Wat gedachten:
- Zijn het zeker weten je banden die piepen op het asfalt of zijn het misschien je lagers of remschijven die aanlopen?
- Wegdek: Betonvloeren in parkeergarages piepen bij het minste of geringste....
- Bij insturen tot het maximum bij bijv. fileparkeren piept de V-snaar ook vaak (laatste paar cm. stuurdraaiing). Dat is normaal. Niet forceren is de boodschap...
- Olieniveau en evt. filter van stuurbekrachtiging zijn zelf makkelijk te verversen/vervangen al zou je bij een piep-/jankgeluid eerder aan de V-snaar denken. Te slap misschien? Een goede V-snaar wappert niet als hij draait, uitgelubberde wel. Een correct gespannen V-snaar kun je (bij uitgeschakelde motor
) ongeveer een kwartslag draaien in het midden tussen de rollen.
- Wat bedoel je met 'wringen' bij inparkeren?
- Van wanneer zijn je banden (ken je de DOT-code?). Als het erg oude banden zijn kan het rubber verdroogd/verhard zijn en dan hebben ze veel minder grip en piepen sneller.
- Bandenspanning op orde? Mijn Uniroyal banden moeten wel op 2.4 bar staan willen ze een beetje vorm houden.
- Stond je toevallig zo dicht langs de stoeprand of ander obstakel dat je wielen daartegen drukten bij het draaien aan het stuur? Zo kan je omgemerkt ook iets forceren.