door Antoontje » 28 jun 2009, 23:04
ah, dus de test bied nog geen uitsluitsel. Gelukkig kan ik morgen eens goed kijken naar de cilinders.
Vandaag heb ik de kop los gemaakt. maar hij gaat er nog niet van af, de ketting spanner zit in de weg, en houdt de kop "vast" weet iemand waar de bout zit om de ketting spanner los te krijgen? ik vind hem morgen wel, maar dat is dan pas nadat ik 5 andere bouten heb los gedraaid.
Of is er een andere oplossing voor dit probleem? De ketting spanner past dus niet door de kop heen, en zal er van bovenaf uitgetild moeten worden.
Ik kwam wel een aantal opmerkelijke zaken tegen tijdens het losmaken van de kop.
1)Enkele kopbouten had roest water aanzich, de zelfde kleur als de bruine brei wat koelwater moet voorstellen.
2)Op de cilinders (die ik dus lastig kan zien omdat ik de kop maar een klein eindje kan optillen) ligt een laagje water.
3)De gehele koppakking zat onder dat "water".
kortom, het koelwater vloeit rijkelijk door het blok heen, dat verklaart ook het verbruik van het koelwater, en daarmee de hoge temperaturen door een lage waterstand. Hopelijk zijn de cilinders in top conditie en is de koppakking de oorzaak van de compressie lek, maar dat moet nader onderzoek uitwijzen.
Wat betreft de inhoud van de cilinder in zijn bovenste dode punt, dat moet toch iets zijn in de orde van "cilinderinhoud/compressieverhouding"
wat uitkomt op ongeveer 500/20=25. de voorkamer nog niet eens meegerekend. maar goed. Ik wil er ook niet telang over hebben morgen zal ik eens verder kijken als ik die vervelende kettinggeleider/spanner weg krijg.
Foto's volgen uiteraard