[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Olving : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:20

Olving

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Olving

Berichtdoor Frasp » 17 jun 2009, 23:42

Hallo,

Omdat ik toch meer te weten wil komen van de motor van mijn 230E uit april 1982 vroeg ik me af of het handig is om een boek over de 190 (W201) te kopen van Olving. Zit in deze auto dezelfde M102 motor of heeft de 190 al weer een generatie motoren waarin veel veranderd is t.o.v. de "oude" motoren uit de 123 serie. Zou mooi zijn als iemand me verder kan helpen.

Groet
Frank
Frasp
 


Re:Olving

Berichtdoor wimada » 18 jun 2009, 06:53

Frank

Naar mijn weten zijn de W 201 met de 2,3 liter motor alleen met 16 kleppen uitgerust.
Ik denk dat jou W123 dat niet heeft.
Maar ik kan abuis hebben.

gr Wim
wimada
 


Re:Olving

Berichtdoor JantjeV8 » 18 jun 2009, 07:11

En ik kan het net zo abuis hebben, maar volgens mij heb je geen gelijk Wim.
Ik heb zo'n blok wel eens staan te bekijken, want die zijn nog een jaar later ook in de W124 gelegd, maar volgens mij zijn ze behoorlijk hetzelfde gebouwd.
Voor de 190 met 230 blok worden ook dezelfde PK's opgegeven als bij de W123.
Het grootste verschil is dat er geloof ik weer een duplex distributieketting is gebruikt in plaats van de enkele rollenketting.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Olving

Berichtdoor Jeroen » 18 jun 2009, 07:48

Ik heb het Amerikaanxe Service manual voor de m102 motor. Voor heel veel zaken kan ik het prima gebruiken. Inderdaad, distributieketting is nu weer duplex. En in mijn geval heb ik nog een carburateur en op deze M102 niet meer.

Maar als je toch wat gaat aanschaffen, kun je dan niet beter doorzoeken totdat je exact het juist vind. Ik heb ook het Duitse Service Manual van de m102 motor en die is exact wat ik heb. Wel zo handig!

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Olving

Berichtdoor Frasp » 18 jun 2009, 09:24

Hoi,

Ik snap dat het handigste natuurlijk een manual is over de auto die je hebt. Ik ben echter nog nooit een Nederlandse versie tegengekomen. Eigenlijk wel raar dat een wagen waar ruim 2 miljoen exemplaren van gemaakt zijn geen Nederlands technisch boek heeft (op de dieselvraagbaak na natuurlijk)

Jeroen, dat Duitse service manual, is dat de WIS? Even voor mijn beeld.

Groet
Frank
Frasp
 


Re:Olving

Berichtdoor jameer » 18 jun 2009, 10:08

Hallo,
Omdat er in mijn Mercedes ook een m102 motor zit heb ik al eens een ingebonden exemplaar
van een beurs gekocht. Op de voorkant staat mercedes-benz 230 benzine 123 series 1980-1985. (vraagbaak)
Nu klopt dit niet helemaal want in het boek zelf wordt ook van 190 gesproken. alleen deze motor is volgens mij gelijk aan mijn m102. Deze motor heeft ook een enkele distributie. Wanneer je er belang bij hebt kan ik er wel eens een kopie van laten maken, zo heb je ook info in het nederlands. De cd versie is wel veel uitgebreider natuurlijk.
nou ja kijk maar even , groet jasper.
jameer
 


Re:Olving

Berichtdoor Jaap 230E » 18 jun 2009, 12:22

Hallo Jasper,

Ik zou graag een kopie van je willen ontvangen indien dit mogelijk is stel ik dit bijzonder op prijs,en waarschijnlijk ben ik niet de enige.
Uiteraard dit alles tegen betaling/ gemaakte kosten etc, zie uit naar een reactie van jou kant.


Groeten van af een zonnige Veluwse Riviera.
Jaap 230E
 


Re:Olving

Berichtdoor Frasp » 18 jun 2009, 12:35

Jasper,

Ik kan niet anders dan me bij Jaap aansluiten. Uiteraard onder dezelfde voorwaarden van kosten etc. Hoor ook graag van je

Groet
Frank
Frasp
 


Re:Olving

Berichtdoor jameer » 18 jun 2009, 13:24

Hallo,

Het gaat dan wel alleen over de motor en verder niet over carrosserie enz..
Ik heb ook zo'n ingebonden map voor de dieselversies die is uitgebreider; vernellingsbak, diff., koppling etc. Indien nodig kijk ik daar weleens in voor carrosserie zaken.
Ik probeer er op korte termijn even kopieen van te maken.
groet jasper
jameer
 


Re:Olving

Berichtdoor Frasp » 18 jun 2009, 15:17

Hoi Jasper,

Het gaat me in dit geval ook puur over de motor. Om eindelijk eens in Nederlands te lezen hoe en wat. Die dieselversie heb ik geloof ik zelf wel ergens.

BVD
Frank
Frasp
 


Re:Olving

Berichtdoor Jaap 230E » 18 jun 2009, 17:49

Hoi Jasper,


Ook mij is het juist om het motor gedeelte te doen, dit even ter verduidelijking.
Jaap 230E
 


Re:Olving

Berichtdoor jameer » 25 jun 2009, 11:01

Hallo,

Je hebt een prive berichtje
groet jasper.
jameer
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten