MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:21

wel of geen hitteschildje in remklauwen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

wel of geen hitteschildje in remklauwen

Berichtdoor henklith » 29 jun 2009, 12:31

Ik kom tot de vreemde ontdekking dat in tegenstelling tot de voor- remklauwen er op de achterremklauwen geen, of althans niet in alle gevallen een hitteschildje zit.
Ik had achter een Bendix (oid) remklauw, en daar zat zo'n plaatje, of wat daar nog van over was.
Deze remklauw was dermate rot en volledig vast gaan zitten (de zuigertjes) dat ik bij Harrie maar even een andere gebruikte remklauw heb gehaald, Harrie had echter een ATE rem! deze was prima gangbaar, alleen wat je kan verwachten is de de rubber stofkapjes al verpulveren als je er naar wijst.
Dus ik een revisie setje besteld bij Ben haagsma (ik maak er een gewoonte van om "man en paard" te noemen alhoewel deze vergelijking bij beide heren niet zo zeer opgaat natuurlijk).
Maar goed, ik krijg van Ben dus een setje rubbetjes die er ook inderdaad bij horen.
Maar tot mijn verbazing zit er geen hitte schildje bij.
Des te vreemder daar er in het zuigertje een stukje is uitgevreesd waar het hitte schildje in moet liggen.
Ben zegt dat die ATE achterremmen geen hitte schildje hebben, en Ben geloof ik direct.
Ik meld het maar even, geef het maar door als aandachts puntje oid.:o))

Groet, Henk
henklith
 


Re:wel of geen hitteschildje in remklauwen

Berichtdoor RenK » 29 jun 2009, 13:41

Hallo Henk,

Afgelopen week mijn voorremmen totaal gereviseerd. Linkerklauw zat wederom muurvast.
Nu dus de beide klauwen geheel gedemonteerd en alle rubbers vervangen.
LET OP de zuigers (calipers) insmeren met "blauw vet" (lijkt wat op vasaline)geen kopervet gebruiken want dat gaat met Dot4 vastzitten. Remolie kan vocht bevatten dus roest geven, blauw vet doet dit niet.
Heb ook die schildplaten meteen vervangen, zaten in de revisieset. Achter heb ik gelukkig nog geen problemen gehad.

Wel zijn er erg veel verschillen in onderdelen voor ATE en Bendix kwam ik achter.
Een revisiesetje bendix voorkant kost ca €25.

Ach , het knutselen houd je in elkgeval uit de kroeg :-)

Groetend
Kees
RenK
 


Re:wel of geen hitteschildje in remklauwen

Berichtdoor frank_300tdt » 29 jun 2009, 13:45

Hallo Henk,

Ook ik was tot die ontdekking gekomen. Achter zitten wel de uitsparingen voor de hitteschildjes maar ze worden niet gemonteerd. Ook als je revisiesetjes voor achter koopt zitten er geen schildjes bij. Ik heb bij verschillende leveranciers gevraagd (inclusief de MB garage) maar die kunnen ze niet vinden. Blijkbaar worden de achterremmen niet zo heet als de voorremmen. Hoe heet die worden heb ik een keer gehad toen we van zwitserland nar italie gingen, zo'n 80 km bergaf met een caravan die lekker meeduwt ondanks z'n eigen remmen. Natuurlijk zo veel mogelijk op de motor afgeremd maar op een gegeven moment gat het zo steil dat je we moet remmen. Onder aan de berg eens even aan de schijven gevoeld, dat deed pijn en het stonk behoorlijk! (die aangebrande vinger).

gegroet

Frank
frank_300tdt
 


Re:wel of geen hitteschildje in remklauwen

Berichtdoor MBvO » 29 jun 2009, 14:19

Bij het remmen schuift het gewicht naar voren en zeker 60% van de remkracht moet dus ook van de voorremmen komen (vraag maar aan eender welke motorrijder), dus zullen de voorremmen ook wel heter worden dan de achterremmen. De diameter van de remschijven voor is ook bij veel auto's groter dan de diameter van de achter remschijven (goed zichtbaar bij bijv. Audi A3).
Om te voorkomen dat de remmen tijdens afdalingen erg warm worden is het beter om, in plaats van continu zachtjes remmen, af en toe wat steviger te remmen (bijv. snelheidsreductie van 10-20 km/u) en dan weer een tijdje helemaal los te laten, zo koelen de remmen tussendoor beter.
MBvO
 


Re:wel of geen hitteschildje in remklauwen

Berichtdoor henklith » 29 jun 2009, 15:24

Ja, of dat warm kan worden!! wat denk je dat er aan kinetische energie vrij komt.
En die kan alleen maar in warmte omgezet worden, (in extreem geval in licht :o))
Maar goed, ik begrijp dat ik niet de eerste ben die verbaast stond vanwege het niet bij alle types gebruik van hitte schildjes.
Het lijkt mij met hitte schildjes beter, zonder lijkt mij vooral de rubberstofkappen behoorlijk warm te worden waardoor die sneller verouderen.
Groet, Henk
henklith
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten