Foto gemaakt in Schiedam (buffer tussen Rotterdam en de Haringstad) ergens in de jaren 50.
Ik weet niet waar precies, en ook het model en type ken ik niet.(Ik weet het, ben een cultuurbarbaar
De foto is bijzonder voor mij oa. omdat het 1 van de eerste Mercedessen is die mijn Opa ooit heeft gekocht. Ook vind ik het gewoon een prachtige foto.
De auto werd door mijn opa als taxi ingezet. hier zit een verhaal aan vast. Ergens na de oorlog had mijn opa een benzinestation van de Total. Bij het aangaan van het contract met die olieboer kon hij kiezen voor een vast bedrag per maand of een paar centen per liter die verkocht werd. Hij koos voor het laatste. In de jaren na de oorlog ging het steeds beter met Nederland, er kwamen steeds meer auto's dus ook met de benzinepomp ging het uitstekend. Uiteindelijk kon mijn grootvader dus 2 nieuwe Mercedessen aanschaffen, als 1 van de 1e in Schiedam, ze kwamen geloof ik in de plaats van Citroëns. Hij adverteerde zelfs met het feit dat men met een luxe en comfortabele Mercedes vervoerd werd als men zijn taxibedrijf belde. Het werd een groot succes, dus meer Benzen volgden al snel. Ik vind het opmerkelijk dat de weerzin jegens alles wat duits was relatief kort na de oorlog dus niet meer voor alles gold.
Mijn vader heeft ook nog in deze auto taxi gereden, in het begin zelfs nog vóórdat hij z'n rijbewijs had... Toen deed men niet zo moeilijk
Nadien heeft mijn Opa alleen nog maar Mercedessen aangeschaft voor het taxiwerk.
Later is het bedrijfje van mijn Opa samengegaan met een paar andere taxibedrijfjes en begin jaren 60 verder gegaan onder de naam Eurotax dat uitgroeide tot 1 van de grootste particuliere Taxiondernemingen in Nederland dat bijvoorbeeld ook de Nederlandse regering in Den Haag tot zijn vaste klanten mocht rekenen.
Begin jaren 90 is Eurotax overgenomen door Connexxion , bij de meeste wel bekend denk ik.
<br><br>Post edited by: Motormongool, at: 2009/06/28 14:54