door MBvO » 30 apr 2010, 15:02
175 fahrenheit is net geen 80 graden, 200 fahrenheit is 93 graden. Het eerste is een tikkie koud, het laatste een tikkie warm misschien maar zeker geen drama. Kan komen doordat de ventilator niet goed aanslaat (afhankelijk van wanneer de temperatuur omhoog gaat is dat in te schatten) of misschien een verstopt koelkanaaltje in de radiateur.
Ook de radiateur kan verstopt zitten, daarvoor zou je eerst eens een citrusflush kunnen doen zoals Kenny noemt (voor een goede beschrijving zie dieselgiant webpagina). Je spoelt dan dus je koelsysteem door met citroenzuur (NIET hetzelfde als citroensap, wat ook wel zuur is...) wat veel aangekoekte rommel en roest losspoelt. Wel met het risico dat je radiateur (nog verder?) gaat dichtzitten.
Kan ook je waterpomp zijn, die wil na zoveel jaar ook wel eens de geest geven. Reviseren is lastig, dan beter een tweedehands of nieuw exemplaar zoeken.
Zoals dieselgiant voorschrijft zou ik dat gaatjes boren alleen als laatste redmiddel gebruiken. Je creeert dan in feite gewoon een lek binnenin je koelsysteem naar je radiateur, waardoor hij een beetje meer koelt dan volgens de thermostaat nodig zou zijn, en je verhoogt misschien een beetje de doorstroming richting radiateur.
Je zou dan eerst eens kunnen proberen de auto zonder thermostaat stationair te laten draaien (zodat er geen rijwind is die meehelpt koelen) en dan zien of de temperatuur nog te hoog wordt. Dan weet je of de waterpomp genoeg werkt, of de ventilator aanslaat en of de radiateur voldoende koelcapaciteit heeft.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/04/30 15:04