MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:25

koppeling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

koppeling

Berichtdoor oofies mirakel » 07 mei 2010, 16:52

Hallo beste liefhebbers,
Rijd ik in mijn Benz gaat mijn koppelingpendaal licht.De volgende dag was het weer normaal. Zit er nu lucht in mijn systeem? Als jullie tips hebben verneem ik het graag. het is dus niet konstant maar af en toe. Mijn niveau van het vloeistof is gewoon zoals altijd maar is donker van kleur verre van doorzichtig! Ben benieuwd naar reactie's. Bvd rené
oofies mirakel

Re:koppeling

Berichtdoor Patman » 07 mei 2010, 17:05

Hoogstwaarschijnlijk is het vochtgehalte in de rem/koppelings vloeistof veel te hoog.
Advies: eerst de vloeistof verversen,doe dan ook meteen je remmen rondom want dat gaat via hetzelfde reservoir,dan weet je zeker dat er geen luchtbellen in zitten,mits de cilinders dicht zijn en goed functioneren.
Is het nog niet goed,dan is er meer aan de hand en is je onderste of bovenste koppelingscilinder aan vervanging/revisie toe,mits je plaat en drukgroep in orde zijn...

Groeten,Patrick
Patman

Berichtdoor Haplo » 07 mei 2010, 19:04

Ehh.. niet om het een of ander, maar water in het systeem kan de oorzaak niet zijn.. Water is namelijk net zo onsamendrukbaar als remvloeistof..

't is natuurlijk een beetje een flauwe opmerking, want water (vocht) in je systeem is niet goed. Dat is een feit. Alleen kan het niet het symptoom zijn van een 'licht' koppelingpedaal. Je kan het een beetje zeurderig van me vinden, maar een forum als dit geldt als kennis-overdracht. Veel mensen willen echt iets leren, en dan vindt ik dat je ook wel de (compleet) juiste info moet geven.

Verder ben ik het zeker wel met Patrick eens. Vooral omdat het pedaal soms wel/soms niet licht is zou ik beginnen met het op orde krijgen van achterstallig onderhoud. Dus. Ontluchten van rem en koppelings cirquit!!

Maar ervan uitgaande dat er lucht in je koppelings-systeem hebt is de kans aanwezig dat er iets kapot is. Lucht in je systeem kan bijna niet komen door oude remvloeistof.. Zelfs niet door heeeele oude. Maar nogmaals.. Eerst onluchten, nieuwe vloeistof erin, en als het probleem dan blijft kun je systematisch gaan foutzoeken..
Haplo

Berichtdoor Luigi » 07 mei 2010, 23:36

Als je vloeistof erg donker is zit er waarschijnlijk water in.
Deze vloeistof is hygroscopisch, dit houdt in dat water aantrekt uit de buitenlucht.
Het is dan ook voor de handliggend dat de kans op roestvorming in de bedieningscilinders erg groot is.
Het kan zijn dat deze roest de werking beinvloed.
Als je toch de vloeistof gaat vervangen (is wel noodzakelijk geloof ik) kijk dan na het aftappen van de vloeistof eerst even in de cilinders of er roest in zit.

Veel suc6

Groet Luigi.
Luigi

Keer terug naar Techniek