[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Een dagje sleutelen in Waarland : Techniek - 38

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 jan 2025, 15:40

Een dagje sleutelen in Waarland

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 24 mei 2009, 13:06

Henk,

Het was een originele trekhaak voor een W123. Alleen zat er aan de achterkant een stevige omgezette plaat aan, welke niet in de juiste hoek stond, dat gaf nogal problemen. Uiteindelijk op drie plaatsen de plaat door geslepen omgezet en weer vast gelast. Zoals je weet, alles wat niet past, wordt gelast! Maar het is toch weer gelukt. Volgens mij heeft Govert hier nog wat foto's van gemaakt.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Govert » 24 mei 2009, 15:36

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 11:39
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Liefhebber » 25 mei 2009, 00:20

hoi,

de techneuten zijn weer goed bezig op waarland,jammer dat ik zo weinig tijd heb,heb ook nog wel het één en ander te klussen aan mijn Benz.

ps de balk onder de radiateur(bij veel benzen slecht begrijp ik)hoe heet deze balk,en waar kan ik hem het beste bestellen,klokkenholm?

dit word mijn volgende klus balk vernieuwen en onderhoud koelsysteem.

gr hans
Liefhebber

Berichtdoor Wiebren240D » 25 mei 2009, 12:00

Hallo Hans

ja een gooie vraag hoe het zo een balk.
ik denk gewoon duidelijk omschrijven en dan komt het wel goed.
ja het beste is Klokkerholm.
en denk er wel om dat die balk orgineel in 2 gedeelten word geleverd.

en waar even op Marktplaats kijken staat er vaak op een bedrijf in Gorredijk.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor JaapW114 » 31 mei 2009, 22:28

Zaterdag 30 mei, was en rustige dag in Waarland, ook wel eens lekker. Alleen Govert was aanwezig, die heeft meteen even het nieuwe alarm getest, deur open, alarm gaat af, deur dicht alarm staat weer op scherp, het werkt dus. Op het programma stond het vervangen van het membraam van de hulpregeling van mijn brandstofpomp. Vorige week al geoefend op een uitgebouwde 240D, maar daar kan je veel makkelijker bij, dan bij een ingebouwde motor. Govert heeft zich hier over gebogen en na een tijd noeste arbeid was het gelukt, motor warm draaien en alles afstellen en weer een probleem getackeld. Dit ene zinnetje over dit onderwerp staat niet in verhouding met het door Govert geleverde werk. Ondertussen heb ik de originele antenne welke op het spatbord zat maar niet meer werkte maar eens gedemonteerd. Oorzaak was een gebroken antenne kabel, dus de soldeerbout ter hand genomen en een verse kabel gesoldeerd, alles weer gemonteerd en jawel er was weer muziek! Afgelopen week ook wat kontakt met Henk (Lith) gehad over het aansluiten van een zoemertje dat afgaat bij verlichting aan en kontakt uit. Henk had nog een zoemertje over, welke hij belangeloos opstuurde inclusief tekst en uitleg hoe dit te monteren. De uitleg was dusdanig duidelijk dat alles in een keer werkte. Eigenlijk heel simpel, een draad van de verlichtingsschakelaar en een geschakelde plus van het kontaktslot op de zoemer aansluiten en klaar. Aangezien ik geen zin had om het kontakslot uit te bouwen heb ik de geschakelde plus van de autoradio aansluiting genomen. Henk nogmaals bedankt.

Ondertussen was de jongste met haar Daihatsu Coure ook langsgekomen, rechterachterlicht deed het niet, wel spanning op de kontakten, maar geen licht, dat had ik eerder deze week al gemeten. Dus ik had van de week bij de sloop een achterlichtunit gehaald en zou die even monteren. Op deze unit zat een stekker met een stuk afgeknipte kabel, na een beetje wrikken de stekker los gekregen, maar toen zag ik de stekkerverbindingen, zwaar gecorrodeerd en als je ze aanraakt breken ze af. Bij haar auto ook deze stekker maar even losgehaald, precies hetzelfde, dus de doos met AMP klemmen gepakt en de stekker vervangen door een aantal AMP verbindingen. Toen was er weer licht, dus de gehaalde unit kan weer terug naar de sloop.

