De afgelopen weken lekker op vakantie geweest.
Vouwwagen achter de 200D gehangen en flink getweehonderddeet in de bergen van Frankrijk.
We togen naar een plaatsje in de Jura, Chatillon, een gehucht van niks. Mooi plekje aan een riviertje en iedere dag lekker met de familie leuke dingen doen.
Machtig mooi om met 72PK, een goed gevulde auto met aanhanger de bergen in te sturen. Het klimmetje net voor bij Luik moest al in 2e versnelling...
Bij Nancy lekker van de Peage weg gebleven, mooi binnendoor dus Epinal aanhouden. De N wegen in Frankrijk zijn doorgaans erg goed te rijden en zijn nauwelijks langzamer als de snelweg. Het mooie is ook dat je veel meer ziet en direct in de vakantiestemming bent. Het laaste half uurtje heb ik niet de N weg gevolgd, maar de D weggetjes. Dat zijn eigenlijk de kleinste weggetjes. Er zat een helling tussen waar ik 11 minuten in 2e versnelling heb moeten blijven omdat z'n 3 het gewoon niet trok. Machtig mooi.
Een dagje ter plekke rondrijden is al even mooi. Wat een uitzichten, wat een mooie wegen, geen 100meter recht stuk. Geen mens kom je tegen. En de 200D van 24 jaar oud die niet opgeeft.
Mijn mening over de W124?
Superauto, je hoeft mijn mening niet te delen, maar het biedt zo ongelofelijk veel comfort, rust en stuurgenot dat er geen moderne auto tegenover gezet kan worden. Dat biedt niks extra's.
Mijn mening over de 200D?
Eigenlijk een motortje van niks voor zo'n auto. Karakter zit er nauwelijks in. Hij zakt zo gauw terug dat vrachtauto's sneller zijn. Daar moet dus echt op anticiperen, maar als je dat door hebt loopt het wel lekker. Het goeie is dat al loop je vrij hoog in toeren, er geen herrie vanaf komt. Het blijft rustig, het motortje vraagt er om om getrapt te worden en op toeren gehouden te worden, maar het blijft een bepaalde rust uitstralen. Onderin toeren heb je helemaal niks.
De kloterij bij zo'n blokje is dat er onderin toeren totaal niks te halen valt. Kom je op een t-splitsing en moet je stoppen, dan mag ik hopen dat je de hellingproef goed beheerst. Zeker met een aanhanger er achter, en je neus een meter hoger dan de staart van de auto, en zo zijn de kruisingen in Frankrijk nogal eens. Bijkomend verschijnsel is dat deze blokjes heel traag op toeren komen. Dus koppeing aan laten grijpen, rem los en gas geven, de auto 1,5 tel op z'n plaats zien te houden tot de motor op toeren is en dan de koppeling verder op laten komen. Als je dan rolt, laat je de koppeling helemaal los en loopt het toerental terug. Dan duurt het weer even voordat de motor doortrekt en in z'n powerband terecht komt. Achter rijdend verkeer moet toch geduld hebben...
Bij koude motor is dat nog erger. Volgens mij houdt een bepaald warmloop systeempje het toerental tegen, hij komt dan nog trager op toeren.
Wat wel apart is, is dat ondanks de motor erg zwaar moet werken, de motor niet meer geluid naar de cabine doorgeeft. Het motortje gaat ook niet zwaar brommen ofzo.
Al met al heeft hij 2500km echt hard moeten werken, maar geeft totaal niet de indruk daar iets mee geleden te hebben. En dat bewijst toch de kwaliteit die Mercedes met dit concept in gedachten had. PK's heeft ie niet veel, maar ik heb er wel iets mee. Hard gewerkt, maar niks geleden. Olieverbruik is niet meetbaar, toch knap voor een blokkie wat zo lang hoog in toeren heeft moeten trekken. Het gemiddeld diesel verbruik was 1:15,1.