[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Automaat : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:39

Automaat

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Automaat

Berichtdoor keesjip » 30 jun 2009, 21:10

Recent heb ik mij aangemeld bij de W123 Club.
Reden is dat ik sinds kort in het bezit ben van een Mercedes G (1982) waar de motor en automaat van een Mercedes 300TD Break (1981) zijn ingebouwd.
Vanaf het begin vond ik de automaat bonkerig bij oPschakelen, bij het gas diep intrappen (nog geen kick down) hoor ik tevens een “ruw” geluid vauit de automaat wat minder wordt als de auto op snelheid is.
Ik heb inmiddels in het forum het nodige gelezen over automaat problemen.
Als eerste stap heb ik de olie van de automaat ververst en het filter vervangen. (prima beschreven in het forum)
Problemen zijn wel minder maar niet over.
Waar ik inmiddels ook achter gekomen ben is dat er geen vacuümslang op de modulator aangesloten is.
Zou iemand mij kunnen aangeven wat het effect kan zijn op de werking van de Automaat als de vacuum aansluiting niet aangesloten is??
Indien iemand een adres weet in het Noorden (ik woon zelf in de buurt van Assen) waar ik de bak zou kunnen laten beoordelen zou ik ook al een stapje verder zijn.
Hopelijk kan iemand adviseren.
B.v.d.
Kees
keesjip
 


Re:Automaat

Berichtdoor Wiebren240D » 30 jun 2009, 21:18

Hallo Kees

ik denk dat Marcel Kappen in Dalen je wel verder kan helpen.
ik ken de man niet persoonlijk maar ik hoor ook nooit slechte berichten over hem en zijn bedrijf.
hij doet meen ik alleen maar Mercedes oltymers en jongtymers.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Automaat

Berichtdoor keesjip » 30 jun 2009, 21:30

Wiebren,
Bedankt voor je snelle reaktie, ik zal in ieder geval contact opnemen met Marcel Kappen wat hij kan betekenen.
M.v.g.
Kees
keesjip
 


Re:Automaat

Berichtdoor Govert » 30 jun 2009, 21:37

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:32
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Automaat

Berichtdoor keesjip » 30 jun 2009, 22:00

Govert,
Bedankt voor je reaktie, de auto is een Mercedes -Gelande met motor en automatische bak uit een 300Turbo diesel break (1981)
keesjip
 


Re:Automaat

Berichtdoor Govert » 30 jun 2009, 22:19

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:33
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Automaat

Berichtdoor JantjeV8 » 01 jul 2009, 07:16

Lees de laatste 2 bladzijden maar eens. Met de info van Govert en Paul en flink wat proberen heb ik van een houteren bak een magnifiek schakelende bak weten te maken.

http://w123club.nl/component/option,com ... 7/catid,9/
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Automaat

Berichtdoor keesjip » 01 jul 2009, 21:25

Govert,
Ik heb een foto bijgevoegd van de achterzijde van de brandstofpomp, hoop dat het is gelukt.
je ziet twee bruine vaccumleidingen (rechter bovenhoek op de foto)lopen.
Een is via T stuk afgetakt van de leiding tussen pomp en servo en loopt naar een aansluiting bij de stuurkolom.
Er komt een bruine leiding ook aangesloten bij de stuurkolom terug welke achterop de brandstofpomp is aangesloten.
Dit is wat er aangesloten is op het vacuum.
<br><br>Post edited by: keesjip, at: 2009/07/01 21:28

keesjip
 


Re:Automaat

Berichtdoor Govert » 02 jul 2009, 01:50

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:37
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Automaat

Berichtdoor JantjeV8 » 02 jul 2009, 07:28

Zit er niet een bak onder van de eerste serie, ik dacht dat die met een stang of kabel bediend werd??
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Automaat

Berichtdoor Govert » 02 jul 2009, 07:56

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:38
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Automaat

Berichtdoor Govert » 02 jul 2009, 10:26

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:40

Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Automaat

Berichtdoor keesjip » 02 jul 2009, 21:40

Govert en Jan (V8)bedankt voor jullie snelle informatie ik zal nagaan wat er ontbreekt en kijken of ik benodigde onderdelen kan organiseren.
Als ik het goed begrijp is het voor de automaat niet schadelijk als je zonder de vacuum aansluitng rijdt.
Ik maakte me even zorgen dat dit voor de automaat slecht zou kunnen zijn.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.
Kees
keesjip
 


Re:Automaat

Berichtdoor keesjip » 08 jul 2009, 18:08

Jan(tje),
Ik heb de bladzijden doorgelezen mooi dat het bij jouw gelukt is, zoals al aangegeven probeer ik missende onderdelen bij elkaar te krijgen. Gisteren nog een half uur gereden. Zou jij weten wat de temperatuur van de automatische bak kan worden?? nadat ik gereden had hab ik de indruk dat de bak aardig warm was, met oppervlakte thermometer gemeten deze gaf 65 graden aan.
keesjip
 


Re:Automaat

Berichtdoor Govert » 08 jul 2009, 19:29

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:47
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Automaat

Berichtdoor keesjip » 09 jul 2009, 20:37

Govert,
Bedankt voor je informatie.
Naar aanleiding van je opmerking over de koeler onder de radiateur ben ik gaan controleren. Echter wat blijkt is dat er bij mij geen oliekoeler voor de automaat onder de radiateur is aangesloten. Wat ik bij de automaat zie is dat twee leidingen elk aan een kant van de bak aangesloten via een hydraulische leiding met elkaar zijn doorverbonden. Dit kan er op wijzen dat men de koeler om wat voor reden dan ook
niet heeft aangesloten. Ik ben er inmiddels achter dat motor en automaat uit een 1984 300TD Break komen. Als deze koeler hoort te zijn aangesloten zou dit kunnen verklaren dat de bak snel warm wordt en mogelijk te warm wordt.
keesjip
 


Re:Automaat

Berichtdoor Govert » 09 jul 2009, 21:42

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:49
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Automaat

Berichtdoor JantjeV8 » 09 jul 2009, 22:16

Ha Kees en Govert,

De temperatuur van de bakolie zal denk ik normaal gesproken 50 a 60 graden zijn, zo'n beetje de temperatuur die het onderin de radiateur ook is. Maar ik denk dat de werktemperatuur best mag fluctueren, in elk geval zal dat niet direct tot prolemen lijden. De bakolie komt niet in een verbrandingsruimte of met brandstof in aanraking zoals motorolie wel doet. Hyrdauliek olie kan erg veel hebben voordat het de samenstelling aantast. Op zich is een constante temperatuur wel altijd beter.

De oliekoeler hebben ze voor het gemak maar weg gelaten. Bij normaal gebruik zal dat niet dramatisch zijn, maar bij langdurig hoge snelheden, aanhangers trekken of bergen rijden heeft hij die koeling toch wel nodig. De olieleiding die onder door de radiateur loopt staat echt onder druk als de motor draait. Het is niet een drukloze bypass, maar de olie wordt er echt doorgepompt.
Ik heb een oude radiateur staan voor een 300D met oliekoeler onderin. Hij is niet lek, maar die koelribbetjes van aluminium zijn wel kwetsbaar geworden. Je mag hem zo hebben van me, kun je in elk geval een paar jaar nog mee vooruit. De leidingen kun je gewoon van koper leiding fitten, of bij een technische groothandel 2 slangetjes met koppelingen laten maken, kost een paar tientjes.

Als je een Turbo hebt, dan zit er nog een aparte motoroliekoeler naast de gewone radiateur.

Dat ontbreken van de vacumelarij blijf ik vreemd vinden. Als je motor en bak altijd een setje zijn geweest helemaal. De automaten heeft Mercedes sowieso tot en met de W124 serie (tot en met 1997!!!) met vacuum aangestuurd. Volgens mij ook nog in de w140 s-klasse.
Kun je eens een foto ofzo maken van je automaatak, van de rechtse kant, net achter het voorwiel. Ik zou die modulator wel eens willen zien.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2009/07/09 22:18
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Automaat

Berichtdoor Govert » 09 jul 2009, 22:30

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:50
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Automaat

Berichtdoor Govert » 09 jul 2009, 22:36

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:50

Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten