Hoe je het ook wendt of keert zit er altijd zeker 60% water in je koelvloeistof, of je het nou kant en klaar koopt of zelf puur mengt met water. Na een jaar of twee begint de koelvloeistof zijn corrosiebeschermende werking te verliezen en wordt het aangeraden om het te vervangen. Het schijnt wel zo te zijn dat er 'oude' en 'nieuwe' koelvloeistof is, de oude tast wel aluminium aan en de nieuwe (glycogel oid/ vermeld vaak iets van 'multimetal') zou dat niet doen.
Een keertje doorspoelen met schoon water kan geen kwaad... bij mijn andere auto heb ik er emmers vol schoon water ingegooid en het liep er zo aan de onderkant weer bruin uit. Remedie: vooral niet te lang wachten met vervangen en goede koelvloeistof gebruiken. Gedemineraliseerd/ gedestilleerd water is mooi, maar alleen zinvol als je kraanwater heel hard is (veel kalk bevat), dat wordt zelfs op de MB WIS CD vermeld, anders volstaat ook kraanwater.
De kooktemperatuur komt niet alleen door de koelvloeistof, maar ook door de bar overdruk in het systeem, waardoor ook water pas bij >100 graden kookt. Ik zat gister een programma over bergsport te kijken en op 6000m hoogte kookt je water al bij 80º, dus ook nog wat om rekening mee te houden als je in eeh... Limburg woont of zo