door Brijn » 10 jun 2009, 15:24
Ik heb dat bij mijn 240TD gedaan, er zit nu een diff van een 230E onder, dat scheelt 400 toeren, en kruisen met 130-140 is nu prima te doen. Met een 300D dif zal je zoveel acceleratievermogen kwijtraken dat zelfs bij een stoplichtsprintje de achterbankpassagiers rustig kunnen blijven mikado-en. Je topsnelheid zou zelfs wel eens MINDER kunnen worden, en heuvelop wordt het echt een zielige vertoning. Een 300TD diff is wat dat betreft nog heftiger, ik raad het je af. Bovendien zijn 300TD diffs schaars en duur. Maar een 230E diff werkt prima. Je snelheidsmeter raakt wel ontregeld, tot 100 km/h wordt ie plotseling heel exact, daarboven gaat ie onderschatten, met 120 speer je iedereen voorbij, dat blijkt dan 135 te zijn volgens de uitdraai van de flitspaal... Maar daar leer je snel aan wennen. Een vijfbak is een dure oplossing, qua aanschaf (en zou je dat doen, zorg voor alle schakelstangen e.d. die zijn anders, evenals de koppelingsplaat voor de vroege modellen) en qua betrouwbaarheid. De vierbak is praktisch unkaputtbar, de vijfbak vereist na 250.000km meestal een revisie, de vijfde versnelling is een echte overdrive, een tandwielreductie, en die slijt, terwijl de vierde versnelling van een vierbak een prise-directe is, daar draait tussen ingaande as en uitgaande as vrijwel niets mee.
Enne: hij blijft gewoon lawaai maken hoor, maar als je blok goed is dan is het meeste windgeraas.
Bert<br><br>Post edited by: brijn, at: 2009/06/10 16:29