[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
remklauwen schoonmaken : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:35

remklauwen schoonmaken

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

remklauwen schoonmaken

Berichtdoor henklith » 30 jun 2009, 21:38

(zonder dat je eigen klauwen al te smerig worden :o))
Hoi, even een vraagje ik heb een grote partij achter-remklauwen van iemand overgenomen, de klauwen zijn gedeeld (de 4 bouten gelost)
alle zuigertjes zijn er uit, en ook de rubbers, die zitten er allemaal los bij.
Maar mijn bedoeling is om alles weer bruikbaar te maken met zoveel mogelijk bijgeleverd materiaal natuurlijk.
Nu wil ik eerst de gedeelde klauwen schoon maken, weet iemand een goede en makkelijke methode?
Ik heb Toon wel is in de weer gezien met een emmer speciaal spul van t'ouwe ijzer of zo iets.
Heeft iemand ( misschien Toon wel) ervaring met dit spul om de remmen mee schoon te maken?
Groet, Henk.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/06/30 21:39
henklith
 


Re:remklauwen schoonmaken

Berichtdoor Semrick » 01 jul 2009, 06:16

Hoi Henk,
Ik wil je niet bang maken maar....
Ik heb wel eens ergens gelezen dat je remklauwen niet mag delen (lees uit elkaar schroeven).
Dit zou er mee te maken hebben dat je ze niet meer lekvrij gemonteerd krijgt.
En zeker als je een grote partij hebt kan het lastig worden om de juiste helften weer bij elkaar te vinden. Als je helften aan elkaar gaat schroeven va verschillende klauwen dan komt het denk ik helemaal niet meer goed.

Volgens mij gebruikte Toontje ontgrijzer voor tuinmeubelen. ;-)
Of even zandstralen dat werkt ook prima.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:remklauwen schoonmaken

Berichtdoor JantjeV8 » 01 jul 2009, 07:13

Paar dagen in een bak dieselolie laten weken, daarna borstelen.

Als je de delen weer samenvoegt, denk ik dat je een of ander hele goeie vloeibare pakking er bij moet gebruiken.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:remklauwen schoonmaken

Berichtdoor Toontje » 01 jul 2009, 07:16

hoi hoi
dat ontgrijzer gebruik ik voor aluminium
dat spul van het oude ijzer werkt prima op staal ik heb het gekocht na dat iemand op het forum paar foto's van zijn remklauwen die hij met dat spul heeft gedaan op het forum zette.
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:remklauwen schoonmaken

Berichtdoor Wiebren240D » 01 jul 2009, 11:56

Hallo Henk

ik zeg bezint eer ge begint.

ik heb hier in Sneek ook wel een bak vol liggen komt zo nu en dan wel iemand langs om een remklauw maar om nu te zeggen het loopt storm nou nee.
ik maak ze klaar als er iemand belang bij heeft.

met de groeten van Wiebren ut Snits.
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:remklauwen schoonmaken

Berichtdoor henklith » 01 jul 2009, 12:35

Ik snap de reserve ten aanzien van klauwen uit elkaar schroeven, als het niet nodig is ook niet doen, maar meestal is het wel nodig, om de zuigertjes er uit te halen, of om het netjes te monteren.
ik hou de delen die bij elkaar horen dan ook bij elkaar.
gewoon een beetje secuur werken, en het zal wel mee vallen, moch ie toch gaan lekken/zweten, dan zie je dat denk ik wel.
Ontgrijzert voor alumminimum (moeilijk te zeggen en te schrijven;o))
Dat andere spul waar je twee bussen van besteld hebt Toon dat kan ik dus wel voor de remklauwen zelf gebruiken?
Heb je de link nog naar dat artikel over/van die remklauwen schoonmaker?
Tot zover bedankt voor suggesties :o)
Groet, Henk

NB: kleine ijzerwaren, bouten moeren beugeltjes heb ik momenteel in een bakje ultrasonoor reiniger liggen, wat ik ooit in op MP gekocht heb.
Ik heb er eem mengsel van water en wc eend in gedaan, dat blauwe spul.
henklith
 


Re:remklauwen schoonmaken

Berichtdoor MBvO » 01 jul 2009, 13:57

Wij van W123c-eend, adviseren WC-eend, of hoe was dat ook al weer?

Misschien ook wat voor de 2CV-eend club, of zoiets... ;-)
MBvO
 


Re:remklauwen schoonmaken

Berichtdoor henklith » 01 jul 2009, 15:41

Ja,, Goed spul, snap jij nou dat sommige mensen het door het door het toilet spoelen?
Groet, Henk
henklith
 


Re:remklauwen schoonmaken

Berichtdoor RenK » 01 jul 2009, 16:51

Hoi Henk,

LET OP als je de klauw splitst zitten er twee kleine rubbertje tussen die de beide delen van de inwendige buisjes afsluiten tegen lekkage. WEES DAAR ZUNIG OP !! Zijn niet te bestellen kreeg ik te horen.

Heb hier mijn rechtervoorklauw moeten splitsen aangezien de ene kant muur vast zat. Met een stuk tape de gaatjes dichtgeplakt en een plankje erop geklemd met een lijmtang. Manchetten en hitteschild er afgehaald.
Toen op de andere ingang perslucht gezet. Na wat tikken en uuuuuuren in de W12 (busje was bijna leeg :-) ) eindelijk los Kunnen krijgen met 10 atm lucht druk erop. Maar pas op, toen hij los kwam knalde hij omhoog en sloeg een gat in mijn plavond :-), gelukkig stond ik er ver naast maar je schrikt je rot.
De rubber ringen waren bijna beton zo hard. Schoon geschuurd met een staalborstel op de haakse slijper. Dat ging perfect. Die op de boormachine deed bijna niets. Rustbuster heeft die dingen en ze kosten €12,50.
Nu zien de delen er weer als bijna nieuw uit. binnenkant met staalwol geschuurd omdat je geen krassen mag maken.
Binnenkant ook ingesmeerd met "blauw vet" gebruik geen kopervet want dan gaan ze weer kleven. Remolie bevat vocht dus kan roest geven. Tube kost ca €10,--. Rubbers erin en de calipers ook ingevet. Dan druk je ze er met wat draaien zo weer in. Dan manchet erop en samen bouwen.
Hij remt nu weer perfect !!
revisie setje voor voorkant kost ca €25,--

Dat blauwe vet wordt speciaal aanbevolen voor auto's die weinig kilometers maken, ander vet of olie kan verharsen en dit niet. Bij weinig gebruik moeten ze dus nu gangbaar blijven,

Ontluchten gaat bijna van zelf, potje met slangetje in de bodem beetje olie in doen en op de nippel aansluiten.
Zorg dat je zo laag mogelijk blijft maar net iets boven de nippel.
Open zetten en halfuurtje koffie gaan drinken, nu loopt de olie uit je remreservoir zo naar beneden en drukt de lucht eruit. zorg wel dat dit reservoir vol blijft. Daarna nippel dicht en stevig remmen, hard? dan is de lucht eruit.
Zo niet dan ontluchten met hulpje, trappen en nippel open/dicht.
Dit voor meelezers die dit nog nooit gedaan hebben :-)
Maar pas op !! Als je het niet goed doet kun je niet meer remmen dus werk nauwkeurig en heel voorzichtig. Remt hij niet stevig ( hard! dus niet sponzig) ga dan ook NIET proefrijden !!!

Groet
Kees<br><br>Post edited by: RenK, at: 2009/07/01 17:05
RenK
 


Re:remklauwen schoonmaken

Berichtdoor henklith » 01 jul 2009, 17:07

Ja klopt Kees rubbertjes tussen de beide klauwdelen goed bewaren.
Je loopt bij zo'n revisie tegen allerlij vreemde zaken aan.
Bv. op de achter klauwen zitten geen hitte schildjes, althans die van ATE, op bendix weer wel.
De bouten waar de klauw mee vastzit aan de remankerplaat zijn geen rekbouten/pasbouten/dehnschrouben) (zoals voor!!) die van voor passen ook niet achter !
Maar het zijn voldraad bouten, die niet echt opsluiten in de gaten van de remklauw!?
Achter zitten (soms of vaak?) geen zekerings plaatjes om de twee bouten mee te zekeren.
Het lijkt wel of de W123 van achteren een beetje een stiefkindje is geworden :o)) (begon hiermee heel langzaam het verval van de vernieuwing :o))
De W115 zit naar mijn idee beter in elkaar, en zijn ook de zelfde klauwen.
Dus uitwisselbaar.
Groet, henk
henklith
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 115 gasten