Hoi,
Ik denk dat die 1:13 bij mij vandaan komt. Heb ik inderdaad een keer gehaald op een lange, constante snelwegrit heen en weer naar Madrid (Castilla/Leon is vrij vlak en glooiend, dus eigenlijk nog knap heuvelachtig in vergelijking met Nederland
) met een vijfbak en 110 op de teller (dus werkelijk zo'n 102 km/u). Dat is dus echt je best doen. En ik heb gemerkt dat de auto lekkerder overstapt tussen de versnellingen als je iets langer doortrekt dan ik toen deed, dus ik rijd nu iets minder zuinig.
In de dagelijkse praktijk rijd ik ook zo'n 1:11. Ik ben nu ook km's en getankte liters aan het bijhouden, maar heb dit nog maar drie tankbeurten gedaan, dus nog weinig nieuws (en geen data bij de hand).
Vijfbak is op de lange duur natuurlijk zuiniger vanwege lagere toeren, maar die schijnen harder te slijten dan de vierbakken en hoeveel tankbeurten je wel niet uit de kosten van 1 revisie kunt betalen daar denk ik maar niet over na. Maar, ik ben blij met mijn vijfbak want het is stiller in de auto en zeldzamer!
Een differentieel van een T-versie vermindert het toerental ook ten opzichte van dezelfde snelheid met een normaal differentieel.
Kleppen stellen en een schoon luchtfilter helpt ook.
Misschien een keer een potje injectorreiniger bij de diesel, kan ook geen kwaad en kost niet veel.
Of die 'nieuwe diesel' bij onze auto's wat doet, weet ik niet, heb ik ook niet geprobeerd, maar ik denk het niet.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/06/23 17:07