[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Kokende accu : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 04:36

Kokende accu

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Kokende accu

Berichtdoor Jakeman07 » 08 mei 2010, 20:25

Vanmiddag werd ik tijdens het rijden opeens verrast door de niet bepaald aantrekkelijke geur van rotte eieren. Na eerst de naast mij zittende vriendin eens indringend aangekeken en voorzichtig gepolst te hebben, bleek de geur niet van menselijke origine te zijn. Na gestopt te zijn en een blik onder de motorkap geworpen te hebben, zag ik dat de accu letterlijk aan het koken was en dus ook de oorzaak was van de stank.

Kan iemand mij zeggen wat hier de oorzaak van is? De spanningsregelaar (van de dynamo) misschien? Indien ja, is deze "los" te vervangen of moet ik hiervoor de hele dynamo vervangen?
Jakeman07

Re:Kokende accu

Berichtdoor Leon » 08 mei 2010, 21:41

Ja, die is los te vervangen; zit samen met je koolborstels achterop de dynamo. Start de motor eens, en meet het voltage. 17-20 volt? Dan weet je genoeg.
Leon

Berichtdoor Jaap123 » 08 mei 2010, 21:46

Ik vermoed inderdaad dat de spanningsregelaar defect is, want ik zou geen andere reden weten voor een te hoge spanning.

de spanningsregelaar is simpel te vervangen, zelfs zonder de dynamo los te maken.
Kwestie van twee schroefjes. Wel even de accu loshalen.

Jaap123
Jaap123

Berichtdoor Citrobenz » 08 mei 2010, 22:08

Eerst de laadstroom meten
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Ruud Janssen » 09 mei 2010, 08:36

hallo
de accu zelf kan ook stuk zijn,platen krom en tegen elkaar aan .
ik heb het gehad in de caravan,je wil niet weten wat een zooi dat is als hij barst.
groeten ruud
Ruud Janssen

Berichtdoor Paul Snip » 09 mei 2010, 11:52

Accu stuk, of dynamo stuk. Je moet eerst even de laadspanning meten. Doe dit even met licht aan en bij circa 3000 toeren. Hij mag niet hoger dan 14,4 volt zijn. Is hij dat wel dan is je regelaar in de dynamo niet goed.

Komt hij niet boven de 14,4 volt, dan is je accu stuk!

Het licht moet aan omdat de dynamo bij een defecte accu niet mooi afregelen kan.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee

Berichtdoor henklith » 09 mei 2010, 14:51

Hoi, ik adviseer altijd om even langs een stroomboer te gaan (accu huis bedoel ik) niet naar een kwikfitter natuurlijk, maar iemand die er verstand van heeft!
Worden alle zaken even doorgemeten, en meestal krijg je dan nog een gratis advie ook.
De spanningregelaar vervangen is half werk, meestal zijn de sleepringen dan ook defect.
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Jakeman07 » 18 mei 2010, 06:51

Allereerst bedankt allemaal voor jullie reactie. Het probleem zat hem inderdaad in de spanningsregelaar. Die heb ik dan ook vervangen (kosten € 13,20). Verder bleek de accu bijna droog te staan, want ik heb er 2 liter demi-water bij moeten doen en daarna aangesloten op een druppellader. Gelukkig bleek deze de aanslag te hebben overleefd. Heb hem nog door laten meten en was nog prima in orde!
Jakeman07

Berichtdoor MBvO » 18 mei 2010, 17:06

Algemene opmerking: Als een accu werkt (en zeker als hij overladen wordt) komen er schadelijke gassen vrij. Je zult misschien bij de dopjes/ polen van je accu wel een soort wit poeder hebben gevonden (neergeslagen gas zeg maar even voor het gemak). Dit spul is hartstikke giftig en corrosief, dus was het met goed veel water weg en hou het vloeistofpeil van je accu in de gaten (evt. bijvullen met gedestilleerd/gedemineraliseerd/demi-water indien van toepassing voor jouw type accu - @Jake: zoals je al gedaan hebt).
MBvO

Berichtdoor Hans230CE » 18 mei 2010, 18:39

Jake,

ik vrees toch voor je batterij, als die van ouderdom is, zal hij het niet lang meer trekken. Dat zijn serieuze klappen voor zo'n ding.
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto