun 2009, 22:07

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/14 13:32
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Aansluiten toerenteller 300TD op W contact dynamo

Berichtdoor henklith » 10 jun 2009, 23:59

Hoi Govert, ik snap dat je maar 1 fase nodig hebt,
maar elk merk en elk type van mercedesbenz motoren heeft weer een andere verhouding motortoerental / dynamo toerental, dus ze hebben wel een vaste relatie met elkaar, maar volkomen anders.
vandaar dat ik denk dat je iets van een verhoudingscompensatie/aanpassing moet maken.
Ik zou me kunnen voorstellen dat ergens een potmetertje zit om het te ijken.
Groet, Henk
henklith
 


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten