[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
uitvallen 230E : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:28

uitvallen 230E

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

uitvallen 230E

Berichtdoor Pimmelot » 13 jun 2009, 18:59

Denk dat SAAR lucht heeft gekregen van de aanstaande techniese dag in Blesdijke.De FRAULEIN valt geheel plotseling uit tijdens het rijden.
Na n kwartier start ze weer.De tijd dat ze het doet na een nieuwe start word steeds korter.De laatste afstand die ze reed was 200 m.

Ik moest gelijk denken aan de post van FRASP over hetzelfde probleem wat werd opgelost door n nieuw benzine relais.Bij stationair lopen viel me ineens op dat ik de benzinepomp niet hoorde terwijl die anders toch nadrukkelijk hoorbaar aanwezig is.

Heb de contactpennen van het benzinerelais goed in de spray gezet.Mocht niet baten.Struinende in oudere posts zou ook een kastje van BOSCH tussen bobine en stroomverdeler de boosdoener kunnen zijn,dat zou ook iets met de pomp te maken hebben.

Had de bus toch bij de hand en heb in het voorbijgaan het zekeringenkastje ook maar een laag contctspray gegeven.

Heb SAAR toen maar gestart en stationair laten lopen om eens te kijken na hoeveel tijd ze zou stilvallen.Weinig stilvallen kan ik u melden.Toen er n uur voorbij was stond ze nog steeds te spinnen,met alle systemen op groen.Heb er dus maar afgezet want ja,hoever moet je gaan en zegt t wat?

Zijn die onderdelen,dat relais en dat kastje van BOSCH nu te testen op of ze het al dan niet doen?

Zie er een beetje tegenop maar zal vanavond als het stiller is een flink rondje proberen te rijden.Dan zijn er meer mogelijkheden om een stilvallanding uit te voeren.

vrgr.,wim,lid der AUSFALL-GRUPPE

PS pomp zoemt er weer lustig op los.<br><br>Post edited by: pimmelot, at: 2009/06/13 19:39
Pimmelot
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor Frasp » 13 jun 2009, 19:05

Ha Wim,

Gisteren al besproken, maar bij mij was het volledig onvoorspelbaar. Kon maar zo zijn dat ik 100 kilometer kon rijden zonder problemen en soms 2 keer kort achter elkaar uitval. Dat is zo'n keer of 10 gebeurt en de laatste keer was gelukkig vlak bij mijn garage. Toen het nieuwe relais er in zat heeft het probleem zich nooit meer voorgedaan. Hoop dat je het snel kunt oplossen.

Groet
Frank
Frasp
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor henklith » 13 jun 2009, 21:49

Als ik me goed herinner uit vorige problemen hieromtrent. was het niet zo dat de pomp kan uitvallen wegens beveiliging redenen?
dus er is ineens een conditie die de pomp doet uitvallen, bv. door dat een circuitje, al dan niet terecht, vaststeld dat de motor niet meer draaid.
Een systeempje waarin het natuurlijk lastig diagnose stellen is.
Het lijkt mij dan ook gerechtvaardigd om aan de hand van een soort waarschijnlijkheid lijstje een en ander preventief te vervangen, en dan lijkt het relay dat de pomp aanstuurd daarbij hoog te scoren toch?
Groet, henk
henklith
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor Pimmelot » 13 jun 2009, 22:08

Heb een stukje gereden.Helaas maar 432m.Uit laten rollen tot de italiaanse societeit alhier.Raadselachtig toch.Zonder probleem een uur stationair draaien en toch maar 400m echt rijden.

Toch ten eerste maar op zoek naar benzine relais.(het makkelijkst te vervangen)
Pimmelot
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor HuGoBoSs » 13 jun 2009, 23:29

ik had ook het zelfde probleem (bij een W126 model) je kan een benzine relais door verbinden om te testen
pin 7 en 8 even met een stukje draad doorverbinden en dan testen
HuGoBoSs
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor henklith » 14 jun 2009, 00:22

Dat is voor diagnose wel ok, maar je maakt hem dan even blind voor een eventueel gewenst afschakelen van de benzine toevoer.
Groet, henk
henklith
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor Pimmelot » 14 jun 2009, 10:20

Met de fiets naar de auto,start niet.Das nieuw.Doorverbinden dan maar,met een ijzerdraadje dat van het remolie reservoir hangt.pin 7 en 8.Hoor de pomp gelijk draaien hoewel er geeneens n sleutel in zit.Start gelijk,eindje rijden.Valt weer uit na 400m.Voor een stoplicht nog wel.20m achteruit geduwt in n parkeerplek.Ja,ze loopt weer.Vlug naar huus.Klep open.ROOK!,het relais is aan het smelten.Heel pin 8 of 7 ligt eraf.
Pimmelot
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor henklith » 14 jun 2009, 11:04

Ja dat is het gevaar, je dwing namelijk de motor te draaien, terwijl het bewakings circuit al zegt afschakelen die handel :o(
Daarom mag je dit ook alleen maar even voor diagnose doen.
Wat die punten 7 en 8 precies zijn weet ik niet, ik ben af gegaan op de kennis en ervaring van Hugo.
Mogelijk zit er sluiting in de brandstofpomp zelf.
Heeft iemand nog een schema van dit hele circuitje? er heeft al iets op dit forum gestaan, maar ik kan dat zo snel niet vinden.
henklith
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor Trouwkoets » 14 jun 2009, 11:45

Nah,

Je hebt nu wel duidelijkheid wat er vervangen moet worden :-)

Achterliggens probleem zou overigens best een defecte ontstekingsmodule kunnen zijn. Gebruik de zoekfunctie eens met de termen 'dionneke' en 'bosch' of 'ontstekingsmodule'.

Caspar
Trouwkoets
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor henklith » 14 jun 2009, 12:12

Ja dat ben ik deels wel met je eens Caspar, maar het blijft een vraag of dat relay nu de oorzaak is of alleen maar defect is geraakt door de gedwongen overbrugging :o(
Verder twijfel ik ook nog aan het goed functioneren van "den pomp zelve"!
Want ik lees dat hij een uurtje rustig heeft staan werken stationair!
maar zo gou je gaat rijden, en de pomp dus flink in actie moet komen gaat het mis.
Kan de pomp wel voldoende leveren zit er nog een filtertje in de aanvoer leiding, dat mogelijk vervuild is, noem maar op.
Vreemd is ook dat als de ontstekingsmodule "mal" funtioneerd, hij dat ook stationair zou moeten doen, dus,, vult U maar in :o)
Groet, Henk
henklith
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor Pimmelot » 14 jun 2009, 12:21

Zit in ieder geval vast aan een ander relais.Eerst morgen maar ff naar pril.Meen te hebben begrepen dat dat relais ook in andere typen zit.

In ieder geval bedankt voor de respons tot zover.Ben bang dat de deelname aan de techniese dag in t water valt.

groeten wim.
Pimmelot
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor henklith » 14 jun 2009, 12:25

Hebbie dan geen resereve auto? o:))))
Lullige opmerking he.

Groet, Henk
henklith
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor Pimmelot » 14 jun 2009, 13:35

Jawel,n corolla,heb je met zo een 123 ook wel nodig.Maar dieheeft de vrouw nodig.

Ben even op zoek geweest op de WIS-CD naar de KRAFTSTOFFPUMPE om op verstopping te kontroleren en waar het filter zit maar word er geen wijs uit.
Pimmelot
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor blok_lex » 14 jun 2009, 13:51

Hoi pimmelot,

Ik heb ook een ducati en die hebben altijd last van slechte electronica. Ook de relais zijn al eens vervangen. Op een gegeven moment stond ik op m'n werk en kwam er na contact maken geen enkele reactie, geen benzine pomp, geen startmotor, niets. Bleek dat er ook een relais was doorgebrand. Ik kon de contactjes nog wat opschuren en toen deed ie het wel weer een beetje maar kennelijk was ie uit zichzelf verschrikkelijk heet geworden (het omhulsel was helemaal gesmolten).

Een relais kan ook vanzelf gaan smelten als de contactjes zo zijn ingebrand, dat de geleiding slechter wordt. Er moet dan heel veel stroom door een klein stukje geleiding en dan wordt de boel steeds heter. Het kan dus best zijn dat het alleen het relais is geweest en dat door het kort te sluiten het contact door is blijven gaan terwijl er misschien juist hiervoor een beveiliging was ingebouwd.

Ik zou eerst eens afwachten wat ie doet als er een nieuw relais in zit....De benzine pomp kan het niet zijn want die levert stationair net zoveel vermogen als rijdend (het systeem moet ook stationair net zoveel onder druk staan).

Volgens mij valt het allemaal wel mee.

Groet,

Lex
blok_lex
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor Mannie » 14 jun 2009, 15:06

Heb je mogelijk veel regen gehad ?
Ik heb hetzelfde gehad en het was de elektronische ontstekking
die dan net even te nat was en er sluiting in ontstond.
Als je het dekselte eraf haalt en er komt een berg aluminium
oxide uit is het waarschijnlijk daar te doen.

Je kunt het overigens eenvoudig doormeten op de zwarte stekkerdoor
bij de ontstekking.
Als je de schema's en waard eniet hebt even laten weten dan mail ik ze.

Mvg
Lauran
Mannie
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor Pimmelot » 14 jun 2009, 15:14

Ik heb geen DUCATI hoor.ROSSI net nog gezien?

het relais was wel knap warm ja.Wat betreft de benzinepomp,de suggestie was meer dat er misschien door n gedeeltelijke verstopping te weinig benzine verplaatst werd.Op de wis-cd hebben ze het er ook over dat er?liter per minuut aangezogen moet worden.

Hoop dat je gelijk hebt en het allemaal meevalt.Eerst het KRAFTSTOFFPUMPERELAIS maar vervangen.En dan eventueel de ontstekingsmodule.Jammer genoeg zal hiervoor de lpg-instalatie-pot moeten worden geplunderd.
Pimmelot
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor Pimmelot » 14 jun 2009, 15:41

Mannie,het heeft inderdaad veel geregend hier zo te zien aan de mat bestuurderszijde.

Kastje ziet er op t oog picobello uit.Zal het toch openmaken wanneer het droog is.

Schemas en waarden heb ik niet maar stuur ze niet want die zijn voor mij abacadabra.Zou me in een nog grotere depressie storten.

Bedoel je trouwens de diagnosestekker?Zal wel niet want die is uit mn hoofd bakelietbruin.

wat mij betreft mag het zorgenpuntenlijstje uitgebreid worden met het brandstofpomprelais en ontstekingsmodule.Naast roest,CV en lekkages.<br><br>Post edited by: pimmelot, at: 2009/06/14 15:42
Pimmelot
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor JantjeV8 » 14 jun 2009, 21:24

Lees dit maar eens:

w123club.nl/viewtopic.php?t=5421
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor henklith » 14 jun 2009, 21:52

Als ik dat schema een beetje begrijp,, en meer zit er voor mij althans ook niet in, dan zou je dat relai door kunnen verbinden, je sluit de relai contacten ahw buiten om.
Wat ook de gevolgen daarvan moge zijn, dat het relai gaat smelten verbaast mij echter zeer.
Verder zie ik (of meen op te mogen maken uit het schema) dat de 12V accu spanning door de relai contacten op de brandstofpomp word gezet, parallel aan deze motor word ook een verwarming voor de choke ingeschakeld (waanneer gaat ie dan weer uit? (die choke opwarming) meneer Bosch mag het weten.
In elk geval, en ik had ook niet veel anders van meneer Bosch verwacht is ie niet erg genegen om de mistiek met dit stukje techniek met ons te delen (arrogantie van een grootmacht zullen we maar denken).
In elk geval moet het relay aangestuurd worden alvorens de contacten sluiten, mogelijk heerst er ergens een conditie die dit aansturen blokkeerd.
Groet, Henk
Please note, although no boardcode and smiley buttons are shown, they are still useable
henklith
 


Re:uitvallen 230E

Berichtdoor Pimmelot » 14 jun 2009, 22:45

Is het al lekker daar bij jou Jan?

Interessant stuk over dionneke.Als ik het goed begrijp lag het aan de ontstekingsmodule.Nu vind ik mijn verhaal toch anders maar een bepaalde opmerking trof me toch wel nl die waarin gerept word over laswerk aan de auto.En dat deze modules zo gevoelig zijn.Bij mij begon het stilvalprobleem ergens nadat er aan de uitlaat was gelast.

droeten,wim.
Pimmelot
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 74 gasten