Ook nog een telefoontje van Peter200 gekregen, zijn akkulampje was gaan branden en de akku was al aardig ontladen, radio en claxon functioneerde al niet meer. Nou had ik precies een jaar geleden van deze dynamo de koolborstels al eens vervangen, dus het leek mij al sterk dat deze nu al weer versleten waren. Met Peter afgesproken dat hij de dynamo alvast zou demonteren, dan zou ik hem samen met mijn vriendin vanochtend even oppikken en er mee langs mijn schoonvader gaan. Dus vanmorgen na het ontbijt op pad richting Heemstede, bij Peter aangekomen, eerst koffie en koek. Ik had een akkulader meegenomen, dus de akku meteen onder lading gezet, dynamo in de kofferbak en toen naar Schoorl naar mijn schoonvader. Daar aangekomen meteen de schuur in en de dynamo gedemonteerd, tot mijn verbazing stak de onderste koolborstel nog voldoende uit, maar de bovenste zat nagenoeg geheel in de behuizing. Even met een schroevendraaier een beetje duwen tegen het koolborsteltje en daar schoot het ineens naar buiten, zat gewoon vast. Dus koolborstels eruit gehaald, alles schoongemaakt en de koolborstels weer gemonteerd, even de verende werking hiervan getest, was prima en alles weer gemonteerd. Morgenochtend dus weer een ritje naar Heemstede om de dynamo weer te monteren en hopelijk weer iemand blij gemaakt.

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/06/01 16:03
JaapW114

Berichtdoor peter200 » 31 mei 2009, 22:42

Jaap,

Ik kan niet anders zeggen dan dat je ons er zeer blij mee maakt

Wat Benz rijders onder mekaar al niet doen om de Benzen te laten rijden.

Bedankt Jaap

Groet Peter
peter200

Berichtdoor Govert » 31 mei 2009, 23:09

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 11:39
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee

Berichtdoor JaapW114 » 31 mei 2009, 23:38

Ja, inderdaad een achterbank van een W116 past niet in een W114. Het gaat om een zwart lederen (althans is denk dat het leer is), achterbank en rugleuning. Niet meer in geweldige staat, maar mocht iemand belangstelling hebben, ze mogen zo mee, ruimt bij mij weer lekker op. Zoals je op de foto kunt zien, met een meetklokje, bankschroef, remschijf en een dop22 kun je simpel een doeltreffende meetopstelling maken welke heel nauwkeuring kan meten.

Mochten nog meer mensen met een trekstarter de hulpregeling eens willen reviseren, ik heb nog wat onderdeeltjes liggen, omdat enkele delen alleen per 10 stuks geleverd worden. Misschien ook slim om Govert hiervoor te benaderen, hij is inmiddels deskundige op dit gebied! Dit betreft overigens een zeer secuur werkje, zowel het afstellen, als het membraam monteren in een brandstofpomp welke nog op de motor in de auto zit.

Peter,

Kleine moeite, groot plezier. Zo'n Benz moet rijden en zonder dynamo gaat dat niet!

Jaap
JaapW114

Berichtdoor henklith » 01 jun 2009, 00:26

Wat ik nog zeggen wou,,, wacht even,,, haal ik even die veer uit m'n kont,,
Jaap, het is altijd zinvol, om na montage van de dynamo even de spanning te meten, alhoewel een electronische regelaar zeer nauwkeurig is, maar bij een mechanische regelaar (zoals bij veel W114/W115's)kan je best behoorlijke variaties tegenkomen, een boordspanning varierend van 13,2 tot 14,6 heb ik al gezien, zowel bij mijn Heckflosse als bij mijn W115.
Meestal spelen de waarden hier een beetje tussen in.
Vooral als de motor net gestart is is de spanning aan de hoge kant, (bij toerental boven stationair uiteraard)
Groet, henk
henklith

Berichtdoor JaapW114 » 01 jun 2009, 08:41

Henk,

Laat die veer maar zitten, die had je verdient!
Ik ga zo naar Peter de dynamo inbouwen, zal de spanning even meten, het is een redelijk moderne Motorola dynamo, geen mechanische regelaar dus, maar elektronisch.

groet,

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/06/01 16:05
JaapW114

Berichtdoor Liefhebber » 01 jun 2009, 13:40

hoi,

goed bezig jaap,wie goed doet goed ontmoet.
Liefhebber

Berichtdoor JaapW114 » 01 jun 2009, 13:45

JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 01 jun 2009, 13:47

Hans,

Zo redeneer ik ook altijd. Maar ik kan Peter toch moeilijk met zijn dynamo onder zijn arm op de fiets naar Waarland laten komen. Overigens kun je verder in het Pinksterweekeinde ook nergens terecht.
Maar net zo lekker dat de auto weer gebruiksklaar in de garage staat.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Markparket » 02 jun 2009, 02:45

Even van mijn kant complimenten voor alle werk en de geweldige uitleg daarbij die jullie verrichten!

Hulde!
Markparket

Berichtdoor Martijn_200D » 02 jun 2009, 08:59

De thuisservice van Jaap had ik gisteren al gesignaleerd.
Ik reed hem voorbij op de A7 richting Hoorn.

@Jaap: Ik weet niet of je me herkend hebt, want ik reed niet in een Benz, maar in zo'n aziatische station.

Groetjes,
Martijn
Martijn_200D

Berichtdoor JaapW114 » 02 jun 2009, 09:58

Martijn,

Dat had ik gezien, maar geen nood ik had je herkent.

Groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 14 jun 2009, 20:34

Inmiddels weer terug van een weekje vakantie in Noord Duitsland, wederom een bevestiging dat ik toch echt in het verkeerde land woon. De drang om ons daar te gaan vestigen wordt steeds sterker, ik kan veel voordelen geven ten opzicht van ons land, maar zal daar maar niet op doorgaan. Zoals ieder jaar ook dit jaar weer een krat vol gereedschap, bouten, ringen en moeren gekocht, dus vandaag in Waarland alles weer uitgezocht en gesorteerd, heb je toch weer een beetje vakantie gevoel. Uiteraard meteen de vakantie voor volgend jaar weer geboekt. Heb voor de Waarland gangers ook maar even twee grote blikken Bockworsten meegebracht.
Maar komend weekeinde eerst maar naar Blesdijke voor de technische dag.

Ook nog vetpatronen, spuitbussen met van alles, onderdelen voor trekhaken en aanhangers gekocht, kost daar vaak minder dan de helft van hier, bij gelijke of betere kwaliteit.
Verder blijf ik mij verbazen over hoe netjes en beleeft de Noord Duitsers zijn en hoe schoon de omgeving daar is.

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/06/15 14:52
JaapW114

Berichtdoor Wiebren240D » 14 jun 2009, 20:51

Hallo Jaap

mooi zo een vakantie en dat het dan ook nog bevalt is toch prachtig mooi.
ik hoop met 2 weken 27-6 weer in Waarland aanwezig te zijn.
Jacob belde mij al dat die auto van hem er wel blijft maar dat ik op mij zelf moest passen.
maar hij zou het toch wel leuk vinden dat zijn Benz weer klaar was ik heb hem belooft dat het wel goed komt.
aankomende week eerst maar weer naar het ziekenhuis het zal wel weer een hartschok worden maar het kunnen ook andere medicijnen zijn ik merk het de aankomde week wel hoop ik.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Markparket » 14 jun 2009, 23:50

Tja Jaap,

Ik heb hetzelfde gevoel als jij!

Vraag me ook regelmatig af wat we hier nog doen;-)

Heb je al heimwee?

BTW: Welkom terug en zie je komend weekend!
Markparket

Berichtdoor JaapW114 » 15 jun 2009, 09:03

Wiebren,

Ik hoor het wel van je wanneer je weer op tijd staat.

Mark,

Ik heb eigenlijk het hele jaar door heimwee, meestal gaan we in juni naar Duitsland en in september naar Belgie, maar waarschijnlijk wordt het september ook weer Duitsland.
Het meest frustrerende vind ik als je in die winkelcentra met van die grote supermarkten loopt, werkelijk alles kun je er krijgen, voor prijzen waar je hier alleen maar van kunt dromen, vooral drank, ondanks dat daar de prijs recent al van verhoogd is, maar 0,7 liter jenever of 0,7 liter vijgenlikeur (vodka) voor 3,29 euro, maar ook dat je daar gewoon een schoon toilet treft en je er bijna overal lekker kan eten voor normale prijzen.

Spraken daar mensen die een groot huis op een paar duizend vierkante meter grond bezitten en 9,- euro onroerendgoed belasting per maand betalen!

Kom je zaterdagmiddag weer in je eigen dorp bij de supermarkt, minimaal assortiment tegen woeker prijzen. Ja, zodra de jeugd de deur uit is, dan gaan we toch serieus eens daar kijken voor en woning.
Er woont er nog eentje thuis, die is de twintig al ruim gepasseerd, dus ik stimuleer hem regelmatig om toch eens een beetje aktief op zoek te gaan naar een eigen woonplaats, de jongste is in januari de deur uit gegaan en dat bevalt haar uitstekend en ons ook!
Moet je eens kijken wat je daar nog voor 100.000,- euro vrij op naam kan kopen! De Duitsers krijgen geen rente terug van de betaalde rente van hun hypotheek, daarom zijn de huizen prijzen daar ook lager, via een slimme constructie kun je in Nederland je hypotheek afsluiten en zorgen dat je belastingplichtig bent in Nederland, krijg je nog een deel van de betaalde hypotheekrente terug, tenminste zolang wij nog die teruggave hebben uiteraard.

Jaap
JaapW114

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek