[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Kettingspanning 220D motor komt niet los : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 15:27

Kettingspanning 220D motor komt niet los

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Kettingspanning 220D motor komt niet los

Berichtdoor Antoontje » 26 apr 2010, 21:07

Ik ben een vastgelopen 220D motor aan het slopen om te kijken waarom hij vast is gelopen.En zodat ik de onderdelen kan gebruiken in combinatie met een te reviseren 220D motor.

Het probleem is echter dat ik de kettingspanner met geen mogelijkheid los krijg. Er zit in de motor een soort plug "konisch" als als ik het goed zeg.Deze zit recht onder de laagste bout van de waterpomp als ik het goed heb. Het idee is dat je er een schroefdraad in draait en het met behulp van wat klappen uitkrijgt. Het is me al eens eerder gelukt. De draad was toen M6. Dit keer echter is het een m8 draad, kan dit kloppen? Het is niet dat ik niet gronding genoeg probeer. Ik heb zelfs de plug al met een ketting aan een auto verbonden, en na een acceleratie trok ik het complete blok mee, maar de plug kwam niet los.

Het is aardig frustrerend want omdat ik de krukas niet kon draaien(vastgelopen) heb ik deze helemaal los moeten halen en hem wat te laten zakken. De poellie kwam namelijk ook niet los. Tot overmaat van ramp scheurde die ochtend mijn voorpijp in twee.

Kent iemand nog hits of tips om deze plug gemakkelijk los te krijgen?
Antoontje
 


Re:Kettingspanning 220D motor komt niet los

Berichtdoor Wiebren240D » 26 apr 2010, 21:31

Hallo Antoontje

ik denk dat het met een foto erbij wel duidlijker word.
bij mijn weten zit de ketting geleider onder in het blok vast met een M6 pen die je er met een slag trekker uit haalt.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Kettingspanning 220D motor komt niet los

Berichtdoor Coupe280 » 27 apr 2010, 18:33

hoi antoon.
lange bout nemen en een moer er op draaien daar een carrosserieplaat voor maken en tegendraads er uit draaien .
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Kettingspanning 220D motor komt niet los

Berichtdoor JantjeV8 » 28 apr 2010, 17:47

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, maar:

De kettingspanner zit aan de zijkant, dop 24 of 27 ofzo, die schroef je er zo uit.

Bedoel je die banaanvormige geleider?
Die zit inderdaad met een geperste pen gemonteerd. Volgens mij is die alleen niet van buitenaf weg te nemen. Volgens mij moet het voorste carterdeksel weg genomen worden... Heel wat meer werk dus.

Daarvoor moet je alle componeneten aan de voorzijde er af aschroeven.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Kettingspanning 220D motor komt niet los

Berichtdoor Antoontje » 28 apr 2010, 18:02

Ik bedoel inderdaad die geleider/banaan.
Ik heb dus al eerder met een m6 schroefdraad een slagpen in elkaar geknutseld om zo de geperstepen eruit te slaan van buiten af.
Het probleem is dat bij deze andere motor de pen m8 draad heeft. De motor komt origineel uit een brandweer busje. En komt gewoon niet los.

Ik zal het proberen met het tegendraads opdraaien.

Anders demonteer ik de drijfstangen en de krukas en tik ik hem er van achter uit als dat gaat.

Ik laat het weten.
Antoontje
 


Re:Kettingspanning 220D motor komt niet los

Berichtdoor JantjeV8 » 28 apr 2010, 18:18

Je zou het aluminium er omheen nog gloeiend heet kunnen stoken. Ook al zou er loctite tussen zitten, dan laat die in elk geval los.

Ik heb laatst nog zo'n pen van een 200D (om601) uitgeboord, die wou er ook niet uit.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten