[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Niveauregeling Nieuwe Stijl : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:26

Niveauregeling Nieuwe Stijl

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Niveauregeling Nieuwe Stijl

Berichtdoor Haplo » 08 mei 2010, 23:22

Vandaag was ik voor het eerst in Waarland.. En dat was helemaal top. Buiten het feit dat ik het reuze gezellig vond, was het ook reuze handig. Bijgestaan door Wiebren, Jaap en Govert gingen al m'n klusjes in een razend tempo. En helemaal over de top is het natuurlijk als je zelf nog ergens in de smeerput bezig bent en er iemand uit zichzelf ineens kleppen begint te stellen terwijl dat voor vandaag eigenlijk niet eens op de planning stond.. Bedankt Govert!! Maar de rest natuurlijk ook. Voor het gebruik van de ruimte, eten/drinken, en raad en daad.

Maar eerder op de dag stond de hele groep zich te vergapen aan mijn motorruimte, waar vooral veel aan op te merkten viel in bijzondere zin. Na mijn vraag waar die extra slangen welke ik zelf niet herkende voor diende kon ik me wel voor de kop slaan. Want zelf had ik ook eigenlijk wel op kunnen merken dat de gehele niveauregeling pomp ontbrak! Maar dat werd nu dus door vrij snel duidelijk. Kortom, mijn 300TDT is voorzien van de niveauregeling "nieuwe Stijl".. En voor degene die dat nog niet doorhad.. Dat is niet heel origneel.

Waar het op neerkomt is dat m'n auto de normale pomp geheel mist. Daarvoor in de plaats zijn de leiding kunstig verlengd, en aangesloten om m'n stuurbekrachtigings pomp.. Ach ja.. das immers ook een Hydropomp.. Slim en leuk bedacht, alleen toen we het systeem gingen testen bleek het niet te werken: Motor gestart, verneld stationair, hevel onder de auto bewegen... en... niets.. Bij mijn vorige T werkte het prima, dus ik wist dat ik in iedergeval stromings geluiden rond het ventiel behoorde te horen, en eigenlijk ook voelen.. Niets van al dat.. Kortom.. Geen goed idee..

Of toch?? Want toen ik thuis kwam bedacht ik me dat er in het stuurbekrachtings cirquit natuurlijk helemaal geen hoge druk heerst totdat er iemand aan het stuur draait en de pomp ook daadwerkelijk hard moet werken. Dus test nogmaals uitgevoerd maar nu met versneld stationair, EN iemand die kwistig het stuur heen een weer draait.. En zie daar,.. De auto komt gewoon omhoog!! Tesamen met de stormings geluiden en gevoel in het ventiel zoals ik gewend was. En het duidelijk bewijs kwam ook van het feit dat iets te kwistig en te vaak pielen met de hevel direct leidde tot een slippende stuurpomp snaar.. :(

Al met al is het nog niet eens zo'n raar systeem. Immers tijdens het rijden is het systeem van de bekrachtiging natuurlijk regelmatig flink op druk. En daarmee kan de Nivoregeling natuurlijk gewoon prima werken. Natuurlijk raad ik dit niemand aan. Immers de olie van de stuurbekrachtiging wordt nu gedeeld met die van de niveauregeling. Tevens is het buffervat van de Nivo uit bedrijf genomen, en is het reservoir van de bekrachtiging nu dus buffer voor beide.. Niet echt de bedoeling...

Conclusie.. Inventief.. het werkt zelfs. Maar doe het liever gewoon zoals het hoort.. ;)

Govert heeft overigens uitgebreidt foto's genomen, wellicht kan ie die posten.. Kunnen we het ook nog even hebben over die rare 3de peilstok opening waar ik inmiddels ook een antwoord heb. Ik weet dat daar foto's van zijn, dus daar wacht ik ff op..

Groetjes, Bert.
Haplo
 


Re:Niveauregeling Nieuwe Stijl

Berichtdoor bartolo66 » 09 mei 2010, 01:25

Is iig een inventief iemand geweest die dat bedacht heeft. Wel een leuke noodoplossing :-o


volgens mij kun je lang wachten op die foto's. Govert post hier niets meer, hij heeft al zijn bijdragen verwijderd.<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2010/05/09 01:29
bartolo66
 


Re:Niveauregeling Nieuwe Stijl

Berichtdoor Leon » 09 mei 2010, 12:26

Het frappante is dat "moderne benzen" precies op die manier werken, de C klasse station heeft een hoogteregeling die via de stuurbekrachtigingspomp werk. Wel is de pomp dan ietsje aangepast voor dit doel.
Leon
 


Re:Niveauregeling Nieuwe Stijl

Berichtdoor JantjeV8 » 10 mei 2010, 07:35

De servo pomp draait in feite drukloos mee zolang je niet aan het stuur draait. Er heerst wel druk in het circuit, maar door een veer geregelde klep stroomt de olie rondjes in de pomp.
Draai je aan het stuur, komt er een toegang voor de olie vrij, de klep valt dicht en de olie stuurt door je stuurhuis. STuurwiel weer stil, druk loopt op, klep dicht en olie circuleert weer.

Op zich totaal niets mis mee, een gewone hydrauliekpomp dus.

Ga je daar een component bij plaatsen, moet dat eigenlijk via een verdeel blok of een manifold of zoiets. Niet zomaar ertussen prikken, en al helemaal niet pas laten werken als je je stuur bediend. In de bocht wil je de geometrie van de auto zo min mogelijk wijzigen.

Dan is er nog verschil in werkdrukken. Bij mijn weten, maar weet dit niet zeker, werkt de servopomp op een werkdruk van 120bar, de hydrauliek voor de niveau op 200bar. Mogelijk dat dit opd e wis-cd ergens vermeld staat. Is het controleren waard.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Niveauregeling Nieuwe Stijl

Berichtdoor MBvO » 10 mei 2010, 18:51

Nou is het beter feitelijke data te plaatsen (misschien dat ik daar nog eens aan toe kom) maar als ik me niet vergis staat er op mijn stuurbekrachtiginspomphuis iets vermeld van (maar) 65 bar.
MBvO
 


Re:Niveauregeling Nieuwe Stijl

Berichtdoor Haplo » 10 mei 2010, 20:04

65 bar klinkt inderdaad aannemelijker.. Boven de 100 bar kun je geen 'gewone' o-ringen meer gebruiken. Dan zit je vast aan extra stugge (90 shore) o-ringen en eigenlijk verplicht teflon backup ringen. Sommige constructeurs wijken daar wel eens eigenwijs van af, maar dat verwacht ik niet direct van MB.. Kortom.. Ik denk dat de drukken niet veel hoger zijn dan 80 bar..

Maar ook ik weet 't niet zeker. Als iemand het ergens kan vinden..
Haplo
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten