MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:23

Kleppen stellen W123 250 op LPG

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Kleppen stellen W123 250 op LPG

Berichtdoor Lampi W123 250 » 16 mei 2010, 19:57

Hallo allemaal!

ja ook ik ben aan de beurt om eens de kleppen te stellen volgens alle deskundigen en "deskundigen" ...
Nu heb ik al eens een geweldig verhaal gelezen van Toontje over het stellen van kleppen bij een Diesel en net nog een stuk over een 1977 280E. Maar....... ik ben helaas nog niet in het bezit van een WIS Cd, dus ik vraag me dan af wat de voelermaten zijn voor in en uitlaat voor mijn W123 motor... ?

Iemand ervaring hiermee? Hoe zit dat bij een 6 cilinder? Volgorde van de kleppen?
Misschien iets om (weer?) eens een workshop voor te doen?

Ik hoor graag jullie reacties!
Lampi W123 250
 


Re:Kleppen stellen W123 250 op LPG

Berichtdoor ruud00000 » 16 mei 2010, 21:00

Ben zelf ook nieuw hier en geen deskundige maar 'deskundige' maar hoe dat ook zij, ik rij zo'n 10 jaar een 280 op gas en heb altijd zelf de kleppen gesteld.

Waarden uit het handboek (Reparaturanleitung 309 Verlag Bucheli) voor 280:

Koud (ca 20graden Celcius):
in: 0,10mm
uit: 0,25mm

of
Warm (ca 60 +/- 15 graden C):
in: 0,15mm
uit: 0,30mm

voor 250:
Koud (ca 20graden Celcius):
in: 0,10mm
uit: 0,20mm

of
Warm (ca 60 +/- 15 graden C):
in: 0,15mm
uit: 0,25mm<br><br>Post edited by: ruud00000, at: 2010/05/16 21:09
ruud00000
 


Re:Kleppen stellen W123 250 op LPG

Berichtdoor Lampi W123 250 » 16 mei 2010, 21:45

Hoi Ruud,

Geweldig! Hier kan ik wat mee. Dank je wel!

Ik moet nog wel even de foto´s van anderen bekijken, want dat verhaal van "eerst de veer verwijderen volgens Harry" snap ik nog niet helemaal. Dat staat ergens genoemd bij een tekening. Kan hem helaas nu zo snel niet vinden.

Groet van de Veluwe
Lampi W123 250
 


Re:Kleppen stellen W123 250 op LPG

Berichtdoor ruud00000 » 16 mei 2010, 22:01

Dat verhaal ken ik ook niet, maar dat wijst zich redelijk vanzelf als je de deksel eraf hebt: met bijv. een schroevendraaier wip je ze stuk voor stuk eruit. Het zijn geen schroefveren maar gebogen stripjes metaal.

Achteraf er weer indrukken, wel opletten dat je ze goed in de uitsparing drukt, totdat het weer 'klikt'. Dit zegt je zo natuurljk weinig, haal het maar eens open.
ruud00000
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten